משרד הביטחון יוציא הנחיות לאספקת ציוד מגן למטפלים בנכי צה"ל, ולהחזיר הוצאות רכב

לאחר שפניית המלווים למשרד הביטחון נענתה בלקוניות, הם פנו לבית המשפט לענייני עבודה שהורה למשרד הביטחון להוציא הנחיות מפורטות
מעיין לביא |
צילום: פלאש 90

בית משפט לענייני עבודה הורה למשרד הביטחון להוציא הנחיות מפורטות בנוגע לצורך בציוד מגן למטפלים בנכי צה"ל, המלווים אותם ומספקים להם שירותי סיעוד וליווי, זאת על מנת להבטיח את הגנת המטפל והמטופל בפני נגיף הקורונה. פרט לכך, הורה בית המשפט להחזיר למטפלים הוצאות נסיעה ברכב פרטי בכל עת שלא קיימת תחבורה ציבורית זמינה. הצו ניתן בעקבות עתירה של ועד העובדים של מלווי נכי צה"ל ומערכת הביטחון.

על פי העתירה, בעקבות התמודדת מדינת ישראל עם התפשטות נגיף הקורונה, מלווי הנכים, העוסקים בליווי נכי צה״ל, נאלצים בשל עבודתם להיחשף חשיפה מוגברת הן לנכה והן לבני משפחה, מלווים נוספים וצוותים רפואיים שונים במסגרת הטיפולים שעובר הנכה. לא ניתנה התייחסות רלוונטית כלשהי של מי מהגורמים האמונים על עבודת המלווים. לטענתם, המצב העובדתי מהווה סיכון ממשי וישיר לבריאותם של מלווי הנכים, כמו גם של בני משפחותיהם וכלל הסובבים אותם, וכן מהווה סיכון ממשי וישיר לבריאות הנכים, אשר מטבע הדברים, מערכות הבריאות שלהם חלשות יותר, לבני משפחותיהם וכלל הסובבים אותם.

לפני העתירה פנו למשרד הביטחון, שמהווה הגורם המחליט, הקובע, המתקצב והמנחה בכל הנוגע לטיפול בנכים בכלל, ובכל הנוגע לעבודת מלווי הנכים בפרט. בפנייתם, שהוגדרה כפנייה בהולה, העלו המבקשים בפני המשיבים את דרישותיהם הבסיסיות, שהנן למעשה מחויבות המציאות לצורך המשך עבודתם של מלווי הנכים בתקופת חירום רגישה ומסוכנת. משרד הביטחון השיב בהתכתבות לאקונית, הנוגעת רובה ככולה לאופן העסקת המלווים, ובאמירות כלליות המפנות את העניין המהותי והדחוף הנדון לפתחן של חברות הסיעוד, שתלויות במשרד הביטחון בכל, הן בנוגע לתקציב נדרש והן בנוגע להנחיות, הוראות וכד׳.

"חלפו עברו להם חמישה ימים מיום פנייתם הראשונה של המבקשים, ובפועל – אין כל שינוי ואין כל מענה ענייני לדרישות האלמנטריות שהועלו ע״י המבקשים, אשר אך מבקשים פתרונות בסיסיים שיאפשרו את המשך עבודתם במסירות, תוך הקטנה עד כמה שניתן של הסיכון הטמון בכך", נכתב בעתירה.

בדיון שנערך ביום ב' בבית הדין האזורי לעבודה אמרה נציגת משרד ביטחון: "אנחנו נמצאים באירוע מתגלגל. נעשית עבודה תוך כדי תנועה. נכי צה"ל מוגנים על ידי אגף השיקום. הקורונה היא לא מחלה בנכות המוכרת של אף נכה צה"ל. אין הנחיות של משרד הבריאות שמחייבות דבר מה ממה שמתבקש מבקשת הצד. הם לא נחשבים צוות רפואי בהתאם להנחיות. יש מקרים שבין כה וכה בשגרה כשיש מלווה שדרוש לפעולות חודרניות בשגרה משרד הביטחון מספק ציוד מתכלה נדרש. לגבי האלכוג'ל בסוף ההמלצה הכי טובה היא למים וסבון. המלווים לא נחשבים צוות רפואי. ההמלצה האוניברסלית שירדה מארגון נכי צה"ל על ידי אגף השיקום היא לצמצם מגע עם אנשים זרים. כתוצאה מזה נכים רבים לא מוכנים לקבל טיפול".

בסיכומו של דבר, בית הדין בראשותה של השופטת עידית איצקוביץ החליט כאמור כי בנושא הבקשה לאספקת ציוד מגן למטפלים, על משרד הביטחון להוציא הנחיות מפורטות בנוגע לצורך בציוד כזה, לאחר התייעצות רפואית ועל מנת להבטיח את הגנת המטפל והמטופל בפני הנגיף. זאת, תוך יישום של הנחיות משרד הבריאות והשוואה או אבחנה הנדרשת להנחיות בנוגע לצוות פרה רפואי בטיפול אמבולטורי. ההנחיות ינתנו עד יום שלישי בשעה 5 אחר הצהריים. ובנוגע לנסיעות בתחבורה ציבורית, יש להרחיב את החזר הנסיעות לרכב פרטי בכל עת שלא קיימת תחבורה ציבורית זמינה.

_______________________

דיני עבודה קורונה
נקלעתם לבידוד? מה חובת המעסיק כלפיכם? האם אתם זכאים לשכר בעבור ימי הבידוד? האם תהיו זכאים לדמי אבטלה כשאתם בבידוד? כל השאלות בנוגע לדיני עבודה בחדר המצב שלנו בקבוצת הוואטסאפ שמנהלת עו"ד ליזה דמרי מומחית לדיני עבודה
מצטרפים לקבוצה בלחיצה כאן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות