ימי הקורונה: איך להתחמק מ-10 המכות של הורים גרושים

אלו ימים לא פשוטים, בלשון המעטה, במיוחד להורים גרושים. להלן כמה עקרונות ועצות איך לצלוח אותם יחסית בקלות
עו"ד ארתור שני |
המצולמים אינם קשורים לכתבה. צילום: חן ליאופולד, פלאש 90

משבר הקורונה הוא בדיוק מאותם המשברים שאנו, העוסקים בגישור ובניית הסכמות בתחום דיני המשפחה והירושה, מציינים ככאלו שהמשפט לא יכול לתת להם מענה מראש, גם בהסכם שאמור לצפות פני עתיד בקשר לאיך תראה הורות לשנים קדימה. לעיתים, בבואנו לערוך הסכם הורות אגב גירושים או פרידה או הסכם לשם הורות (הסכם הורות ללא זוגיות או הסכם הורות משותפת), ישנם קשיים לאפיין את חלוקת המשמורת והאחריות ההורית, חלוקת נטל כלכלת הילדים ועוד. על אחת כמה וכמה כשיש מצב בריאותי נדיר שאי אפשר לצפותו מראש.

______________________
הורים לילדים בהסדרי שהות/ ראיה מוחרגים מתקנות הסגר החדשות. קראו כאן.
______________________

משכך, ננסה, ברוח חג הפסח, לתת בהם 10 סימנים, על משקל 10 המכות שקיבלו המצרים מאת ה' במצרים:

1.
קודם כל בני אדם. אם אחד ההורים נכנס לבידוד, זה לא הזמן להתחשבן על זמני השהות. התנהגו אל ההורה השני ובקשר ביניכם בצורה אמפאתית. זה הזמן להשאיר בצד את ה"דם הרע", אם היה.

2.
התגמשו בזמני שהות. אפשרו תקשורת חופשית בין הילדים לבין ההורה השני, שינוי בזמני השהות מבלי להתחשבן או לקזז בהמשך, ומבלי לחשוש היכן יהיה הילד בזמן הסגר המלא, אם יהיה.

3.
כבדו הסכמים, או לפחות את מה שעמד בבסיס ההסכם. בכל ההסכמים (לפחות ברובם) ישנם כללי אצבע, כמו היכן הילד יהיה אם התעורר בבוקר חולה, מי יהיה תורן במצב כזה, וכו'. הייתים שם כאשר ניסחו את ההסכם – נסו לעמוד ברוח ההסכם ועקרונותיו גם במצב שנוצר.

4.
בכל זאת רבים? מתווכחים? לא מסכימים (אפילו שעו"ד לענייני משפחה וגירושים אמר לכם להיות בני אדם?) – הגיעו להסכמות באמצעות חזרה אל המגשר/ת ו/או המתאם ההורי. ברוב ההסכמים יש מנגנון יישוב סכסוכים, פשוט חזרו לטכס עצה עם המגשר. בזמנים כאלו נכון לפנות לאנשי מקצוע כדי לא לצאת לגמרי משלווה, או לשבור את הכלים.

5.
עודדו קשר עם ההורה השני והמשפחה המורחבת. כולנו יודעים שסבים וסבתות הם קבוצת סיכון. מידת המוערבות של סבים וסבתות בחיי הילדים משתנה בהתאם לנוהגים משפחתיים ותרבויות שונות. כעת הילדים לא יכולים כלל לפגוש בסבא וסבתא – עודדו קשר טלפוני, או אפילו לשיר דרך החלון, כמו שראינו שכמה עשו בימים האחרונים.

6.
היו הורים לא רק בזמני השהות. הורות היא גם פונקציות של חינוך וכעת, בעת שמערכת החינוך מושבתת, ניתן לקחת על עצמכם חלק מתפקידי הלימוד וההוראה. לכל הורה, יהו שנות החינוך שלו במערכת הפורמלית אשר יהיו – יש מה ללמד את ילדיו.

7.
חינוך לדחיית סיפוקים: הילדים רוצים לצאת ולבלות בחוץ, או לרבוץ כל היום מול הטלויזיה? זה הזמן לחנך אותם לדחיית סיפוקים באמצעות הכנת לו"ז, הסברה של המצב בשפתם, ועוד.

8.
כלכלת הקטינים: נכון שקבעתם מזונות, ונכון שלכולנו קשה כרגע, במיוחד אם הילדים כל היום בבית וההוצאות גדלו. אבל היו בני אדם, נסו להסתדר עם עניין כלכלת הילדים. לא להתחיל דווקא עכשו להתקטנן על הצמדה למדד או מחצית של משהו. דברו, תקשרו והגיעו לעמק השווה בדבר המאמץ בכלכלה הילדים, בייחוד אם גם ההורה השני יצא לחל"ת או חלילה גרוע מכך – פוטר מעבודתו.

9.
הפסקת אש: אתם עדיין בהליכים משפטיים?! מערכת המשפט נמצאת במצב חירום – זה הזמן להנחות את עורכי הדין שלכם לעצור את האש ולהקפיא את הליטיגציה, לטובת יישוב הסכסוך בדרכים חלופיות: משא ומתן, גישור או הדברות. הפתיעו את הדיינים בבית הדין הרבני או השופטים בבית המשפט לענייני משפחה עם הסכם מייד לאחר שכל הברוך ייגמר, וחסכו למשפחה שלכם: זמן, אנרגיה, כסף וקארמה רעה!

10.
על סף סכסוך, או שהשהייה בבית גרמה לכם להבין שהחלטתם לפרק את החבילה? ראו את הסעיף הקודם – זה הזמן לפנות לדרכים חלופיות מליטיגציה, שעה שבתי המשפט ובדי הדין ממילא פועלים במתכונת חרום, ולמנות מגשר מוסכם שיעזור לכם להתגרש בשלום.

האמת חייבת להיאמר, גם אם היא נשמעת כקלישאה: כל משבר הוא אפשרות לצמיחה. זו הבחירה שלנו לאיזה כיוון לקחת את הסיטואציה. בידינו לבחור אם להסתכל על חצי הכוס המלאה, או דווקא על זאת הריקה. כפי שלמדנו מתפילת השלווה, אותה כדאי לכולנו לתרגל בימים האלו: אלי, תן בי את השלווה לקבל את הדברים שאין ביכולתי לשנותם, את האומץ לשנות את אשר ביכולתי, ואת התבונה להבדיל ביניהם.

___________________________
https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%95%d7%9e%d7%92%d7%a9%d7%a8-%d7%93%d7%99%d7%a0%d7%99-%d7%9e%d7%a9%d7%a4%d7%97%d7%94-%d7%90%d7%a8%d7%aa%d7%95%d7%a8-%d7%a9%d7%a0%d7%99/

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות