הרשתות עתרו לבג"ץ: לעצור את חוק הפיקדון על מכלי משקה גדולים

איגוד רשתות שיווק המזון באיגוד לשכות המסחר טוען כי הודעת השרה להגנת הסביבה כי החוק ייכנס לתוקפו בתוך 60 יום היא בלתי מידתית: "מדובר במערך מורכב במיוחד שמחייב את הרשתות הקמעונאיות להשקיע סכומי עתק"
אייל חן |
בקבוקי שתייה. צילום: פלאש 90
בקבוקי שתייה. צילום: פלאש 90

איגוד רשתות שיווק המזון באיגוד לשכות המסחר, עתר לבג"צ נגד החלטת השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, לפרסם הודעה ברשומות בדבר אי עמידה כביכול ביעדי איסוף של מכלי משקה גדולים בשנת 2016, לפי סעיף 7ה(ד) לחוק הפיקדון.

הודעה זו של השרה משמעותה כי חוק הפיקדון יחול על מכלי משקה גדולים (בנפח 1.5 ליטרים ומעלה) בתוך 60 ימים ממועד פרסום הודעתה.

על פי העתירה שהוגשה, היתפסות לנתוני 2016 כדי לשנות בשנת 2020 שיטה עובדת, והכל כששינוי זה יסב נזק אדיר ובלתי מידתי לציבור הצרכנים, הקמעונאים והיצרנים, מובילה לתוצאה בלתי סבירה ובלתי מידתית בעליל, באופן המחייב את ביטולה.

"נראה כי השרה מודעת למידת המורכבות של הנושא והמשמעויות הכבדות של קבלת החלטתה. ברם, במקום להתמודד עם מורכבות זו בהחלטה גופה ולאזן את מכלול השיקולים כנדרש, השרה הנכבדה עשתה לעצמה 'חיים קלים', ויצרה 'יצור כלאיים' – כאשר מחד הודיעה על אי עמידה ביעד האיסוף לשנת 2016, ומאידך הודיעה כי כוונתה לדחות את תחולת חובת הפיקדון על מכלי משקה גדולים בשנה", נכתב בעתירה.

לטענת העותרים, גם הטלת חובת הפיקדון על מכלי משקה קטנים, על פי חוק הפיקדון, כבר מטילה נטל כבד ביותר על הרשתות הקמעונאיות, שנאלצות, בין היתר, לתפעל ולתחזק באופן שוטף את מערך האיסוף, הקליטה, ההתחשבנות והאחסון, הכרוך בשיטת הפיקדון.

עוד אומרים העותרים כי מדובר במערך מורכב במיוחד, אשר מחייב את הרשתות הקמעונאיות להשקיע סכומי עתק, ובכלל זה לצורך הקצאת שטחי אחסון של המכלים; תיאום מועדי ואופן האיסוף של המכלים (על ידי הגורם האחראי לכך); איוש והכשרת עובדים, בין היתר לצורך קליטת מכלי המשקה, אחסונם ומתן שירות ללקוח שמבקש להחזירם כנגד זיכוי או מזומן ועוד.

"מלבד נטלים כבדים אלה", נכתב עוד, "נאלצות הרשתות לקבל לידיהן במקרים רבים מכלי משקה קטנים מטונפים, אשר הוצאו ישירות מתוך פחי אשפה על ידי אספנים מזדמנים ואחרים, דבר היוצר קשיים תברואתיים, אשר אף עימם נאלצות הרשתות הקמעונאיות להתמודד ובשל כך לשאת בעלויות לא מבוטלות".

העתירה הוגשה נגד השרה להגנת הסביבה וועדת הכלכלה של הכנסת. אל איגוד לשכות המסחר הצטרפו 11 רשתות שיווק מזון: ויקטורי רשת סופרמרקטים, טיב טעם רשתות, יוחננוף ובניו, מעיין אלפיים, שופרסל, קשת טעמים, מרב-מזון כל, מחסני השוק, רמי לוי שיווק השיקמה, סופר – פארם (ישראל), יינות ביתן, מבקשים מבג"צ להוציא צו ביניים להשהות מידית את החלטת השרה על אי עמידה ביעדי סוף מכלי משקה ולמנוע את החלת חוק הפיקדון גם על מכלי משקה גדולים

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות