עו"ד ליזה דמרי "המחוקק הישראלי מתעלם מעובדים שמתעמרים בהם בעבודה"

עורכת הדין ליזה דמרי שמשרדה מתמחה בדיני עבודה והטרדות מיניות משתוממת על כך שעדיין לא חוקק חוק האוסר על מעסיק להשפיל ולצעוק על עובדיו • "למזלנו בתי הדין לעבודה הם גוף יצירתי ודינמי מאוד כך שיש לנו שם אוזן קשבת" • מהמעסיקים שממהרים לפטר בעיצומה של מגפת הקורונה היא מבקשת: "חכו קצת"
נעם חן |
עו"ד ליזה דמרי
עו"ד ליזה דמרי

משרדה של עורכת הדין ליזה דמרי הוקם לפני כ-13 שנה. המשרד הראשי נמצא בחיפה אך באמצעות שתי שלוחות נוספות – ת"א ובאר שבע, השירותים ניתנים בפריסה ארצית מלאה.

תחום העיסוק העיקרי של עו"ד דמרי הוא דיני עבודה והטרדות מיניות.

את תקופת ההתמחות שלה העבירה עו"ד דמרי בפרקליטות (פלילים) העבודה שם לדבריה השפיעה עליה מאוד והביאה אותה לתובנה שהיא לעולם לא תוכל לייצג חשודים או נאשמים בפלילים.

"השאיפה שלי הייתה להפוך לעורכת דין ממש כמו הדמות שגלמה מישל פייפר בסרט 'קוראים לי סם'. אישה לוחמנית וקרייריסטית שעובדת 16 שעות ביום  – ככה ראיתי את עצמי".

לדבריה, כבר בתקופת הלימודים המשיכה שלה הייתה לדיני העבודה. "מדובר בתחום מרתק. יש בו את כל מה שאני אוהבת – הוא דינמי מאוד עם חקיקה שמשתנה כל הזמן ומתגמל חשיבה ממחוץ לקופסה".

אחד התיקים שבם היא נזכרת כיצד חשיבה מסוג זה סייעה ללקוח שלה, מדריך טיולים במקצועו, מגיע מאירוע שבו הוא נפצע במהלך עבודתו. "הוא עבד כמדריך טיולים בחברת תיירות גדולה ומוכרת ונפצע במהלך טיול באיטליה. העניין הוא שאותה חברה העסיקה אותו כפרילנסר, אבל באמצעות חברה שלישית. הגשתי תביעה להכרה ביחסי עובד מעביד".

חברת התיירות טענה מנגד שהמדריך בכלל לא עובד שלהם, ושהפסיקה מכירה בקונסטלציה הזאת כפי שזה בא לידי ביטוי בתובענה ייצוגית שהוגשה בעבר על ידי עובדים בסיווג הזה ובית הדין דחה את תביעתם.

"אני לא הסתפקתי בתשובה הזאת וביקשתי להוציא את אותה תובענה ואת הפרוטוקולים של הדיונים. בית המשפט נתן לי אישור לעיין בחומר. בנוסף יצרתי קשר עם עורך הדין שייצג בתיק וקיבלתי ממנו גם את כתב התביעה. מהר מאוד הבנתי שהעילות שלי שונות משלו וגם בהחלטת בית המשפט בסופו של דבר נקבעה עמדה רק לגבי המקרה הספציפי ההוא. זה הספיק לי כדי להבין שיש כאן פתח שמאפשר לנו להמשיך ולהילחם על זכויותיו של העובד".

עו"ד דמרי מסבירה כי בית הדין הבין את הטענה וכך גם חברת התיירות שהופעל עליה לחץ החל מאותו רגע להגיע להסכמות את התובע.

"ההסכמה בינינו הייתה שהתקיימו למרות הכל יחסי עובד מעביד והלקוח שלי פוצה בעשרות אלפי שקלים. זאת הייתה הצלחה גדולה".

חלק עצום מזמנה מקדישה עורכת הדין דמרי לשיחות עם נפגעות הטרדה מינית, שלרוב מוטרדות במקומות עבודתן. "זאת תופעה נרחבת ביותר – הרבה יותר ממה שכולנו משערים" היא מציינת.

"בתי המשפט כיום מחמירים מאוד עם מטרידנים. תג המחיר עלה בעשור האחרון והמציאות הולכת ומשתנה לנגד העיניים שלנו. יחד עם זאת, הבעיה היא שהרבה מאוד נשים פוחדות לפנות לעזרה, לדווח או לנקוט בהליכים משפטיים נגד המטרידים. הפחד הזה משתק לא מעט נשים".

עו"ד דמרי מתוודה שהיא מכירה היטב את הפחד ותחושת השיתוק שמלווים את הנפגעות כשזה קורה להן, אבל יש לה מסר שחשוב לה להעביר: "אל תכעסי על עצמך, זה קורה לכולנו. תתעשתי כמה שיותר מהר ותעמדי על הזכויות שלך – את הקורבן".

לטענתה ומניסיונה עם המקרים הרבים שהגיעו אליה לטיפול, מרבית המטרידנים עושים זאת מעמדת כוח ביחסי העבודה, "הם מתבלבלים עם הכוח שיש להם במקום העבודה וחושבים שהם יכולים להפנות אותו כלפי העובדות שלהם בצורה הכי פוגענית שקיימת".

באיזו לקונה משפטית או חקיקתית או נתקלת בתחום יחסי העבודה שלטענתך חובה לתת עליה את הדעת?

"התעמרות במקום העבודה. חד משמעית. אין חקיקה שעוסקת בזה, מה שכן אנחנו כן רואים פסיקות מאוד יצירתיות שמכירות בעוולה הזאת אבל בית הדין נאלץ לעשות זאת בקושי רב בגלל המחסור בחקיקה רלבנטית. לצערי אנחנו נתקלים בהמון מקרים של עובדים שמתעמרים בהם  – משפילים אותם וצועקים עליהם במקום העבודה והכלים שיש לנו לעבוד איתם הם די דלים ומוגבלים, אבל לשמחתי בתי המשפט כפי שציינתי קודם לכן – יוצאים מגדרם כדי להכיר בכך".

עבודה בימי קורונה

את הריאיון אנחנו עורכים בעיצומו של משבר הקורונה, סיטואציה שמשפיעה מאוד על דיני העבודה עם כמות חסרת תקדים של מובטלים ועובדים שהוצאו לחל"ת. "בתי הדין הכינו את עצמם לסיטואציה והם מבינים הייטב עם מה הם יצטרכו להתמודד בקרוב. אני לא רוצה להעביר ביקורת על המעסיקים כי הם בלחץ בעצמם ויש כאן תגובת שרשרת כלכלית ברורה שמשפיעה על כולם. יחד עם זאת אני סבורה שצריך להמתין טיפה עם גל הפיטורים ואני שומעת גם על מעסיקים שעושים ניצול ציני של המצב ומפטרים בשל כך עובדים שלא לצורך – זה חמור מאוד".

נקלעתם לבידוד? מה חובת המעסיק כלפיכם? האם אתם זכאים לשכר בעבור ימי הבידוד? האם תהיו זכאים לדמי אבטלה כשאתם בבידוד? כל השאלות בנוגע לדיני עבודה בחדר המצב שלנו בקבוצת הוואטסאפ שמנהלת עו"ד ליזה דמרי מומחית לדיני עבודה

את זמנה הפרטי מעבירה עו"ד דמרי בקריאה מרובה "זאת האהבה הכי גדולה שלי" היא מצהירה. היא גרה בקריות עם בן זוגה ויחד הם מגדלים 3 ילדים.

 

 

 

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות