בקשה לתביעה ייצוגית נגד 'זום': "מעבירה מידע אישי לצדדים שלישיים"

לבית המשפט המחוזי בתל אביב הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית נגד מערכת שיחות הווידאו המובילה של ימי הקורונה
מעיין לביא |
ליל סדר עם אפליקציית זום. צילום: נתי שוחט, פלאש 90

אחת המנצחות הגדולות של משבר הקורונה, פרט למרכולים וליצרני האלכוג'ל והמסיכות, היא מערכת 'זום', המאפשרת שיחות ועידה מצולמות. המערכת הפכה להיות פריט חובה בכל מחשב, טאבלט או טלפון נייד. בשבוע שעבר הוגשה, לבית משפט המחוזי בתל אביב, בקשה לתביעה ייצוגית נגד החברה על ידי עו"ד שלומי וינברג ועו"ד אילן שדי, בה נטען כי החברה אוספת מידע אישי על משתמשיה ומעבירה אותו מבלי הודעה מספקת וללא רשות משתמשיה לצדדים שלישיים, לרבות פייסבוק. "לו ידעו התובעים, כי כך נוהגת זום, מובן כי לא היו מתקינים את האפליקציה ולא היו עושים בה שימוש, וסביר כי היו בוחרים באפליקציה אחרת, אם בכלל, לצורך האמור", נכתב בתביעה.

על פי בקשת התביעה היצוגית, זום, שנוסדה בשנת 2011, מאפשרת לנהל שיחות ועידה מצולמות בזמן אמת, כלומר שיחות שבהן כלל החברים לשיחה רואים זה את זה, באמצעות מצלמה המחוברת למחשב או לטלפון הנייד, שומעים זה את זה באמצעות המיקרופונים, וכך חווית המשתמש מאפשרת, הלכה למעשה, קיום דמוי שיחה ״בסלון״ פנים מול פנים.

מערכת זום מאפשרת להעלות מספר רב של משתמשים בו זמנית, עד ל־100 אנשים; עם אופציה להרחבה עד 10,000 משתתפים, ומשתמשים יכולים אף לשתף מידע ולהעלות תכנים כתובים במסגרת שיחות אלו, וכמובן קבצים ותצוגה של עד 49 משתתפים במסך אחד. המערכת כוללת תוכנות למחשב וגם ישומון, באמצעותו מתאפשרת התחברות דרך טלפון נייד במכשירי אייפון ואנדרואיד. "הנתבעת מאפשרת שירותי שיחות מרובות משתתפים בוידאו, וובינרים, פגישות און ליין והעברת הודעות קבוצתיות, ובכך ״סוד קסמה״", צוין בתביעה על ידי עו"ד אילן שדי ועו"ד שלומי וינברג.

לאור משבר הקורנה ומגבלות התנועה, השימוש בזום התרחב עד מאוד, הן במגזר העסקי והן במגזר הפרטי־ביתי, מטבע הדברים, ומניית החברה טיפסה ב־115 אחוזים בחודשיים האחרונים בהשוואה לחודש ינואר 2020. לזום גם מודל רישוי חינמי שמוגבל עד ל- 100 איש ושיחה רציפה של 40 דקות. בנוסף, קיימת גרסה ארגונית בתשלום אשר כוללת יכולות נוספות ומגבלות הרבה יותר נמוכות.

אולם, לכל טוב יש גם צד רע, על פי הבקשה לתביעה ייצוגית אותה הגישו עו"ד אילן שדי ועו"ד שלומי וינברג: "למרבה הצער, זום נכשלה בלאבטח את המידע האישי של מיליוני משתמשיה העושים שימוש באפליקציית ובפלטפורמת ״ועידת וידאו״ שלה. הלכה למעשה, עת מותקנת האפליקציה של הנתבעת, היא אוספת מידע אישי על משתמשיה, ומעבירה מידע אישי זה, מבלי הודעה מספקת למשתמשיה ואף ללא רשותם, לצדדים שלישיים, לרבות פייסבוק, תוך הפרת פרטיותם בניגוד להוראות חוק הגנת הפרטיות, ותוך רשלנות רבתי, והפרת החוזה שבינה לבין משתמשיה, ואף תוך הפרת חוק הגנת הצרכן".

עורכי הדין הוסיפו בתביעה: "משתמשי זום אינם מודעים לכך כאשר זה קורה, ואינם מבינים שכאשר הם משתמשים במוצר זום הם עשויים לספק נתונים לשירותים אחרים לגמרי(דוגמת פייסבוק). זאת ועוד: צוין כי חוקרי iOS, אישרו כי האפליקציה שלחה נתונים לפייסבוק. יצוין כי בהגדרות הפרטיות של הנתבעת לא צוין שום אזכור לנושא זה! הנתבעת מציינת כי, ספקי צד שלישי שלה ושותפי הפרסום אוספים אוטומטית מידע על לקוחותיה בזמן השימוש במוצר, אולם אין כל אזכור לפייסבוק ספציפית".

על פי הבקשה לאישור התביעה הייצוגית, בה דורשים עו"ד וינברג ועו"ד שדי אלפיים שקלים לכל משתמש שנפגע, לפני כשבועיים זום שחררה גרסה מעודכנת של האפליקציה, אשר לשיטתה אינה מעבירה עוד מידע שלא כדין לפייסבוק. אבל, בהנחה שכך הדבר, הרי שהפגיעות החמורות בפרטיות של משתמשיה כבר נעשו. בנוסף, מי שאינו מוריד או מעדכן את הגרסה החדשה, ברור שממשיך להעביר המידע לפייסבוק, וכך פרטיותו ממשיכה להיפגע.
___________________

עו"ד אילן שדי, הנו בעל ותק של למעלה מ-18 שנות ניסיון מקצועי, ונמנה עם עורכי הדין המובילים בתחום. עורך הדין אילן שדי עבד במשך שנים רבות בפרקליטות המדינה – מחוז מרכז (פלילי), וכמרצה למשפט פלילי ודיני סייבר באוניברסיטת בר-אילן ובמכללה האקדמית אשקלון.
עו"ד אילן שדי משמש כמשנה ליועצת המשפטית של מועצת העיתונות בישראל, ועד לאחרונה כיהן כאב בית דין למשמעת בבית-הדין המשמעתי של מחוז תל-אביב בלשכת עורכי-הדין.
בנוסף מרכז עו"ד אילן שדי מרכז השתלמויות מקצועיות בלשכת עורכי-הדין, מרצה בכנסים מקצועיים,
ומכהן כיו"ר (משותף) של ועדת אינטרנט וסייבר ויו"ר (משותף) של הפורום למשפט וטכנולוגיה וכחבר בוועדת איסור הלבנת הון ובפורום הפלילי בלשכת עורכי-הדין.

 

 

עורך דין שלומי וינברג, מעורכי הדין המובילים בארץ בתחומי לשון הרע, הגנת הפרטיות וליטיגציה אזרחית-מסחרית.

עורך דין וינברג מייצג מזה שנים בענפים שונים של המשפט האזרחי-מסחרי, לשון הרע והגנת הפרטיות.

עורך דין וינברג

מייצג במגוון רחב ביותר של סוגי תיקים בתחומים אלו, לרבות ביחס לפרסומים באינטרנט וברשתות החברתיות, ומייצג בין היתר, לקוחות מהמגזר העסקי, הפרטי והציבורי.

משרד עורך הדין שלומי וינברג ייצג ומייצג נבחרי ציבור, ובהם ראשי ערים ובעלי תפקידים בכירים ברשויות המקומיות השונות, לרבות במסגרת מערכות בחירות כלליות ומוניציפאליות, אנשי עסקים בכירים מתחומי התעשייה, המסחר וההיי-טק, עובדי ציבור וכן גופי ואתרי תקשורת מובילים בארץ, כמו גם עיתונאים בכירים ובעלי מקצועות חופשיים, כגון עורכי דין, רופאים ועוד.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות