משבר הקורונה: סמכויות השב"כ החדשות

המערכת הפוליטית והמשפטית סוערת סביב החלטת הממשלה להשתמש בשב"כ כדי לעקוב אחר חולי ונשאי קורונה
רונן לוי |
מד"א בדיקת קורונה לבוש מגן
אנשי מד"א בלבוש מגן מגיעים לבצע בדיקת קורונה. צילום: פלאש 90

ביום שני בצהריים, לאחר שהממשלה באישון ליל ראשון אישרה, ללא פיקוח של הכנסת, מעקב סלולרי אחר נשאי נגיף הקורונה, הוציא היועמ"ש אביחי מנדלבליט הודעה בסוגיה שכבר מסעירה את המערכת הפוליטית והמשפטית: "מטרת התקנות – הצלת חיים, פשוטו כמשמעו". המשפט שאמר היועמ"ש לא הרגיע את כל מי שמצא עצמו מוטרד וחושש מהידיעה שללא כל צו שופט יש היום לשב"כ ולמשטרה אישור לעקוב אחרי אזרחים תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים ובמידע מחברות הסלולר. התקנות אושרו לתקופה של שבועיים, אך הממשלה תוכל להאריך אותן בקלות.

התקנות החדשות מאשרות לגופי הביטחון ואכיפת החוק בישראל לרגל אחרי מיקומם של מאות אלפי ישראלים, כמעט ללא פיקוח. זאת תוך עקיפת הכנסת ומניעת פיקוח שלה בנושא. התקנות אושרו בישיבת ממשלה, לאחר שוועדת המשנה לשירותים חשאיים של הכנסת סירבה לאשר החלטת ממשלה קודמת שהתירה את הפעלת אמצעי מעקב אחרי נשאי קורונה עד שחבריה יוכלו ללמוד את ההחלטה לעומק.

לאחר קבלת ההחלטה, אמר ח"כ גבי אשכנזי: "הממשלה אישרה באישון לילה, במחטף, את תקנות שעת החירום, למרות שוועדת החוץ והביטחון החלה לדון בנושא אתמול – מבלי שניתנה האפשרות לקיים אותו באופן רציני ולהשלימו. לא ראוי שכך יאושר שימוש באמצעי זה. ללא פיקוח פרלמנטרי וציבורי".

לאחר קבלת ההחלטה, הבהיר ראש השב"כ נדב ארגמן בהודעה חריגה כי הם לא יעסקו באכיפה או פיקוח על חייבים בבידוד. מדובר בשני סוגים של תקנות נפרדות: הראשונה, שכותרתה הוא "סיוע במאמץ הלאומי לצמצום התפשטות נגיף הקורונה החדש", מסמיכה את השב"כ לסייע למשרד הבריאות בחקירות האפידמיולוגיות שלו, בכך ששב"כ "יקבל, יאסוף ויעבד מידע טכנולוגי לשם ביצוע בדיקה בנוגע לתקופה של 14 הימים שלפני אבחונו של חולה, שמטרתה זיהוי נתוני מיקום ונתיב תנועת החולה, וזיהוי אנשים שבאו במגע קרוב עמו".

נדב ארגמן ראש השב"כ
נדב ארגמן, ראש השב"כ. צילום: פלאש 90

המידע שיאסף לא ישמר על ידי השב"כ, ויועבר למשרד הבריאות שיוכל לשמור על המידע למשך 60 יום נוספים "לצורך תחקיר פנימי". המידע "יכלול רק את פרטי המידע הדרושים למשרד הבריאות, על אודות האנשים שבאו עם חולה במגע קרוב". התקנות עצמן אוסרות על רשויות המדינה לעשות במידע שימוש לכל תכלית אחרת, תחת סנקציה של עונש מאסר של עד שלוש שנים.

השב"כ לא יעסוק בפעילות אכיפה או יעמוד בקשר ישיר עם חולים או עם מי שבאו עמם במגע, והפיקוח יהיה נתון בידי היועץ המשפטי לממשלה בלבד. שב"כ ידווח ליועמ"ש על מספר החולים שלגביהם "נאסף מידע טכנולוגי ומספר האנשים שאיתר השב"כ עקב הימצאותם במגע קרוב עם חולה". היועץ גם יאשר נוהל ייעודי שייצור השב"כ, בו יוגדרו "סוגי המידע הטכנולוגי ותנאים נוספים לשימוש בו, לרבות אופן איסוף המידע ושמירתו".

תקנה נוספת תתיר למשטרה, באישור של קצין מוסמך, לבקש מחברות הסלולר להעביר לה מידע מיקום של אזרח שנמצא שהוא חולה קורונה "לצורך אזהרת הציבור או אדם מסוים, והכול כדי למנוע או לצמצם את התפשטות המחלה". זאת, כך נכתב במפורש, "בלא צו של בית משפט". המשטרה תוכל גם לקבל מידע על מיקום אזרחים שמחויבים בבידוד, במטרה לאכוף את הבידוד. במקרה זה, נקבע, יתקבלו נתונים באופן "מדגמי" ו"שאינו מתמשך או רציף", והמשטרה תעביר את הממצאים למשרד הבריאות "לצורך פיקוח על קיום הוראות הבידוד".

עו"ד יעל סולקין לביא: "יש הטוענים שזה מחטף, ולמה באישון לילה. הם אינם מבינים כי זה לא המועד לפוליטיקה. אנו במגיפה מתפשטת. די להסתכל על הנתונים ולהבין כי מדובר בחירום, ובחירום נהוג להתנהג בחירום.

"אפשר לבדוק את הדברים במשקפיים של איזונים, אך זה אינו מצב רגיל, ולכן עקרונות של הגנת הפרטיות ושמירה על מידע אישי פשוט נדחים במצב בו אנו נמצאים. יש צורך למנוע התפשטות מחלה מדבקת, כאשר האוכלוסיה אינה הומוגנית והסכנות למבוגרים וזקנים הינן קריטיות ברמה של בין 15-20 אחוזי תמותה מהמחלה בקשישים.

"אנו חברה שמחויבת לכלל אזרחיה ללא הבדל. גיל. דת וכו'. ולכן, מי שטוען שיש בזה רק פגיעה בפרטיות וזה אסור, אינו מבין את מלוא המורכבות ואינו ער להשלכות על חיי אדם. המגבלות שהונחו בבסיס התקנות, היינו שהן קצרות מועד ושלא יעשה בהן שימוש שלא לצורך הספציפי של ידוע הסובבים למי שנדבק בקורונה, אמורות להפיג את כל החשש. הפיקוח יעשה בדרך חוקית, והכל למען שמירה על שלום הציבור – אין אינטרס חשוב מזה. החיים הם מעל הכל. שנדע ימים טובים מאלו, ובהצלחה לכולנו".

__________________________

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%95%d7%a0%d7%95%d7%98%d7%a8%d7%99%d7%95%d7%9f-%d7%9c%d7%91%d7%99%d7%90-%d7%a1%d7%95%d7%9c%d7%a7%d7%99%d7%9f-%d7%99%d7%a2%d7%9c/

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות