תקנות חרום חדשות המשפיעות על חוק התכנון והבניה

היום (ה') התפזרה חלק מעננת חוסר הודאות בנוגע לעולם התכנון והבניה בתקופת משבר הקורונה. הממשלה אישרה תקנות שעת חירום, המקפיאות את כלל המועדים על פי חוק התכנון והבניה ותקנותיו, למעט רשימת נושאים סגורה אשר הוחרגה מההקפאה
עו"ד שירלי תומר |

ביום חמישי לפנות בוקר פורסמו תקנות לשעת חירום לענף הבנייה, שקודמו על ידי מינהל התכנון, משרד האוצר ומשרד המשפטים, ונועדו לסייע לענף הנדל"ן תוך יצירת איזון הכרחי בין המשך פעילות התכנון והרישוי, להתחשבות ואכיפת הנחיות משרד הבריאות.

תקנות החרום מקפיאות את לוח הזמנים שנקבע בחוק התכנון והבנייה, ובחוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור, כדי להבטיח שלא תיפגע זכותו של הציבור ליטול חלק ולהשמיע את עמדתו בהליך התכנון והרישוי, ולא תפגע האפשרות להגשת עררים, בהתאם ליתר הוראות החוק. לצד זאת, הוחרגו במסגרת התקנות סעיפים שלגביהם ייוותר מניין הימים כקבוע בחוק, כדוגמת מתן הרשאה לבניית דרך, או פרסום החלטות של מוסדות התכנון בהתאם למועד הקבוע בחוק, וללא עיכובים – מתוך רצון להבטיח שקיפות בתהליך התכנוני.

תקופת ההקפאה תתחיל, על פי תקנות החירום, ביום 15.3.2020 ותסתיים במועד פקיעת התקנות – 60 ימים מפרסומן, כלומר ביום 24.5.2020. אחד הנושאים החשובים שקיבל מענה הוא המועדים להגשת התנגדויות לתכניות (תב"ע), ועררים לועדת הערר המחוזית (בענייני תב"ע, רישוי או היטל השבחה ופיצויים). המועדים הללו נעצרו כאמור ב 15.3.2020 ויתחילו להימנות מחדש בתום תקפן של תקנות שעת החירום. כמו כן, המועד להגשת התנגדות לבקשות היתר בניה הכוללות הקלות או שימוש חורג, הוקפאו אף הם.

עם זאת, מרבית המועדים שמוסדרים בתקנות רישוי בניה הוחרגו מההקפאה. על כן, התנגדות מכוח בעלות משותפת בקרקע, זכות שמוסדרת בתקנות רישוי בניה, יש להגיש במועד הקבוע בתקנות.

נושא חשוב נוסף הוא הקלות בהוצאת תעודת גמר ע"י רשות הרישוי. התקנות מתירות לרשות הרישוי להקל בתנאים שנקבעו בהיתר להוצאת תעודת גמר, ככל שלא ניתן לקיימם מפאת משבר הקורונה או במצב בו ייגרם עיכוב בקיום התנאי כתוצאה מהמשבר. עם זאת, הובהר שלא ניתן להקל בתנאים הנוגעים ליציבות הבניין, או לבטיחות המשתמשים בו והציבור בכלל.

התקנות גם קובעות במפורש מהם הנושאים שהוחרגו מהקפאה, והמועדים לגביהם יחולו בהתאם לקבוע בחוק ובתקנות. בכלל זה הוחרגו המועדים שנוגעים לפעולת מכוני הבקרה, גופים מקצועיים שאחראים על חלק מהליכי רישוי הבניה. כמו כן, הוחרגו המועדים הנוגעים לאכיפה המנהלית של חוק התכנון והבניה, כלומר צווי הפסקת עבודה והריסה, קנסות מנהליים וכו'. עוד הוחרגו מועדים שקבועים בחוק לפרסום החלטות מוסדות תכנון, ומועדים רלוונטיים לתכנון והקמת תשתיות.

עוד יש להזכיר, כי בדומה ליתר גופי הממשלה, מינהל התכנון עבר למתכונת בה רק עובדים חיוניים יגיעו לעבודה. חלק מעובדי מערכות רישוי זמין ותכנון זמין הוגדרו חיוניים, במטרה לספק את המשך תפקוד המערכות.
________________________
https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%a9%d7%99%d7%a8%d7%9c%d7%99-%d7%aa%d7%95%d7%9e%d7%a8-%d7%9e%d7%a9%d7%a8%d7%93-%d7%a2%d7%95%d7%a8%d7%9b%d7%99-%d7%93%d7%99%d7%9f-%d7%9c%d7%aa%d7%9b%d7%a0%d7%95%d7%9f-%d7%91/

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות