פרשנות: גני הילדים נסגרו, מה עם הכסף?

כחלק מהמאבק בקורונה, נסגרו כל מוסדות החינוך, כולל גני הילדים הפרטיים. יש לדברים השלכות כלכליות חמורות בתקופה של משבר כלכלי. מה אפשר לעשות?
עו"ד הלן דורפמן |
צילום: תומר נויברג, פלאש 90

כמו כל מערכת החינוך, גם גני הילדים הפרטיים נסגרו לתקופת הסגר והמאבק בקורונה. גנים אלו הם ככל הנראה מוסדות החינוך הקדם-אקדמי היקרים ביותר בנמצא. את העלות הגבוהה נוהגים ההורים לשלם כבר בתחילת שנת הלימודים, וזאת באמצעות המחאות הנמסרות לגן הילדים.

השבת גני הילדים היא מנדטורית ומחויבת, על פי תקנות החירום עליהם החליטה הממשלה. מאליה עולה טענת ההורים, הנדמית כמוצדקת, שאין ואסור לגבות את שכר הלימוד היקר בתקופה זו. העקרון אכן הוגן ונכון, אולם התמונה מורכבת מעט יותר. ראשית, חובה לבדוק את ההסכם הספציפי עם גן הילדים. יש הסכמים בהם מופיעה התייחסות קונקרטית למקרים בהם הגן לא יכול לספק את השירות כתוצאה מ"כוח עליון", או למשל פריצת מלחמה. במקרה של הופעת סעיף כזה, יהיו ההורים זכאים להחזר כספי מיידי.

אבל לא זו בלבד. אפילו במקרה והסעיף אומר שגם אם הגן סגור לא יינתן החזר בעבור התקופה שהיה סגור, בהחלט אפשרי שעל פי חוק החוזים האחידים ההורים עדיין מוגנים ויהיו זכאים לכך. במקרה ואין שום סעיף בסוגיה זו בהסכם עם הגן, הרי שהדבר נתון לפרשנות משפטית.

עו"ד הלן דורפמן

בתקופת מלחמת לבנון השניה, ב-2006, נסגר גן ילדים פרטי וההורים ביטלו את ההמחאות שמסרו. בעלת הגן הגישה אותן להוצאה לפועל. ההורים הגישו התנגדויות וכל המקרים אוחדו לתיק אחד שנדון בבית משפט השלום בחיפה. פסק הדין מאז, של השופט אברהם אליקים, מנחה עד היום את בתי המשפט, אם כי אינו מחייב. השופט קבע כי המצב שונה באופן כל כך יסודי עד שהדבר מצדיק פטור של ההורים משכר הלימוד: "מתקשר, העומד על ביצוע דווקני של החוזה, על אף השינוי המהותי שחל בו בשל נסיבות חיצוניות – מתקשר כזה אינו נוהג בתום לב. נמצא, כי המוסד של סיכול הוא גם ביטוי לעקרון תום הלב בחוזים".

ולא רק, בית המשפט גם קבע כי במידה ויש סעיף הקובע מפורשות שיש לשלם את שכר הלימוד גם אם הגן נסגר מחמת כוח עליון, הרי שמדובר בתנאי גורף ומקפח שאין לקיימו. לפיכך, העצה הטובה ביותר להורים היא לפנות לגן ולבקש לקבל את ההמחאות בגין תקופת הסגירה הרלוונטית. במידה ומסרבים לכם, כדאי לפנות לעורך דין המתמחה בנושא, כי יש בהחלט מה לעשות.
______________________

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%94%d7%9c%d7%9f-%d7%93%d7%95%d7%a8%d7%a4%d7%9e%d7%9f/

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות