כמה עבריינים מסתובבים בינינו בגלל הקורונה?

האם הקורונה מאפשרת לעבריינים שבימים כתיקונם היו נמצאים במעצר להסתובב בינינו חופשי?
אייל חן |

מספר המעצרים שביצעה המשטרה בשנת 2018 הוא הנמוך ביותר בעשר השנים האחרונות – כך עולה מנתונים שפרסם אתמול (ראשון) הארגון. לפי הנתונים, בשנה האחרונה נעצרו 53,099 חשודים בגין ביצוע עבירות פליליות – ירידה של 11% מהשנה שקדמה לה. את הירידה מייחסים במשטרה לבקרה עצמית של אגף החקירות והמודיעין, לאחר שבשנים האחרונות נשמעה ביקורת מצד הסנגוריה הציבורית וארגונים חברתיים על מדיניות "אצבע קלה" במעצרים מצד קציני המשטרה, והנה הגיעה הקורונה ושנתה לחלוטין את התמונה..

במקום ממוצע של 145 דיוני מעצר ביום, ואלפי אנשים הנכלאים לפרקי זמן של ימים עד שבועות, בתי המשפט משחררים יותר ויותר עצירים

כך למשל שוחררה על ידי כב' השופט ארז מלמד בבית משפט השלום נאשמת למעצר בית ללא פיקוח, בדיון הראשון לאחר הגשת כתב האישום, בתיק בו יוחסו לה ריבוי עבירות הפרת הוראה חוקית, איומים והחזקת סכין. בית המשפט מעיין בראיות ומורה על שחרור, בין היתר לאור המצב המשפטי: "בשולי הדברים אך לא בשוליהם אוסיף ואציין כי על פי תקנות שעת החירום, ולאור הנסיבות הקיימות, על בית המשפט לשקול במסגרת שיקוליו גם את "חיוניות המעצר", בהתאם להוראת סעיף 21(ד1) לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים)".
דוגמא נוספת ומקוממת לא פחות היא של אדם שהוגש נגדו כתב אישום חמור בקשה למעצר עד תום ההליכים בגין ריבוי עבירות איומים. למרות שלחובת המשיב הרשעה קודמת ומאסר מותנה חב הפעלה. בית המשפט קבע כי על אף המסוכנות יש מקום להורות על שחרורו בתנאים: "החלטתי זו מתחדדת עוד יותר אל מול האמור בסעיף 5 לתקנות שעת חירום (דיוני מעצרים) לפיו על בית המשפט לבחון את חיוניות המעצר בין היתר בהתחשב בסיכון להידבקות העצור בנגיף הקורונה בעת שהותו במעצר". כתב כב' השופט אדנקו סבחת מבית משפט השלום בראשון לציון.
בבית משפט השלום בבאר שבע לא נשלחים למעצר עשרות שוהים בלתי חוקיים גם אם נזקפות לחובתם עבירות קודמות ואף מאסרים על תנאי.
האם הסגר הכפוי שהגיע בעקבות הקורונה מהווה דווקא יום חג לעבריינים שבכל יום אחר היו מוצאים עצמם מאחורי סורג ובריח?
לדברי עו"ד ניר יסלוביץ מומחה לפלילים המצב הנוכחי הוא דווקא המצב הנורמטיבי "מעיון בפסיקה שנתנה לאחרונה ניתן להיווכח כי היד של בתי המשפט אינה קלה על ההדק בעוד בתי המשפט השונים דוחים ובצדק בקשות מעצר גם בעבירות חמורות בשל נגיף הקורונה מן הראוי שתחנות המשטרה השונות יפנימו ויבינו כי זו לא העת להעמיס את בתי המעצר בעצורים תוך סיכון שלומם ובריאותם של עצורים רבים"

הסתבכתם בפלילים בעבר? זה הזמן לנקות את גיליון ההרשעות שלכם!

[gravityform id="15" title="false" description="false" ajax="true"]
שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות