בית משפט דחה תביעה נגד סוכנות נסיעות: "לא יכולה היתה לדעת שחברת התעופה תפשוט רגל"

נראה שכל מי שהזמין כרטיס טיסה, ובגלל הקורונה הטיסה בוטלה וחברת התעופה לא מחזירה לו את הכסף, וקיווה שבית המשפט יתן לו סעד. כדאי שיקרא את פסק הדין של בית המשפט
נעמה כהן |
נמל תעופה בן גוריון. המצולמים אינם קשורים לכתבה. צילום: פלאש 90

נראה שכל מי שהזמין כרטיס טיסה, ובגלל הקורונה הטיסה בוטלה וחברת התעופה לא מחזירה לו את הכסף, וקיווה שבית המשפט יתן לו סעד. כדאי שיקרא את פסק הדין של בית המשפט לתביעות קטנות בנתניה, בו נדחתה תביעה נגד סוכנות נסיעות ישראלית, שלא השיבה כספים בשל פשיטת רגל של חברת התעופה.

על פי התביעה, התובעים רכשו מסוכנות נסיעות כרטיסי טיסה לגרמניה בחברת התעופה גרמניה איירליינס שפשטה רגל. הם נותרו מול שוקת שבורה ודורשים את כספם בחזרה נוכח כשלון תמורה מלא. עיקר טענות התובעים הוא כי לא בכדי ביצעו עסקה עם סוכנות נסיעות ישראלית, משלא רצו להניח כספם על קרן הצבי ותהא להם כתובת בדיוק באותם מקרה אליו נקלעו.

זאת, בעוד קרובי משפחתם רכשו ישירות מחברת התעופה הזרה, ועקב פשיטת הרגל קיבלו החזר מלא מחברת האשראי בהתאם לחוק כרטיסי חיוב שעניינו "הפסקת תשלום בשל אי –הספקה". מנגד, סוכנות הנסיעות ביקשה לדחות את התביעה. לתפישתה, לא היה מקום להטיל אחריות כה נרחבת על סוכנות ,הנסיעות שלא ידעה ולא יכולה הייתה לדעת על היקלעותה של חברת התעופה להליך של פשיטת רגל. היא משמשת אך "חוליה בשרשרת" בין הלקוח לבין חברת התעופה, והתמורה הכספית כבר הועברה לחברת התעופה, כאשר היא עצמה, סוכנות הנסיעות, ספגה הפסדים נוכח זאת.

בפסק הדין ציינה הרשמת, אפרת רחלי מאירי, כי ככלל, במסגרת היחסים המשולשת של ספק או חברת תעופה – סוכנות נסיעות – לקוח, סוכנות נסיעות לא יכולה להתנער מאחריות בטענה כי היא אך בגדר "מתווך" בפועל או כלי פרסומי. סעיף 1 לחוק הגנת הצרכן, מגדיר עוסק כ"מי שמוכר נכס או נותן שירות דרך עיסוק". לעניין זה, העוסק המחויב כלפי הצרכן הוא הן סוכנות הנסיעות והן חברת התעופה.

אולם, מאחר וגם לטענת התובעים רק בתחילת חודש פברואר גילו על תהליך פשיטת הרגל דרך אמצעי התקשורת, לא ניתן להפיל על הסוכנות את האחריות. "אם הליך פשיטת הרגל נודע ללא התראה מוקדמת (תחילת פברואר כשפשיטת הרגל הייתה באמצע פברואר) כי אז קיים קושי להטיל על סוכנות הנסיעות חובה לגלות אם לא היה אותה עת מה לגלות. לשון אחר; אם לא ניתן בבדיקה סבירה לגלות, משלא מצופה מסוכנות נסיעות כעת עבור כל כרטיס שמוכרת לבדוק מבחינה חשבונאית את מצבה הפיננסי של חברת התעופה, שמדובר בנטל רגולטורי רחב מידי, הרי שלא ניתן להטיל עליה את האחריות. כדי להוכיח רשלנות יש לבחון האם שיקול דעתה לא היה סביר כסוכן נסיעות באותה סיטואציה ולהוכיח קשר סיבתי בין המחדל או המעשה לבין הנזק".
_________________

עורך דין זיו קורן

________________

ביטולי טיסה קורונה
אלפי טיסות בוטלו בחודש האחרון בעקבות מגיפת הקורונה והשאלה אם וכיצד אפשר לקבל פיצוי על ביטול הטיסה היא שאלה שמטרידה ישראלים רבים. עו"ד איילת חג'ג' לאלו תשיב לשאלותיכם בקבוצת הוואטסאפ ביטולי טיסה קורונה

מצטרפים לקבוצה בלחיצה כאן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות