הסכם מייסדים? אסור לשכוח את התקנון

כל טכנולוגיה חדשנית או אפליקציה יצירתית מתחילה ברעיון מנצח, וכמעט תמיד הוגי הרעיון מקווים שהוא יהפוך למשהו ענק. וכאשר מכוונים גבוה, צריך גם לחשוב גבוה: גיוס משקיעים, פיתוח טכנולוגי, לתכנן הנפקה עתידית…
עו"ד יריב קדם |

לצד כל הצעדים הברורים הללו, יש גם כמה צעדים משפטיים שחשוב מאוד לנקוט בהם: הסכמים בין מייסדי החברה, הסכמי סודיות וכו'. צעד שכדאי לעשות בשלב מוקדם הצופה פני העתיד הוא ניסוח תקנון החברה, וחשוב להבין למה.

חוק הוא חוק
כמו כל תקנון, תקנון החברה הוא שורה של כללים הנוגעים לפעילותה השוטפת של החברה והם החקיקה הפנימית בין החברה לבעלי מניותיה ובינם לבין עצמם. נקבעים בו נושאים מגונים, החל משמה של החברה ומטרות פעולתה – וכלה בסוגי המניות, הזכויות הייחודיות של המייסדים וכיוצא באלה הוראות שיכינו אתכם כמייסדים לקראת העתיד המורכב בו ייכנסו גופים וצדדים נוספים אל החברה. גופים שאולי לא יסכימו לכל הכללים שניסחתם כבר בתקנון החברה, אך שאותם יהיה כבר קשה לשנות.

הגדרה עצמית
תקנון החברה יוצר את זהות החברה ואת הבסיס לקיומה. הוא קובע את דרכי ההתנהלות מול גורמים שעתידים להצטרף לחברה ולהיות חלק ממנה, לרבות שותפים חדשים, משקיעים אסטרטגיים ופיננסיים וכו'. כל מי שמצטרף יהיה מחוייב לתקנון החברה, גם אם הגיע אחרי שגובש, נכתב ונחתם. אם הסכם המייסדים נחתם רק בין המייסדים, צדדים ספציפיים וידועים שהוא מחייב רק אותם, הרי שהתקנון מחייב הן את המייסדים והן את כל מי שיצטרף לחברה בשלבים המאוחרים יותר של קיומה. ולמרות שניתן לשנות ולהתאים תקנון בהמשך הדרך, ברור שמורכב יותר לשנות מסמך קיים מאשר לקחת חלק בניסוחו הראשוני. בנוסף, ניסוח תקנון בראשית ההליך מסייע בקביעת רוח החברה ודרכי פעולתה, גם אם ישתנה בהמשך הדרך.

תקנון חברה הוא גם אחד התנאים להקמת חברה ורישומה אצל רשם החברות. יש כמובן תקנון סטנדרטי הכולל עניינים טכניים ושגרתיים, אבל ברור שאינו מקיף את מה שאתם, כיזמים, רוצים שיהיה מזהה ומתווה את זהות החברה.

הכל פתוח
חשוב לזכור: תקנון החברה הוא מסמך פתוח שכל אדם, ששילם אגרה סימלית אצל רשם החברות, רשאי לעיין בו ככל שיחפוץ. מכאן, שאין לכלול בתקנון פרטים העלולים לחשוף סוד מקצועי או אסטרטגיה עסקית מתוכננת. מכאן שהתקנון צריך לכלול סעיפים רבים הנוגעים לפעילות החברה, אך ללא חשיפה של הרעיונות הסודיים והאסטרטגיה הייחודית שגיבשתם עבורה. מכאן שחשוב לנסח את התקנון עם איש מקצוע מתאים – עורך דין לסטארט אפים, המבין בטכנולוגיות ובאפליקציות יהיה המתאים ביותר. איתו תוכלו לנסח גם את המסמכים החשובים הנוספים של תהליך ההקמה, הסכמים וחוזים, כדי שכולם ידברו באותה שפה ויכוונו לאותה מטרה משותפת. כך גם ימנעו סתירות בין המסמכים השונים, ותדאגו לכך שהם ישקפו את מהות החברה החדשה שלכם, ויתנו לכם, כמייסדים, את העדיפות המגיעה לכם.

 

עו"ד יריב קדם

 

עו"ד קדם בעל ניסיון של יותר מעשרים שנה בייעוץ ובליווי חברות, עסקים בינלאומיים וסטרטאפים.

בעל נסיון משפטי רב בעולם הטכנולוגיה והקניין הרוחני, וכן בעל ניסיון עסקי בפיתוח סטרטאפים לאפליקציות באמצעות חממה עסקית-טכנולוגית בשם אפפלאב.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות