בית משפט: דיונים על מעצר באיזוק כלולים בצו החירום

האם תקנות מצב החירום לגבי דיונים רלוונטיות גם למי שעצור באיזוק אלקטרוני? למרות שהדבר לא נזכר בהן, בית המשפט מצא שכן
נעמה כהן |
אזיק אלקטרוני. צילום: ויקיפדיה

בשל מצב החירום, סירבו במשטרה לערוך דיונים בבקשות לעיון חוזר של עצורים באיזוק. עורך הדין מיכאל כרמל לא ויתר, ערער על ההחלטה לבית המשפט המחוזי בחיפה, והשופט ניצן סילמן החזיר את הבקשה לבית משפט השלום, תוך שהוא דוחה את טענות המדינה כי צו החירום לא חל על דיונים כגון זה.

בדיון מיקדו נציג המשטרה ועורך דין מיכאל כרמל את הטיעונים בסוגיה אחת: האם בגדר הנושאים לדיון בהתאם לתקנות שעת חירום נכלל גם נושא מעצר באיזוק? לרבות פתיחת חלונות, הסרת איזוק וכו. השופט סילמן כתב בהחלטתו כי אמנם הביטוי מעצר, או מעצר באיזוק, אינו קיים בלשון התקנות, אולם התקנות מכוונות לקיום דיון הן בנושא מעצר כמו גם מעצר באיזוק.

על פי החלטת השופט סילמן, מקור הסמכות מצוי בתקנות בתי המשפט ולשכות ההוצאה לפועל סדרי דין במצב חירום, שם מצויין במפורש כי הנושאים שיידונו הנם "מעצר ושחרור בערובה" ולא רק סוגיות מעצר, כי אם גם סוגיות שחרור בערובה. "פסיקת בית המשפט העליון הורתה חזור כי איזוק אלקטרוני הוא בגדר מעצר ולא בגדר שחרור בערובה, על כן מכוח תקנות הבסיס יש לקיים דיונים שעניינם איזוק אלקטרוני", כתב השופט סילמן, והוסיף: "בתקנות, העוסקות בקיום דיונים בהליכים פליליים באמצעים טכנולוגיים עקב נגיף הקורונה, עוסקות כל התקנות בעצור או אסיר. ברי לפיכך כי מי הנחשב עצור, זכאי כי עניינו ידון. משאזוק אלקטרונית נחשב עצור, אין מנוס אלא לאפשר הדיון".

השופט סילמן גם ציין כי גם מבחינת חומרת ואקוטיות הדיון, יש לראות הגבלות על החירות כקודמות להחזרת תפוס, הארכות מועד להגשת תסקיר וכו', בוודאי כללי הגבלת חירות מצדיקים. "בנסיבות אלו סבורני כי הבקשה לעיון חוזר, בוודאי של מי המצוי במעצר באיזוק, ברת דיון גם בעת החירום מבחינת מתקין התקנות", כתב השופט סילמן והחזיר את הדיון לעיון חוזר בבית משפט השלום.
________________________

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a1%d7%a0%d7%99%d7%92%d7%95%d7%a8-%d7%a4%d7%9c%d7%99%d7%9c%d7%99-%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%9e%d7%99%d7%9b%d7%90%d7%9c-%d7%9b%d7%a8%d7%9e%d7%9c/

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות