עורכי דין: עתיד המקצוע הגיע

משבר הקורונה ישנה את דרכי ההתנהלות של משרדי עורכי דין ואת פני המקצוע. על מנת להכין את עצמם ליום שאחרי, על עורכי הדין להתחיל להיערך מחדש כבר היום. קשה לומר בוודאות, בשלב זה, מה תהיינה כל ההשפעות החברתיות והכלכליות של נגיף הקורונה. אולם, ככל הנראה, המשבר הנוכחי ישאיר עקבותיו בדפוסי החיים והעבודה של כולנו, ובטח ובטח בחיי עורכי הדין, הן במשרדים הגדולים והן הקטנים.
ליאורה לבנשטיין – אנשי מפתח |

בקרוב בתי משפט יחלו לתת שירותים און-ליין, כפי שתיאר פרופ' ריצ'רד זוסקינד בספרו The End of Lawyers – Rethinking the Nature of Legal Services (אוקספורד 2010). צעד ראשון בכיוון זה ניתן לא מכבר כשלשכת עורכי דין פרסמה על אפשרות למתן תצהירים ללא צורך התייצבות בפני עורך דין.

זוסקינד ניבא כבר לפני עשור שהטכנולוגיה תאפשר לעורכי הדין לבצע את העבודה בצורה איכותית, מהירה וזולה יותר. עורכי דין יוכלו להקדיש יותר זמן לניתוח התיק ולחשיבה יצירתית. מקורה של תופעה זו יהיה דרישת הלקוחות, שכבר כעת דורשים לצמצם עלויות ולקבל “More for Less”.

בתי ספר למשפטים עברו גם הם ללימודים און-ליין. לפי דיווחי המרצים והסטודנטים השיטה עובדת יפה ולאחר תוצאות הבחינות תשקל האפשרות לאמץ שיטה זו.

המהפכה הטכנולוגית והעבודה מרחוק

משרדי עורכי דין, שעד כה דגלו בגישה שעורך דין צעיר חייב לשהות במשרד בממוצע 12-14 שעות, ולא הסכימו שהג'וניורס יעבדו מהבית, שינו את גישתם וכיום מאפשרים, ויותר מכך – מעודדים – עבודה מהבית. המציאות העכשווית מוכיחה שלעבודה מרחוק יש יתרונות רבים, כאשר הבולט ביותר הוא צמצום העלויות העצומות בשכר הדירה הגבוה.

יש לציין שדווקא שנוי זה, שהינו כורח המציאות, משתלב היטב עם תפיסת עולמם של דור ה-Y ושל דור ה-Z.

צמצום שעות העבודה – אנשי הצוות משקיעים זמן ממושך ויקר מבחינתם בנסיעות למשרד, והעבודה מרחוק תאפשר איכות חיים טובה יותר, וכתוצאה מזה איכות עבודה גבוהה יותר וכמובן -יעילות.

השימוש בבינה המלאכותית ייעל את העבודה המשפטית, ויצמצם את הצורך בעורכי דין צעירים ומתמחים. התוצאה תהיה שעורכי דין בתחילת דרכם יתקשו במציאת עבודה, ואלה מביניהם שכבר עובדים, עלולים לקבל מכתבי פיטורים. אף ייתכן שחלק לא קטן ייאלצו לעזוב את המקצוע ולמצוא פרנסתם בדרכים אחרות. כמו כן, צפוי המשך המאבק בין משרדי עורכי דין על עורכי דין מנוסים ומתמחים ברמת בכירות ביניים.

השקעות בטכנולוגיה תשדרגנה את העבודה מרחוק, והמשרדים יצטרכו לארגן את אופן העבודה בצורה אחרת ומותאמת, על מנת שיתאפשר פיקוח על העבודה ומתן תגמולים על ביצועים, בד בבד עם הצורך הברור בשמירה על קשר אנושי כדי ליצור מוטיבציה ונאמנות.

הקשר עם הלקוחות ייעשה גם באמצעות המרחב הוירטואלי: המצב הנוכחי הוכיח שניתן לקיים ישיבות רב משתתפים בפלטפורמות הדיגיטליות.

שינויים באסטרטגיה של משרדי עורכי דין

קידומם של עורכי דין בהיררכיה המשרדית, לרבות קבלה כשותפים במשרד, ייקח זמן ארוך יותר. עורכי דין מרחוק ייעשו יעילים יותר אך מנגד יהיה קיים חשש תמידי מאיבוד מקום העבודה. משרדי עורכי דין ייצרו בריתות אסטרטגיות עם משרדים אחרים – יהיו יותר מיזוגים שיאפשרו להרחיב תחומי התמחות, ייעול מספר עובדים וצמצום בהוצאות של טכנולוגיה ואדמיניסטרציה, תופעה שאנו עדים לה כבר בימים אלה.

משרדים מכל סדר גודל נערכים כעת לקראת חיזוק ו/או הוספה של תחומי עיסוק, שלגביהם קיימת סבירות גבוהה שיהיה ביקוש רב כגון: חדלות פירעון (פש"ר, הסדרי נושים וכו'), גירושין ודיני עבודה. ככל שהמשרדים יקדימו לנקוט בצעדים אלה וייערכו בהתאם לקראת מחר, מצבם יהיה יותר טוב.

משרדים שכעת טומנים את ראשם בחול ונוקטים בגישה "נראה מה יהיה כשזה יגמר" יינזקו יותר כי יישארו מאחור. אלה הם הראשונים שיורידו את שכר הטרחה במטרה לקבל הכנסות מיידיות.
הצורך של המשרדים לבנות לעצמם מוניטין בתחומים החדשים ביחד עם התחרות הקיימת יביאו להשקעות בשיווק – בפרט בשיווק הדיגיטלי ככלי יעיל וזמין.

כמובן שגם לשכת עורכי הדין צריכה לחשוב על צעדיה הבאים ולהיערך הן למצב הנוכחי והן לתקופה בה המצב יחזור לשגרה החדשה – בין אם בהרצאות על התחומים השונים, שיהיה בהם יותר צורך בעתיד, ובין אם בתמיכה ומתן אוזן קשבת לעורכי דין שנקלעו למצב כלכלי קשה, ואולי אף בהעמדת הלוואות בתנאים נוחים.

חשוב שנהיה קרובים עכשיו ללקוחות שעסקיהם קורסים כתוצאה מההסגר, ונשמור על קשר שיגלה אכפתיות ואמפתיה. יש משרדי עורכי דין גדולים כקטנים, שפועלים בצורה פרואקטיבית ומנגישים כבר היום ללקוחותיהם הנחיות לפעולה עקב המשבר, באמצעות הרשתות החברתיות ואף באתר האינטרנט של המשרד. זו לא תקופה מתאימה להצעת שרותים ללקוח אלא זאת תקופה להציע מידע ולהושיט יד, בבחינת שלח לחמך.

המשבר הנוכחי יצור הזדמנויות חדשות עבור עורכי הדין, ומי שייערך היום יוכל לצאת מחוזק ולא רק לשרוד. כשתקופת הבידוד תסתיים, רבים מעורכי הדין ירגישו שבזבזו זמן יקר. לעומתם, אחרים ירגישו שזו הייתה תקופה מיוחדת בחייהם המקצועיים , בעלת משמעות, ששינתה את עולמם.

חיוני הוא שמשרדי עורכי דין יעשו שימוש בטכנולוגיה לחיזוק הקשר בינם לבין הלקוחות, שיצרו סביבת משרד דיגיטלי, וישכילו להיעזר בתוכנות לניהול עובדים תוך הצבת יעדים ולוח זמנים מציאותי, שיוכל להחזיר את המשרד למסלול. חיוני לנצל תקופה זו של אי ודאות לרענון מערכות המשרד, וליצירת תשתית אפקטיבית יותר. בדרך זו נוכל לחזק את המשרד ליום שהמשבר יהיה מאחורינו.

בראש צוות אנשי מפתח עומדת ליאורה לבנשטיין – יועצת ארגונית בעלת תואר שני מאוניברסיטת תל- אביב, המתמחה מזה 20 שנים בהכנת תכניות פיתוח עיסקי ואסטרטגי למשרדי עורכי דין תוך ליווי המשרד בכל תהליך העבודה. טרם החלה עבודתה עם משרדי עורכי דין, ליאורה צברה ניסיון בייעוץ ארגוני בקרב חברות מסחריות וארגונים ציבוריים. בעבודתה, ליאורה מתמקדת בפיתוח עיסקי של משרדי עורכי דין באמצעות ניתוח ביצועים כספיים, ליווי מהלכים עיסקיים של מיזוגים בין משרדי עורכי דין מיתוג המשרד ושיווק השירותים המשפטיים בדרך יעילה וממוקדת מטרה התואמת את אופיו של כל משרד.
שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות