מדוע 'הבית היהודי' לא מאשר להשתמש באות ב'?

יאיר סיידה, המתמודד בראש רשימת 'לב' בבחירות למועצת העיר טירת הכרמל, עתר לביהמ"ש לעניינים מנהליים בטענה כי מפלגת הבית היהודי מסרבת לאשר לו להשתמש באות ב', על אף שנציג המפלגה בעירייה אישר זאת
מערכת אוביטר |
"המפלגה מתעללת בי". יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט. צילום: עדי כהן צדק
בנט, "הכלכלה היא משימה מרכזית". צילום: עדי כהן צדק

בית המשפט המחוזי בחיפה, דן לאחרונה בעתירה שהגיש יאיר סיידה, המתמודד בבחירות למועצת העיר 'טירת הכרמל', כנגד מפלגת הבית היהודי. שמה של המפלגה של סיידה היא "לב אחד", והוא ביקש לעשות שימוש באותיות "לב" בבחירות הקרובות שייערכו בעוד פחות מחודש.
על פי חוק הרשויות המקומיות, רשימת מועמדים המבקשת לעשות שימוש באות או באותיות שבהם הייתה מסומנת רשימת מועמדים של סיעה מסיעות הכנסת, חייבת לקבל הסכמה בכתב מהסיעה.
האות 'ב' שייכת למפלגת הבית היהודי, ולכן היה על סיידה לקבל אישור מהמפלגה. סיידה פנה לחברת הכנסת שולי מועלם, אך היא דחתה את בקשתו וסירבה לאשר לו את השימוש באות 'ב'.
לטענת סיידה הסירוב של הבית היהודי פסול, משום שבתחילה הופנה על ידי מועלם לנציג הבית היהודי בטירת הכרמל, אריאל פרג'ון, וזה אישר לו את השימוש באות.
בא כוחה של מפלגת הבית היהודי, עו"ד איתן הברמן, אמר בדיון כי, "ההוראות שאני קיבלתי הן לא להסכים. קודם כל, הרשימה או הסיעה או איך שהם רוצים לקרוא לה, טרם הוגשה, היה לו שיחה עם אדם שנתן לו אישור זה נכון, אך האות שייכת לא לנציג הסיעה בטירת הכרמל אלא האות שייכת לכנסת וב"כ הסיעה בכנסת הוא האיש שצריך לחתום, הוא השר נפתלי בנט".

הרשימה עדיין לא הוגשה. העותר יאיר סיידה. צילום: יח"צ
הרשימה עדיין לא הוגשה. העותר יאיר סיידה. צילום: יח"צ

עוד טען עו"ד הברמן כי לביהמ"ש אין סמכות בנושא זה מכיוון שהרשימה עוד לא אושרה. "כשלמדתי באקדמיה, סמכות הייתה נחשבת לטענה רצינית. אין לנו רשימה, אין לנו ב"כ ואין עדיין החלטה ואנחנו לא יודעים מה יקרה. בפני אדוני לא עומדת רשימה, היא לא הוגשה".
העותר, יאיר סיידה, טען בתגובה כי, "בהינתן סיטואציה כזו שאנחנו נמתין להחלטת מנהל הבחירות אז יש מציאות שאנחנו רצים עם קמפיין 3 חודשים מושקעים מעל 50-80 אלף ש"ח ואנחנו כרגע עלולים למצוא את עצמנו מגישים את הרשימה תחת הכינוי לב ונבוא לכבודו והוא יחליט אם עובר או לא. אנחנו יכולים לא לקבל אישור ואז נמצא עצמנו פסולים לגמרי. כל המאות שתומכים בנו, ורוצים שהמועמדים יהיו שותפים למועצת העיר, לא יזכו לראות אותנו במועצה. מתעללים בי כדי לראות מי בעל הבית וזה המצב. אני מבקש לקבל החלטה".
עו"ד איתמר סיידה, המייצג את העותר יאיר סיידה אמר כי: "הם מנסים להביא אותנו למצב שלאחר שתאריך הבחירות יעבור הם ימשיכו לזלזל בנו כמו בציבור".
השופט גדעון גינת קבע כי טענת הסמכות של הבית היהודי "בדין יסודה". טרם אושרה סיעתו של סיידה, ורק לאחר החלטת מנהל הבחירות לאשר או לפסול את השימוש באותיות, ניתן יהיה לעתור בפני בית המשפט לעניינים מנהליים. "בענייננו, טענות העותר אינן כנגד החלטה של מנהל הבחירות. טענתו היא כנגד סיעת הבית היהודי המסרבת לאשר שימוש באות 'ב' לעותר או למפלגתו".
מכיוון שטענות העותר אינן כלפי מנהל הבחירות אלא כלפי מפלגת הבית היהודי, ההליך צריך להתברר במשפט האזרחי והטענות אינן בגדר ביקורת שיפוטית הנעשית על ידי ביהמ"ש לעניינים מנהליים. לאור זאת מחק השופט את העתירה וציין כי, "בשלב הנוכחי, אני סבור שהדרך הדיונית, בה נקט העותר, אינה מתאימה לסעד אותו הוא מבקש לקבל.  מנימוק זה בלבד, אני מוחק את ההליך הנוכחי".
לפסק הדין המלא לחצו כאן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות