בקשת אישור על כל חשבונית מעל 5000 שקלים

האם בקרוב כל עיסקה שתבוצע בסכום של מעל 5000 שקלים, תאלץ את בעל העסק לקבל אישור בזמן אמת מרשות המיסים על אותה עסקה?
מעיין לביא |

עיתון גלובס פירסם כי כי במסגרת תוכנית שמכינה רשות המסים לשר האוצר הבא, שחשבונית שלא תקבל אישור, לא ניתן יהיה לקזז בגינה את המע"מ.

כבר לפני ארבע שנים, בשל התגברות תופעת החשבוניות הפיקטיביות, הגורעת מאות מיליוני שקלים בשנה מקופת האוצר, עלה רעיון לאמץ את המודל הצ'יליאני אולם הוא לא זכה לתמיכה רבה. לאחרונה החליט מנהל רשות המסים ערן יעקב, להפוך את אותו רעיון לממשי והקים צוות למאבק בחשבוניות הפיקטיביות.

ברשות המסים רוצים לעבור על כל עיסקה ועיסקה, ולמנוע חשבוניות פיקטיביות. הדרישות החדשות יחולו על כלל העסקים במדינה ואם אכן יאומץ המודל של דיווח על כל חשבונית מעל 5000 שקלים, על-פי הערכות, מדובר על כ-15% מהחשבוניות במשק.

הצוות, שמכונה "הוועדה האמונה על מודל הקצאת החשבוניות ברשות המסים", הינו בראשות מירי סביון, המשנה למנהל רשות המסים. ההצעה הראשונית עליה חשבו היתה שכל חברה שתבצע עסקה בסכום של יותר מ-50 אלף שקל, תצטרך לפנות למשרדי מע"מ ברשות המסים ולבקש אישור להנפיק את החשבונית, אולם בינתיים חברי הוועדה העלו רעיון חדש שהינו הורדת רף העסקאות הנדרשות בדיווח ל-5,000 שקלים, מודל שצפוי לחול על כלל המשק הישראלי.

על מנת ליישם את המהלך, רשות המסים פנתה בינתיים ליצרני תוכנות לניהול מערכת חשבונות ממוחשבת, ב"הודעה מוקדמת", המבהירה כי עליהם להיערך למהלך המתגבש. בפנייה, שכותרתה "היערכות לשינויים בתוכנות הנהלת חשבונות בעקבות המשך פיתוח הדיווח המפורט ויישום סעיף 47(א) לחוק מע"מ", מבהירה הרשות לבעלי התוכנות, כי במידה שירצו להמשיך לתת שירותים לעסקים, הם יידרשו לעמוד מבחינה טכנולוגית וליישר קו עם ההנחיה החדשה של רשות המסים.

בעוד שהממשלה מדברת על הורדת הרגולציה וביורוקרטיה לעסקים, מי בעצם יאלץ לשלם על כך? האם מדובר שוב שדווקא העצמאים שנאבקים כדי לשרוד, יאלצו לחטוף מכה נוספת והעלויות יגולגלו אליהם, אם מצד בעלי תוכנות ניהול החשבונות וגם מהמייצגים של העסקים, מנהלי החשבונות ויועצי המס, שיצטרכו לדווח לרשות המסים על כל חשבונית בהיקף כזה.

ערן יעקב, מנהל רשות המיסים, אמר לעיתון גלובס, כי הרעיון החדש נתקל בלא מעט ביקורת. לדבריו התוכנית אסטרטגית, של רשות המיסים היא לעבור לעולם מניעתי, במקום עולם של אכיפה ולמנוע את הבעיה מראש. לדבריו באמצעות מהלך מניעתי נכון, יהיה ניתן להכניס 5-6 מיליארד שקל לקופת המדינה.

נשיא לשכת יועצי המס, יועץ המס ירון גינדי, פנה לסגנית מנהל רשות המסים מירי סביון, ולמנהל רשות המסים עצמו ערן יעקב, בהצעה חדשה: ביטול רף סכום העסקאות לחלוטין, ודיווח מקוון מיידי על כל עסקה שמתבצעת בין עוסקים במשק, באמצעות אפליקציה או אתר ייעודי. על-פי מודל זה אין צורך באישור החשבוניות על-ידי רשות המסים. באמצעות הדיווח המקוון והמיידי על כל העסקאות תקים רשות המסים מאגר חשבוניות עצום, שכולל את כל העסקאות המדווחות במשק, וזה יאפשר לה להצליב נתונים בין החשבוניות של אותם עוסקים, ולוודא שיש התאמה בין קנייה למכירה וכדומה.

גם רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי החשבון, מתנגדת למודל המוצע על-ידי רשות המסים, ופועלת לחסימתו בטרם יתגבש לחקיקה. שטרק אמרה לעיתון גלובס כי המודל המוצע בעייתי, לא ישים ועלול לפגוע אנושות ולשתק את כלל הפעילות במשק – עוסקים, מוסדות כספיים ומלכ"רים. מאחר ויש כאן עודף ביורוקרטיה, ובנוסף מדובר במהלך שיחייב כניסה לעלויות מטורפות של תוכנות לא מוכרות וגם חשש מאוד גדול לדליפה של נתונים וסיכוני סייבר.
רשות המיסים מסרה כי חשבוניות שיוצאות לאנשים פרטיים לא ידרשו למספר הקצאה כך שלמעשה כל המגזר הקמעונאי, העתיר חשבוניות ודיווחים, 'אינו במשחק'; מרבית החשבוניות ידווחו באופן ממוחשב, כלומר שדר יצא מתוכנת הנהלת החשבונות של העוסק לרשות, יענה בשדר חזרה אשר ישתול בחשבונית המס של העוסק את מספר ההקצאה. כלומר, הרוב המכריע של החשבוניות לא יוקלדו אלא יעברו אוטומטית לקבלת מספרי הקצאה והנטל על ציבור העוסקים יהיה קטן מאוד, אם בכלל.

עו"ד יוסי חמצני

עו"ד יוסי חמצני העוסק בתחום המיסוי מסר "מדובר במהלך בירוקרטי, לא פשוט, שעלול להכביד על העסקים משלמי המיסים, שממילא נושאים בנטל מס גבוה ביחס למדינות העולם."

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות