עתירה לבית המשפט העליון: "מדוע המדינה מפלה בין השכירים לעצמאים?"

"מדוע המדינה בחרה להוציא תקנות לשעת חירום אשר העניקו לשכירים בלבד פיצוי משבר מיוחד (המכונה דמי אבטלה) והטבות סוציאליות נוספות…ולא תיקנו תקנות דומות המעניקות את הסיוע האמור לכלל תושבי מדינת ישראל"
מעיין לביא |
אסתר חיות
הנשיאה אסתר חיות, ארכיון

בעתירה שהוגשה לבג"ץ על ידי לשכת יועצי המס בישראל על ידי עו"ד ואדריכל ליאור דץ ועו"ד יוסי אור הכהן ממשרד א. שילה ושות' הם מבקשים מבג"ץ שיורה למדינה "מדוע המדינה בחרה להוציא תקנות לשעת חירום אשר העניקו לשכירים בלבד פיצוי משבר מיוחד (המכונה דמי אבטלה) והטבות סוציאליות נוספות…ולא תיקנו תקנות דומות המעניקות את הסיוע האמור לכלל תושבי מדינת ישראל

על פי העתירה, העולם כולו נמצא במתקפה של מגפה על כלל האנושות אשר מצרכה ממשלים בכל העולם לנקוט בצעדים חריגים וקיצונים על מנת לשמור על חייהם של האזרחים. צעדים, אשר בימים רגילים לא היו עולים על הדעת במדינות רבות. המלחמה של מדינות העולם איננה רק מלחמת בריאות, והמתקפה של נגיף הקורונה איננה פוגעת אך ורק בגופו של האדם, אלא גם ובעיקר פוגעת בפרנסת האדם ובאפשרות שלו להמשיך ולכלכל את משפחתו ולהביא את פת לחמו.

בעתירה ציין גם עו"ד דץ כי רוב מדינות העולם, קיבלו החלטה לפעול לא רק בכדי לתת לתושביהם ביטחון בריאות, אלא גם לתת להם ביטחון כלכלי על מנת שיוכלו לשרוד את המתקפה. "במצב החירום הנוכחי יכולתו של האדם לפרנס את עצמו ואת משפחתו היא גם הגוף וגם הנפש. הגם שיש קבוצות שונות ואנשים שונים בקרב האוכלוסייה, הגוף והנפש נשארים שווים בין כולם, ואין להעדיף בן אחד על בן אחר", כתב עו"ד דץ בעתירה והוסיף: "על אף שרבים ממדינות העולם הרחיבו את כיסיהן, והעניקו סיוע משמעותי שוויוני לתושביהם, בחרה מדינת ישראל לפעול אחרת מרוב מדינות המפותחות ובחרה להפלות בין התושבים, והחליטה לסייע רק לחלק אחד ולהפלות חלק אחר. בפעולותיה של מדינת ישראל עולה, כי האמרה "שבת אחים ואחיות" נכונה רק בנטל אבל לא בזכויות!".

כעת מבקשת לשכת יועצי המס בישראל מבית המשפט לתת צו שישווה את הסיוע שניתן לשכירים גם לעצמאים ועו"ד דץ מציין כי הימנעות ממתן דמי אבטלה לעצמאיים, או הימנעות ממתן תשלומים סוציאליים אחרים, הדומים לתשלומים שניתנים לשכירים, תהווה החלטה בלתי סבירה באורח קיצוני ובלתי מידתית, והפלייה לרעה של העצמאיים באופן פסול. "עניין זה מקבל משנה תוקף ביתר שאת, שעה שהממשלה פעלה בעקבות המשבר ונתנה הטבות סוציאליות לשכירים, שבהן קיצור תקופת הזכאות לדמי האבטלה והטבות סוציאליות נוספות שניתנו להם במסגרת תקנות שעת חירום… וכך נהגה הממשלה במתן הטבות סוציאליות בעקבות המשבר גם בנוגע לבני הגיל השלישי כאמור לעיל", כתב עו"ד דץ והוסיף: "כל זאת מעיד כי החוק מקנה בידי הממשלה אפשרות להרחיב את מעגל הזכאים אף בניגוד לאמור בחוק. הימנעות הממשלה לפעול בדומה לכך גם לגבי העובדים העצמאיים תהווה פגיעה חמורה בעיקרון השוויון בהפליה פסולה".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות