האם הפעם נתניהו יעמוד בהבטחתו לצרכני הקנביס?

האם הפעם ראש הממשלה בנימין נתניהו, יעמוד בהבטחתו לצרכני הקנביס. כשבוע לפני הבחירות, הבטיח אתמול ראש הממשלה נתניהו תכנית גרנדיוזית לצרכני הקנביס שתכלול חנינה רטרואקטיבית ומחיקת רישומים פליליים על שימוש עצמי בקנאביס לכ-40,000 ישראלים, הקמת ועדה שתקדם לגליזציה של שוק הקנאביס בישראל, כולל פתיחת חנויות חוקיות והתרת גידול ביתי. השר אוחנה אמר באשר למחיקת הרישומים הפליליים: "דף חלק לעתיד בהקשר זה, כאשר המדובר בפשע ללא קורבן – הוא הוגן וצודק".
אייל חן |

נתניהו קיים בנושא סבב דיונים במהלכם נפגש עם יו"ר תנועת עלה ירוק ועורך מגזין קנאביס אורן ליבוביץ’ ובמקביל שר המשפטים אמיר אוחנה נפגש עם עו”ד חץ-דוד עוזר. באותן פגישות הציגו השניים לנתניהו ואוחנה נתונים אודות הנזקים הנוכחיים של מדיניות ההפללה נגד צרכני קנאביס ופרטים אודות מודל הלגליזציה המצליח של קנדה.

"בחנתי הנושא והחלטתי על קידום מחיקת רישום פלילי לעשרות אלפי ישראלים על שימוש אישי והחזקה בקנאביס, דבר שגורם סבל מיותר לרבים ועומס בבתי המשפט. השר אוחנה החל בעבודה בנושא והוא יעמוד בראש ועדה עם גורמי מקצוע ואורן ליבוביץ׳ יו״ר ״עלה ירוק״, שתבחן את ייבוא המודל הקנדי להסדרת שוק חוקי בישראל", כתב נתניהו בחשבון הטוויטר שלו.

ספין בחירות?

כזכור לקראת סבב א' של הבחירות, בחודש אפריל האחרון, הצהיר נתניהו כי בכוונתו לבטל את הפללת צרכני הקנאביס. לקראת סבב ב', בספטמבר 2019 לאחר שנתניהו חתם הסכם עם יו"ר זהות, משה פייגלין, שיפרוש הודיעו השניים שהגיעו להבנות, באשר ללגליזציה של קנביס ופייגלין אמר אז: "במושב הכנסת הראשון תוגש הצעת חוק ללגליזציה של קנאביס" ונתניהו הוסיף: "אנו עדים למקרים קשים ביותר שזקוקים לתרופת הקנאביס, מגיע להם, וזה לא מתקבל על הדעת. החלטנו יחד לפתור אותה. הגשנו לכנסת הצעת חוק ללגליזציה של קנאביס רפואי… צריך לפתוח את השוק לייבוא. כרגע הוא נתון לידיו של קרטל. אנחנו צריכים ליצור תחרות כדי לאפשר לאנשים לקבל אותו כדי לחיות. ההסכם הזה ייכנס להסכמים הקואליציוניים". שר המשפטים אוחנה, גם התבטא בנושא אף הוא כשהביע מספר פעמים תמיכה בלגליזציה מלאה. ההחלטה

מלבד החנינה ההמונית לכל אלה עם התיקים הפליליים והקמת הועדה ללגליזציה בישראל שתנוהל על ידי השר אוחנה וליבוביץ’, מתכוונים גם לקדם פתרונות מיידים להוזלת מחירי הקנאביס הרפואי בבתי המרקחת, לאחר שאלו זינקו לשיא של כל הזמנים בעקבות הרפורמה בענף.

 

בינתיים, שר המשפטים אמיר אוחנה, קורא לציבור הרחב להגיש באופן מיידי בקשות למחיקת רישום פלילי: "כמי שעסק בעריכת דין בתחום הפלילי, ברור לי שהנזקים הרבים ביותר מקנביס – נובעים מאכיפת האיסור הפלילי. תיוגם של מאות אלפי אזרחים שהחזיקו או צרכו את צמח הקנביס כעבריינים, רדיפתם ושלילת חירותם, לא עולה בקנה אחד עם ערכי תנועת הליכוד כמפלגה ליברלית בהגדרה", כתב השר אוחנה והוסיף: "*כשר משפטים הבוחן כל בקשת חנינה ומעביר את המלצותיו לנשיא המדינה, אני מודיע כי בתיקים של החזקה או צריכה של קנביס אמליץ באופן חיובי על מחיקת הרישום הפלילי, ואני קורא לכל מי שיש בעברו כתם כזה – לפנות כבר עכשיו בבקשה למחלקת החנינות במשרד המשפטים".

 

עו"ד שקלאר יעקב

תגובת מומחים למשפט הפלילי

עו״ד יעקב שקלאר מומחה לדין הפלילי ולעבירות סמים מבהיר את הדברים: ״אומרים שהדרך לגיהינום רצופה בכוונות טובות, אבל אפשר לומר גם הפוך, הדרך לגן עדן רצופה במניעים זרים. גם אם יצא משהו טוב מרצונם של כל המעורבים לקושש קולות ממשתמשי הקנאביס, וגם אם מדובר בספין לצורך בחירות, הרי שהתוצאה מקדשת את האמצעים״.


ערעור על דחיית בקשת רשיון לקנאביס רפואי

[gravityform id="8" title="false" description="false" ajax="true"]


מוסיף עו״ד שקלאר ומסביר: ״צרכני קנאביס באים מכל שכבות האוכלוסיה. קנאביס אינו יותר מסוכן או ממכר או קטלני מאלכוהול, סיגריות ותרופות מרשם. למעשה, קנאביס אינו סם מסוכן. יש להוציאו מפקודת הסמים המסוכנים. אני מסביר ומדגים את הדברים בבתי המשפט כבר 25 שנים במאות תיקי קנאביס. מדיניות המעצרים והמאסרים מזיקה ואנכרוניסטית. המאבק בקנאביס מזיק הרבה יותר מהישגיו. למעשה אין למאבק זה כל הישג. רק נזק. הגישה לקנאביס בימינו היא כה קלה, שלא ברור מדוע בכלל משקיעים משאבים במניעת שימוש או אפילו הפצה של קנאביס. מבחינתי צריכים להאבק בצריכת סיגריות. אלה באמת הורגות. כנל אלכוהול. מי שצורך מעל כמות מסוימת של אלכוהול – מת מהרעלת אלכוהול. אף אחד עוד לא מת מצריכת ייתר של קנאביס. לטעמי הפתרון הקל ביותר והפשוט ביותר, שלא דורש מדיניות ולא דורש וועדות ובלבולי מוח, הוא מחיקת הקנאביס מפקודת הסמים המסוכנים ובא לציון גואל״!!

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות