מהשפעות הקורונה: מיום שני ניתן יהיה להגיש למשטרה תלונה מקוונת

לרגל המצב והעמקת הסגר והריחוק החברתי, תאפשר משטרת ישראל הגשת תלונה דרך האינטרנט
כרמית אלוני עובדיה |
משטרת ישראל שוטר משטרה תנועה
צילום: דוברות המשטרה

משטרת ישראל תאפשר להגיש' החל ממחר (שני, 05.04.2020)' תלונה דרך האינטרנט מבלי להגיע לתחנת המשטרה, זאת דרך אתר האינטרנט הרשמי. מטרת הפרויקט היא שיפור השירות הניתן לאזרח, מניעת חשיפה של אזרחים ושוטרים לסיכון בריאותי ומניעת אי-דיווח למשטרה, בשל החשש מהגעה לתחנת המשטרה.

על מנת למנוע הגשת תלונה בזהות בדויה, יידרש הפונה להירשם לאתר הממשלתי המאובטח, באמצעותו ניתן להגיש תלונה מקוונת. בעת ההליך יוכל המתלונן לצרף קבצים ותמונות. התלונה תועבר ליחידת המשטרה בהתאם למקום ביצוע העבירה, וייתכן ובחלק מהמקרים יידרש המתלונן להגיע לתחנה לצורך המשך ברור ההליך או שהדבר יעשה טלפונית.

במשטרה מציינים כי הגשת תלונה כוזבת, תוך מחשבה כי הרשת מסתירה את זהות הפונה, מהווה עבירה פלילית.

לאזרחים שיתקשו בהליך יפעל מוקד מענה מרכזי ממשלתי בטלפון 1299 בימים א' עד ה' בין השעות 8:00 ל-19:00 וכן מוקד מידע משטרתי שיפעל 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע.

פרשנות מאת עו״ד יעקב שקלאר, מומחה למשפט פלילי ולייעוץ לפני חקירה במשטרה:

״כשהמציאות משתנה, המין האנושי מוצא פתרונות ומתאים את עצמו למצב. זוהי אבולוציה – שידרוג עצמי עקב הצורך להגמיש את הצרכים לפתרונות. בזמני קורונה אלה ירדה כמות הפניות למשטרה, בדיוק כמו כמות הפניות לבתי החולים. ירדו כמויות הפשעים שנחקרים, לא ברור האם זה בגלל שהם לא מבוצעים או בגלל שהם לא מדווחים. מה שברור הוא שכמות האלימות ועבירות המין במשפחה עלתה באופן מובהק, בגלל הלחץ והצפיפות".

"הגישה למשטרה שנפתחה עתה, כפי שהיתה צריכה להפתח מזמן, כמו למשרדי ממשלה ועיריות, ולמעשה לכל גורם, תגדיל באופן אקספוננציאלי את כמות התלונות. מדובר בתלונות מושהות, שתטופלנה לאט, שכן תלונות חירום, שזה מקרוב מתעדות פשע שבוצע זה עתה, תטופלנה ע״י קריאות טלפוניות כרגיל".

"יתרה מזאת, בעוד שבחקירה במשטרה החוקר שואל שאלות מנחות, הרי שעתה כל אחד יכתוב את סיפור העלילה כרצונו. זה יגרום להצפה ב׳תיקי זבל׳, מחד, כשהרבה תיקים יסגרו בגלל חוסר הבנה של העובדות או בעיות ניסוח, אבל מאידך גיסא, יפתח את הגישה למשטרה לציבור, והתלונות הרציניות תטופלנה, גם אם באיחור".

"זהו פיילוט שעלול להציף את המשטרה בזבל, או בתלונות סרק, וידרוש הרבה מאד חוקרים כדי לבור את המוץ מן התבן. עם זאת, בתקופת קורונה זהו פתרון מצויין ואני מברך עליו. עם הנסיון, ישודרגו גם אמצעי הדיווח. המין האנושי לא יחזור לאותו מצב לאחר הקורונה, כפי שאנחנו רואים גם בתחומי המשפט, התקשורת הבינאישית, הספרות, המופעים, וכל מה שמאפיין חברה מתקשרת. בקרוב נתבצר כל אחד בקוביה הקטנה שלו, ונתקשר באופן מקוון. האם זה טוב או רע? אני מניח שהצעירים יתעדכנו מהר ויתרגלו לסגנון החיים החדש, מהר יותר מאיתנו המבוגרים, שעוד זוכרים את ילדותם בחצר עם הג׳ולות והגוגואים והכדורגל השכונתי״.
___________________________

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%99%d7%a2%d7%a7%d7%91-%d7%a9%d7%a7%d7%9c%d7%90%d7%a8/

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות