המדריך להתנהלות נכונה בוועדות הביטוח הלאומי

אתם רגע לפני וועדה רפואית בביטוח הלאומי? כדאי שתקראו ותגיעו מוכנים. אז מה עושה הוועדה הזאת? הוועדה הרפואית בביטוח הלאומי קובעת את אחוזי הנכות המגיעים לכם ואת דרגת אי הכושר (מסוגלות לעבוד וכמה שעות) ובהתאם לכך מחשבת את הקצבה המגיעה לכם, אם מגיעה כזאת.
עו"ד נזיקין ברק נבות |
המוסד לביטוח לאומי
המוסד לביטוח לאומי, ארכיון

כדאי וחשוב להגיע לוועדה עם כל המסמכים הרפואיים שיש לכם, ולהגיע ממוקדים. הוועדה אורכת דקות בודדות בלבד, ובמהלכן נקבעים אחוזי הנכות שלכם, דבר שישפיע על חייכם.

כל אדם המגיש בקשה למוסד לביטוח לאומי, צריך להציג מסמכים רפואיים ולעמוד בפני ועדה רפואית שתבדוק את מצבו ותקבע מה אחוזי הנכות ואי הכושר המגיעים לו. דבר המשפיע על ההטבות, הנחות והקצבה לה הוא זכאי.

אז איך נקבעים אחוזי הנכות?
אחוזי הנכות נקבעים על פי ספר הליקויים של הביטוח הלאומי, בו לכל ליקוי יש אחוזי נכות מוגדרים. את ספר הליקויים ניתן לראות באתר הביטוח הלאומי ולבוא מוכנים. אם לאדם קיימים שני ליקויים או יותר, אחוז הנכות יחושב בצורה משוקללת. מאחר ולוועדה יש השפעה רבה על חיי חולים ונכים, מוטב להתכונן אליה היטב. ולהגיש מראש את כל המסמכים הרפואיים הדרושים, מסמכים המתארים את מצבכם הבריאותי ואת התהליך שעברתם עד רגע הוועדה. אם מתוכננים טיפולים/ניתוחים בהמשך, חשוב לציין זאת ולהביא מסמכים המעידים על כך.

אז איך מתכוננים לוועדה?

זכרו, לכל אדם המגיע לוועדה רפואית בביטוח הלאומי, יש מספר דקות בכדי להציג את עצמו ואת מצבו בפני הוועדה הרפואית. בזמן הזה עליכם לשכנע את חברי הוועדה במצבכם, בכך שאתם זקוקים לקצבת נכות משום שיכולת ההשתכרות שלכם נפגעה. כדי לעשות זאת נכון, כדאי שתגיעו עם מסמכים מסודרים בצורה קריאה ונוחה, ותהיו מוכנים עם תשובות לשאלות שישאלו אתכם על מצבכם ותפקודכם.
כדי למנוע בלבול בשל התרגשות, רצוי שתכינו רשימה מלאה של כל הליקויים מהם אתם סובלים ותפרטו קצת עליהם.

מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה במימוש זכויות רפואיות ובביטוח הלאומי, כדי שיידע להציג את מצבכם באופן הטוב ביותר. חשוב לזכור שללא המסמכים הרפואיים הדרושים, הרופאים בוועדה הרפואית לא יוכלו לקבל החלטה לגביכם, לכן חשוב להקפיד להגיע עם חומר רלוונטי ומסודר. כולל בדיקות אחרונות שביצעתם, המעידות על מצבכם או על החמרה.

ניתן להגיע לוועדה עם מלווה מטעמך או עם עורך דין לטובת ייצוג. מומלץ להתייעץ לפני עם עורך דין הבקיא בתחום, שיוכל לכוון אתכם ולסייע לכם לקבל את מלוא הזכויות שלכם. זה חשוב במיוחד אם עבר זמן רב מאז הפגיעה ואין ברשותכם את כל החומר הנדרש. עורך דין טוב יוכל לתת לכם טיפים כיצד עליכם לנהוג בוועדה, להכין אתכם לשאלות שתישאלו בהתאם למקרה הפרטי שלכם, לעשות אתכם סימולציות לקראת הוועדה וכמובן, לייצג אתכם באופן ברור בזמן הקצר העומד לרשותכם.

מה מצפה לכם בוועדה הרפואית?
רופאי הוועדה יבקשו לבדוק אתכם בהתאם לתחום הוועדה והליקויים עליהם הגשתם תביעה. אם יש לכם עורך דין, יקשיבו להסבר שלו, יבדקו את המסמכים ולאחר מהן יקבלו החלטה לגבי אחוזי הנכות המגיעים לכם. בנוסף, יחליטו אם הנכות קבועה או זמנית. כן, מתקבלת החלטה אם הנכות היא קבועה או זמנית. במקרה שאינכם מרוצים מהחלטת הוועדה, או שזכויותיכם נפגעו – אתם יכולים להגיש ערר בזמן הנקוב. כמובן שמומלץ להגיש ערעור באמצעות עורך דין המתמחה בזכויות רפואיות ובביטוח הלאומי.

 

עו"ד ברק נבות

משרד עורכי הדין ונוטריון ברק נבות הינו משרד עורכי דין המתמחה בדיני המוסד לביטוח לאומי, רשלנות רפואית, נזקי גוף, נזיקין, תאונות עבודה, תאונות דרכים, תביעות נגד קצין התגמולים (משרד הביטחון) ונגישות.עו"ד ברק נבות כיהן, בעבר, כיועץ משפטי חיצוני למוסד לביטוח לאומי ובעל 18 שנות נסיון.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות