בני נוער פיתחו רובוט שיופעל על ידי צוותים רפואיים ויצמצם את סכנת ההדבקות בנגיף

רובוט שפותח על ידי הטכניון וקבוצת הרובוטיקה של ביה"ס הריאלי בחיפה יסייע לצוות של מחלקת הקורונה בביה"ח רמב"ם
נעמה כהן |
הרובוט והצוות שפיתח. צילום: הטכניון

הנסיון לצמצם את המגע בין חולים בנגיף הקורונה לצוותים הרפואיים הפך למשימה לאומית, מאחר שבכל מקרה בו איש צוות רפואי חלה בקורונה, הדבר השבית עובדים ומחלקות בבתי החולים, בבתי אבות, במרפאות ובמוסדות אחרים.

בפגישה שערכו מנכ"ל הקריה הרפואית רמב"ם, פרופ' מיקי הלברטל, למנכ"ל הקודם, פרופ' רפי ביאר, המכהן כנשיא האגודות הבינלאומיות של רמב"ם, ופרופ' אלון וולף, מומחה ברובוטיקה ובמכניקה, עלה הצורך לפתח רובוט ייעודי שישרת את חולי הקורונה וכך יצמצם את חשיפת הצוות הרפואי לנגיף ואת סכנת ההידבקות בו.

פרופ' וולף, המוביל בשנים האחרונות את תכנית הרובוטיקה של FIRST בישראל, פנה לד"ר יוסי בן-דב, מנהל בית הספר הריאלי העברי בחיפה. בביה"ס הריאלי פועלת כבר שנים קבוצת הרובוטיקה המצליחה "גלקסיה על שם דודי זהר", שכבר השתתפה כמה פעמים בגמר העולמי של FIRST בארצות הברית. לאחר פיתוח ראשוני, הרובוט הוצג בשבוע שעבר לצוות הרפואי ברמב"ם.

מצד הטכניון, התגייסו למאמץ פרופ' גיל יודילביץ, מנהל פרויקטי הגמר בפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל, וראשי מרכז היזמות פרופ' עזרי טרזי ופרופ' ראובן כץ. הדגם הראשון שפותח מופקד על המשימה הבסיסית של הסעת הציוד: הוא נוסע מחדר ההתמגנות ב"מחלקת כתר" בבית החולים רמב"ם, אל המתחם המבודד בו מאושפזים המטופלים, ומעביר את הציוד הדרוש לצוות הרפואי שם. הרובוט מופעל מרחוק על ידי הצוות הרפואי באמצעות ג'ויסטיק או אפליקציה, תוך הסתייעות במצלמות הווידאו המותקנות עליו.

ואכן בתוך פחות משבוע פותח רובוט ייעודי בהתאם לאפיונים שהציגו אנשי רמב"ם. ראוי לציין את תלמידי ביה"ס ואת הבוגרים – חלקם בצבא, חלקם בטכניון וחלקם מושבתים כרגע מעבודה – וכמובן את ההורים שהתגייסו לסייע בפרויקט החיוני הזה. פרופ' אלון וולף אמר: "אם הרובוט יעבור את 'טבילת האש' שלו ברמב"ם נוכל, בזמן קצר יחסית, לפתח רובוטים נוספים לטובת רמב"ם ולטובת מחלקות דומות בבתי חולים אחרים בישראל. במאמץ הזה ייקחו חלק קבוצות תלמידים נוספות של FIRST ברחבי הארץ".

וזה לא נגמר כאן, כאשר פרופ' יודילביץ הרחיב על הפיתוח העתידי של הרובוט, וסיפר כי בשלב הבא הוא יכלול מערכת תקשורת שתכלול מסך, מצלמה, מיקרופון ורמקול ולאחר מכן אף חיישנים לבדיקות גופניות. "הוא יוכל לעבור בין מיטות המטופלים ולהעביר בזמן אמת מידע לצוות הרפואי. בעתיד, אני מקווה, נוסיף לו יכולות שיסייעו גם בטיפול עצמו כגון חיישנים שיסייעו לבדוק דופק ורמת החמצן בדם אצל המטופלים".

עו"ד יעל לביא סולקין, יור וועדת הסייבר בלשכת עורכי הדין:
"זה בדיוק מסוג המיזמים של שילוב הרעיונות הכמוסים שיש לנוער בתחומים של רובוטיקה. הנוער שלנו שופע רעיונות ויצירתיות. נכון להפעיל את הטכנולוגיה עם מיזמים משותפים של אקדמיה רפואה רובוטיקה. בדיוק שילוב הכוחות שנדרש. החינוך הפורמאלי כפוף לנהלי ותוכניות משרד החינוך, ואילו מיזמים טכנולוגיים הם בדיוק המקום לפרוץ את הגבולות של החינוך הפורמאלי ולגלות כמה חשובה היצירתיות, עוד מגיל צעיר. ישר כוח לכל מי שעוסק ותורם".
________________________

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%95%d7%a0%d7%95%d7%98%d7%a8%d7%99%d7%95%d7%9f-%d7%9c%d7%91%d7%99%d7%90-%d7%a1%d7%95%d7%9c%d7%a7%d7%99%d7%9f-%d7%99%d7%a2%d7%9c/

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות