המשטרה עוצרת וחוקרת מפיצי פייק ניוז

יש אנשים שמנצלים את מצב החרום למעשי קונדס אכזריים במיוחד, כמו שליחת אנשים תמימים לבידוד, ועוד. המשטרה מטפלת
מעיין לביא |
צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

משטרת ישראל, באמצעות יחידת הסייבר בלהב 433, עיכבה תושב ראשון לציון בחשד ששלח בימים האחרונים הודעות "פייק ניוז" שעניינן חובת אזרחים להימצא בבידוד. על פי החשד, הצעיר עשה שימוש במספר לא מזוהה ושלח את ההודעות תוך שהוא מתחזה לנציג משרד הבריאות, ובכך גרם לבהלה בקרב מקבלי ההודעות, קרוביהם והסובבים אותם. בימים הקרובים יועבר התיק לעיון במחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה, המרכזת במשרד המשפטים את כל הטיפול בפרסומי כזב בנוגע למאבק בנגיף הקורונה, וזאת לצורך החלטה על המשך ההליך הפלילי.

האירוע נחקר בעקבות טענה שפורסמה ביום שני בתקשורת, ועניינה מסרון הנחזה להודעת שרות הביטחון הכללי אשר נשלח לאזרחית מחוייבת בבידוד. כמו כן, נחקרו בימים האחרונים מספר חשודים בהפצת הודעות כזב. אלו הודעות הנחזות להודעות רשמיות מטעם הגורמים הרלוונטיים. מדובר במעשה שגורם ללחץ, בלבול וחרדה בקרב מקבלי ההודעות, עד שאלה פונים לרשויות לברור, דבר המכביד גם כך על הרשויות השונות בפעילות השוטפת. הגופים השונים נאלצים לתת מענה לעשרות פניות של אזרחים מודאגים שלא לצורך.

הפצת הודעות שווא עשויות להעלות לכדי עבירה פלילית ואף משום ביצוע עוולה אזרחית כלפי נשוא הידיעה הכוזבת. משטרת ישראל מסרה כי היא תפעל בנחישות מתוך כוונה למצות את החקירה כלפי כל מי שייבחר להפיץ הודעות שקריות, שיש בהן להונות ולזרוע בהלה בקרב הציבור הרחב, או לבצע עבירות פליליות אחרות.

לפני כמה ימים נעצר על ידי משטרת מרחב דן צעיר בן 25 מבני ברק, לאחר שהתחזה לעובד משרד הבריאות והורה לעשרות אנשים להיכנס לבידוד. החשוד אותר ועוכב לחקירה בסיומה שוחרר למעצר בית. במהלך סוף השבוע האחרון הוגשה במשטרת מרחב דן תלונה על ידי אישה שקיבלה שיחות טלפון מאדם, שהציג עצמו כעובד משרד הבריאות, והורה לה להיכנס לבידוד. לאחר בדיקה הוברר שהיא לא צריכה להיות בבידוד. לאחר קבלת התלונה, שוטרי מרחב דן פתחו בחקירה תוך הפעלת אמצעים טכנולוגיים שהובילו לאיתור החשוד במעשה.

בחקירתו התברר כי הוא עשה זאת כמעשה קונדס, התחזה לעובד משרד הבריאות והורה לעשרות אנשים להיכנס לבידוד. בתום חקירתו הוא שוחרר בתנאים מגבילים, ביניהם המשך מעצר בית והפקדות כספיות.

המשטרה מבקשת מהציבור לנהוג במשנה זהירות, שכן בימים האחרונים הופצו הודעות "פייק ניוז" בנושאים שונים:

▪הודעות כזב לגבי חובת אנשים להימצא בבידוד תוך התחזות לנציג משרד הבריאות.
▪הודעות כזב המציינות מסלול שקרי של חולים לנגיף קורונה לאחר חקירה אפידמיולוגית.
▪הודעות כזב המציינות שמות חולים בנגיף קורונה שכלל לא חלו או בעלי מקצוע המועסקים במקום מסויים.
▪הונאות כספיות המנצלות את מצוקתן הכלכלית של משפחות וכל מטרתן גניבת כספים ויש בהן לגרום לפגיעה כלכלית נוספת באזרחים.

_______________________
https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%95%d7%a0%d7%95%d7%98%d7%a8%d7%99%d7%95%d7%9f-%d7%9c%d7%91%d7%99%d7%90-%d7%a1%d7%95%d7%9c%d7%a7%d7%99%d7%9f-%d7%99%d7%a2%d7%9c/

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות