בית המשפט העליון: איננו הסנהדרין

עתירה להוסיף ללוח השנה העברי את אדר ב', כדי לדחות את חג הפסח בשל משבר הקורונה, נדחתה על ידי בית המשפט העליון
אייל חן |
איתור עורך דין
דיונים בביהמ"ש העליון בזמן מגבלות קורונה. צילום: פלאש 90

עוד אחת מתופעות הלוואי של הקורונה היא עתירה שהוגשה לבית המשפט העליון, למתן צו על-תנאי להורות לכנסת ישראל, ממשלת ישראל והרבנות הראשית לישראל – לאלתר ובאופן בהול, על עיבור השנה כך שייקבע חודש אדר ב' ויידחה חודש ניסן ב-30 יום. כל זאת על מנת שפסח ידחה בחודש ימים.

השופט עוזי פוגלמן, שישב עם השופטים סולברג ואלרון, דחה את העתירה. עיבור השנה אינו עניין של מה בכך: לא בכדי ניתנה הסמכות ההלכתית בכגון דא לסנהדרין או לבית דין הסמוכים בארץ ישראל. בית משפט זה לא ישיג את גבולה של הסנהדרין, אך במלוא הזהירות, דומה כי גם מנקודת מבט דתית-הלכתית, אין יסוד לטענותיו של העותר", כתב השופט סולברג בהחלטה של בית המשפט.

על פי העתירה, מצב החירום הנוכחי מחייב לדחות את חודש ניסן על ידי עיבור השנה, דבר שיהיה בבחינת עזרה ראשונה נוכח "אחינו בית ישראל הנתונים בבידוד ובהסגר, ואשר לא יהיה סיפק בידם להיערך לקיום חג הפסח כהלכתו, ככל משפטו וחוקתו".

בית המשפט כבר בתחילת החלטתו קבע כי דין העתירה להידחות על הסף. "מסופקני אם נושא העתירה שפיט. על כל פנים, העותר מכיר בכך, שאין בחוק הסמכה מפורשת לעניין הכרזה על עיבור השנה בעִתות חירום. לדבריו, הכרזה מעין זו יכולה "להינתן כדין באופן מהיר ולכל הפחות כ"הוראת שעה", בהסכמת המשיבות כולן יחד". אינני יודע מהו המנגנון החוקי-משפטי שאליו מתכוון העותר, בדברו על "הוראת שעה הניתנת בהסכמת המשיבות כולן יחד". על כל פנים, בהעדר בסיס משפטי לעתירה, שוב אין עילה להידרש לה".

אומנם העותר טוען לקיומה של סמכות הלכתית להורות על עיבור השנה מקום שיש צורך ציבורי לעשות כן, והיפנה לעניין זה לדברי הרמב"ם במשנה תורה, ועל כך כתב השופט סולברג: "אולם דומה כי העותר לא שת לבו לדברי הרמב"ם שם, בפרק ה הלכה א, שכתב כך: "כל מה שאמרנו מקביעות ראש חודש על הראיה ועיבור השנה מפני הזמן או מפני הצורך, אין עושין אותו אלא סנהדרין שבארץ ישראל או בית דין הסמוכים בארץ ישראל שנתנו להן הסנהדרין רשות […] אבל בזמן שאין שם סנהדרין בארץ ישראל אין קובעין חודשים ואין מעברין שנים אלא בחשבון זה שאנו מחשבין בו היום".
___________________

אובדן הכנסה בעקבות וירוס הקורונה
מאות בעלי עסקים קטנים ובינוניים מוצאים עצמם מתמודדים עם אבדן הכנסה עצום בשבועות האחרונים, השאלה אם יש את מי לתבוע וכיצד לעשות את זה היא שאלה שיש להפנות לעורכי דין העוסקים בתחום בלבד, מצורף קישור לקבוצת וואטסאפ בניהולו של עורך הדין דודי רד בה תוכלו לקבל מענה ראשוני לשאלות בתחום אובדן הכנסה בעקבות וירוס הקורונה

מצטרפים לקבוצה בלחיצה כאן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות