העליון: המדינה צריכה לאפשר לבני זוג מאותו המין ולגברים יחידנים גישה לפונדקאות

פריצת דרך, הרכב שופטי בית המשפט העליון, ובראשם הנשיאה אסתר חיות, קבעו היום פה אחד כי יש לאפשר לזוגות בני אותו המין ולגברים יחידים בעלי זיקה גנטית ליילוד גישה להסדר פונדקאות בישראל. השופטים הקציבו לכנסת, שנה על מנת לחוקק את החוק
אילן וענונו |
עו"ד ארתור שני - אינדקס עורכי דין בישראל

השופטים קבעו כי הוראות הסדר הפונדקאות הקבוע בחוק הסכמים לנשיאת עוברים ובהוראות חוק תרומת ביציות, המונעות מגברים יחידים ומבני זוג מאותו מין את האפשרות לעשות שימוש בהסדר פונדקאות, פוגעות פגיעה בלתי מידתית בזכות לשוויון ובזכות להורות של קבוצות אלו, ואינן חוקתיות. בשאלת הסעד, השופטים נחלקו כאשר הנשיאה אסתר חיות, המשנה לנשיאה חנן מלצר, ניל הנדל ויצחק עמית קבעו כי ככל שלא יתקן המחוקק את ההוראות המפלות גברים יחידים ובני זוג מאותו מין בהסדר הפונדקאות, בתוך שנה, ייתן בית המשפט העליון סעד אופרטיבי, אם באמצעות "קריאה לתוך החוק" של הסדר שוויוני או באמצעות ביטול הוראות החוק המפלות. השופט עוזי פוגלמן, בדעת מיעוט, לעניין הסעד, סבר כי אין מקום להוסיף ולהשהות את ההחלטה בדבר מתן הסעד ועל כן יש להורות על בטלות מושעית של הסעיפים המפלים בהסדר, כך שזו תיכנס לתוקף אם לא יתוקן ההסדר בתום שנה ממועד פסק הדין. זאת, בהינתן עוצמת הפגיעה והשתלשלות והימשכות ההליכים עד כה.

בית המשפט גם עמד על כך שצמצום זכות הגישה בישראל להסדר הפונדקאות באופן המדיר ממנו אוכלוסיות של גברים יחידים וזוגות בני אותו מין, אף שיש ביכולתם לקיים זיקה גנטית ליילוד, פוגע בזכויות החוקתיות לשוויון ולהורות. בית המשפט קבע כי "החרגתה הגורפת של קבוצת הגברים ההומוסקסואלים מתחולתו של הסדר הפונדקאות נחזית כהפליה 'חשודה', המייחסת מעמד נחות לקבוצה זו, ובכך גלומה פגיעה נוספת, קשה ומשפילה בכבוד האדם על בסיס מגדר או נטייה מינית".

השופטים הוסיפו כי ניתן למצוא דרכים אחרות אשר יגשימו את תכליות החוק, ובכלל זה הגנה על כבודן ושלומן של הנשים הפונדקאיות, באופן שלא יוביל להפלייתם של גברים יחידים וזוגות בני אותו מין. השופטים קבעו כי פגיעתו של החוק בזכות להורות ובזכות לשוויון היא משמעותית ונזקה רב, ולעומת זאת התועלת השולית הנובעת מהפעלת ההסדר במתכונתו הנוכחית מסתכמת בהקטנת הביקוש להסדרים כאמור וניתן להשיג אותה בדרכים נוספות.

בהינתן מורכבות ההסדר החוקי העוסק ברבייה ובפריון וכן בהינתן העובדה שההסדר הקיים נועד להיטיב את מצבם של יחידים, שאינם יכולים להביא ילדים לעולם, נתן בית המשפט למחוקק פרק זמן של שנה לתקן את הוראות החוק המפלות. בית המשפט הדגיש, כי נוכח הפגיעה החמורה והנמשכת בזכות לשוויון ולהורות הנגרמת לגברים יחידים ולבני זוג מאותו מין ובהינתן התמשכות ההליכים בעתירה, שהוגשה עוד ב-2015 וניתן בה פסק דין חלקי באוגוסט 2017 – ככל שלא יתוקנו הוראות ההסדר עד לעוד שנה, ייתן בית המשפט פסק דין סופי, במסגרתו יינתן סעד אופרטיבי על-ידי "קריאה לתוך החוק" – כלומר הוספת תוכן שיהיה בו כדי לבטל את האפקט המפלה של החוק – או על ידי ביטול הוראות החוק המפלות.

השופט עוזי פוגלמן סבר כי הסעד ההולם הוא בטלותם של אותם חלקים מפלים בהסדר הקיים, וזאת בתום שנה מיום מתן פסק הדין, ככל שהכנסת לא תתקן את הטעון תיקון באופן שייתן מענה הולם לפגמים הבלתי חוקתיים בהם לוקה ההסדר הקיים.

 

עו"ד ארתור שני - אינדקס עורכי דין בישראל
עו"ד ארתור שני – אינדקס עורכי דין בישראל

עו"ד ארתור שני, עו"ד לענייני משפחה לשעבר מנהל המחלקה המשפטית של האגודה: "מברך על פסק הדין של בית המשפט העליון שניתן לאחר עשרים שנים של דיון חוזר בסוגיה של ההפליה של הומואים בפונדקאות בישראל, מבלי שנפתרה. פונדקאות לזוגות גברים היא דרך משמעותית עבורינו לממש את זכותינו החוקתית להורות וטוב עשה בית המשפט העליון ששם סוף לסאגה המתמשכת בנושא. הגיע הזמן לשיוויון זכויות מלא ומוחלט ללהט"ב גם בענייני הורות וגם בענייני נישואים. קהילת הלהטב היא חלק בלתי נפרד מהציבור בישראל והגיע הזמן שלא נאלץ לנסוע לחו"ל על מנת לממש זכויות בסיסיות כאזרחים ובני אדם שווים. העיתוי, בשבוע של יום המשפחה הוא עיתוי מעולה ונקווה שפסק הדין יכובד וייושם על ידי רשויות המדינה וכבר בשנה הבאה יוולדו ילדים לזוגות הומואים במדינת ישראל".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות