"הדרך היחידה לעצור את תופעת הגירושין היא הבנת המניעים שלה"

עו"ד גיל אלימלך נתקל במהלך הקריירה שלו באין ספור תיקי גירושים • "הסיפורים פשוט חוזרים על עצמם – אנשים משתעממים או מאמינים שיש משהו טוב יותר עבורם בחוץ" • לדבריו, "במשפחות שבהן בני הזוג חיים במתחים ומריבות בלתי פוסקות, טובת הילדים עשויה להיות דווקא גירושין ופרידה"
דודי כהן |
עו"ד גיל אלימלך

כבר 8 שנים שמשרדו של עו"ד גיל אלימלך בראש פינה עוסק בתחום הנדל"ן ודיני משפחה.

הלקוחות הרבים ששכרו אותו לייצג אותם הצליחו במרוצת השנים החלו ברבות השנים לעצב אצלו תפיסת עולם שונה ממה שהייתה לו קודם לכן לגבי אחד הנושאים המורכבים שכולנו מכירים היטב מקרוב – משפחה וזוגיות.

בדיני משפחה רוב לקוחותיו של עו"ד אלימלך הם אזרחים שנקלעו למשבר בנישואים שלהם. כשהם נפגשים אתו, לרוב הם מבקשים דבר אחד – להתגרש. את אחוז הגירושים הגבוה שרק הולך ועולה עם השנים מסביר עו"ד אלימלך כך:  "במשך מאות שנים מוסד הנישואין היה מוסד כלכלי גרידא, קודם כל שותפות עסקית ורגשית ורק אחר כך כל השאר, יכול מאוד להיות שהמוסד הזה של נישואים וחיים מונוגמיים כבר לא מתאים לתקופה שבה אנחנו חיים. אנחנו לא ההורים שלנו, אנחנו דור אחר שחווה ריגושים של שנה שנתיים ואחר כך יכול למצוא את עצמו משתעמם או מקנא במערכות יחסים אחרות, מופרכות לא פעם, כמו שמככבות בתוכניות הריאלטי או בעמודי האינסטגרם השונים".

בעידוד ההורים

לדברי עורך הדין אלימלך חלק מהשינויים החברתיים סביב הנושא מתבטאים באופן מפתיע דווקא בהורים של בני הזוג, בני אותו דור שגירושים היה אות קלון בתקופתם. "לא פעם מגיעים אלי זוגות שדווקא הוריהם מעודדים אותם להתגרש כשהם מספרים להם שרע להם בבית. פעם הלחץ היה הפוך – להישאר יחד בכל מחיר".

את קהל המתגרשים הוא מחלק בשיחה עמנו לשלוש קבוצות:

גירושי אכזבה

"זה קורה לרוב בקרב גילאים 20-30 כשמבינים שהחיים הם לא אגדה – שלא נגור בארמון ושלא נצעד יחד יד ביד כל ערב לעבר השקיעה."

גירושי אושר

בין הגילאים 30 ל40 אנשים פתאום "מגלים את עצמם מחדש" במהלך משבר אמצע החיים, מבינים שהם לא מאושרים בחיי הנישואים ורוצים החוצה.

 גירושי שעון חול

בין הגילאים ארבעים לחמישים מתחיל גל המתגרשים  שחיכו רק שהילדים יגדלו ויצאו מהבית כדי לפרק את החבילה. זאת הקבוצה שרוב החיים לא היו קיימים בין בני הזוג גינוני אהבה והם פשוט חיו רק בשביל הילדים".

זו אינה התאוריה המבוססת היחידה של עו"ד גיל אלימלך, כמי שמקפיד להתעדכן תדיר בכל היבטי הפסיקה בדיני המשפחה קשה שלא לשמוע ממנו דעה נחרצת ומנומקת על כל הלכה והחלטה

את ההלכה השנויה במחלוקת שהתקבלה בשנה האחרונה בבית המשפט לפיה אישה שבגדה בבעלה מאבדת זכויות בתחום הרכוש מכיוון שעצם הבגידה פגעה בהלכת השיתוף, הוא מסביר כך:

" השאלה שצריכה להישאל היא כזאת – האם בן זוגה היה מסכים להישאר איתה אילו ידע מראש על הפגם הזה. התשובה במקרה הזה היא ברורה ולכן אין שום סיבה שאותה אישה תהנה מהפרות המשותפים של התקופה הזאת שלאחר הבגידה. כך לפחות חשב בית המשפט שקיבל את ההחלטה".

לא בכל מחיר

עו"ד אלימלך מציין כי רוב הלקוחות שמגיעים אליו למשרד הם מכווני מטרה ובשלים למהלך הפרידה אבל יחד עם זאת, כמי שהוביל מאות תיקי גירושין הוא קשוב למצוקת בני הזוג, ולסממנים ייחודים  "יש מקרים שבהם אני מזהה מיד כי מדובר במשבר זוגי שלא צריך להוביל למהלך הקיצוני ביותר – גירושים.

בסיטואציות כאלה אני יושב עם בני הזוג ומסביר להם את השלכות של הליך הגירושין – בין אם הכלכליות או הרגשיות שכרוכות בפרידה ופירוק התא המשפחתי ומנסה לשכנע אותם לחזור בהם וללכת לכיוון של שלום בית עם הסכמות מאוד ברורות שאנחנו מכינים להם במשרד".

הקיצון השני אותו מכנה אלימלך "פצצה שלא ניתן לנטרל" אותם לקוחות שבאים למשרדו בעקבות בגידה. "אלו המקרים שאני אפילו לא מנסה לשכנע את בני הזוג להישאר יחד כי זה אבוד מראש, היצרים והרצון בנקמה יותר חזקים מהכל". אגב, עו"ד אלימלך מדגיש כי תיקים מסוג זה הם הארוכים והיקרים ביותר לניהול. "בדרך כלל כשמתגלה בגידה אז הצד הנבגד ירצה לנהל תיק ארוך ולהתיש את בן/בת הזוג. משפט ההתשה כזה הופך להיות הנקמה של הצד הנבגד".

בסכסוכי גירושים יש גם צד נוסף שהוא לא בן או בת הזוג – הילדים המשותפים. לרוב הם משלמים את המחיר היקר ביותר. "חייבים להפריד בין המקרים השונים. ילדים שגדלו בבית שבו יש איבה מתמשכת בין ההורים והם עדים למריבות בלתי פוסקות – הגירושים, לאחר המשבר כמובן, הם הדבר הכי טוב עבורם. מאידך, במקרים האחרים כמו בגידות למשל, יכול להיות מצב שבו הייתה הרמוניה מושלמת בבית לאורך שנים עד שנושא הבגידה התגלה. כאן הילדים יסבלו יותר וייתכן שיחוו משבר קשה בעקבות הפרידה".

עו"ד גיל אלימלך

כשאדם מחליט להתגרש מה הוא צריך לקחת בחשבון מבחינת עלויות ולוחות זמנים?

"לרוב תיק גירושים עולה בין 70-150 אלף שקלים והוא ייקח בין 6 חודשים לשנתיים, תלוי באופי הסכסוך".

משפחה היא עניין מורכב גם אחרי המוות

לא ניתן לסיים את הריאיון עם עו"ד אלימלך מבלי לשאול אותו גם על נושא אחר שבו הוא מתמחה – עריכת צוואות.

במשפחה נורמטיבית, למה למעשה צריך לכתוב צוואה? הרי החוק ברור בעניין הזה והוא מחלק את הכסף והרכוש בין היורשים הטבעיים?

עו"ד אלימלך מתעקש שהעדר צוואה היא פתח לצרות וריבים מיותרים במשפחה. "כשאדם משאיר צוואה הוא למעשה מעביר הנחיות מאוד ברורות מה הוא רוצה שיקרה וכיצד לחלק את הונו לאחר מותו. עצם כתיבת הצוואה מסייעת למנוע כל מיני הונאות וחיכוכים ופרשנויות שונות ומשונות שיכולים ואכן יצוצו בתום האבל – כל מיני פתקים שהמנוח השאיר, הבטחות כאלה ואחרות ועוד. ואני לא מתכוון רק לצאצאים או בניבנות הזוג, יכולים לצוץ פתאום גם אנשים זרים עם טענות דומות ועכשיו לך תוכיח שלא כך הדבר. אחר כך לנהל תיק כזה יכול להסתכם ב-70-80 אלף שקלים, וזה ממש מיותר. להשאיר צוואה זה להשאיר אחריך סדר".

 

משרד עורכי הדין והגישור בראשות עו"ד גיל אלימלך פועל תחת ההבנה שליווי וייצוג משפטי חייבים להינתן באופן המשרת את צרכי הלקוח על הצד הטוב ביותר מבלי לפגוע בעקרונות שלו. המשרד מסייע לאנשים במגוון רחב של תחומים משפטיים ובעזרת שיתופי פעולה עם גורמים מקצועיים מומחים, אנחנו נוודא היום שלא יהיו לך הפתעות לא נעימות מחר.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות