בחירות נשים חרדים ומה שביניהם

בימים של בחירות כאשר כל מפלגה מציעה את המצע שלה ומליוני שקלים מבוזבזים על פרסומות על חשבון משלמי המיסים, כאשר רוחות המלחמה נושבות מכל עבר, כל מפלגה משתדלת להבליט את יתרונותיה ואת חסרונות המפלגות המתחרות והאזרח הפשוט אנא הוא בא, שרוי בדילמה למי להצביע, מי ישרת את האינטרסים שלו יפעל בעבורו מחד וישמור על ביטחון וכלכלת ישראל מאידך
עו"ד פנינה יחזקאל כחלון |

למרבית הציבור החרדי אין שום בעיה הם כבר יודעים כי כאשר הם עומדים מאחורי הפרגוד הם מכוונים "לכל אשר יורוך" וכל אחד מצביע בהתאם להוראות רבותיו . הדברים היו כה פשוטים עד לפני מספר שנים.

בשנים האחרונות החלו רוחות חדשות בתוך המגזר והחלו להישמע קולות נוספים חלק מהציבור החרדי או ליתר דיוק בעלי הבתים אלו שתורתם לא אומנותם ועובדים לפרנסתם החלו להלין כי המפלגות החרדיות דואגות רק ללומדי התורה, כמו גם נשמעו קולות של נשים חרדיות אשר הלינו כי המפלגות החרדיות מדירות נשים ואף יצאה קול מחאה סביב הנושא ואירגון לא נבחרות לא בוחרות הביע מחאתו בכל דרך אפשרית ואף כאות מחאה הבהירו כי כל זמן שלא תשולבנה נשים חרדיות במפלגות החרדיות הן לא תצבענה לסיעות החרדיות.

בשנים האחרונות נראה כי קיימת הפנמה מסויימת בנושאים מסויימים בסיעות החרדיות והם משקיעים משאבים רבים כדי להגיע לליבם של החרדים בעלי הבתים כך ניתן לראות כי מנותבים משאבים אדירים לטובת פרסומות באתרי האינטרנט ברשתות החברתיות על מנת לשמר את קהל הבוחרים ואף להגדיל אותו נראה שהסיעות החרדיות עברו סוג של אבולוציה מסויימת והם מבינים את החשיבות של הרשתות החברתיות והאינטרנט דבר אשר בשנים עברו לא היה עולה על דל מחשבתם שכן האינטרנט היה בבחינת בל יראה ובל ימצא לא כל שכן הרשתות החברתיות כך שברור שנעשה שינוי בגישה.

יחד עם זאת נשאלת השאלה מדוע המפלגות החרדיות על אף שהתקדמו ואף שינו גישה בכל הקשור לייצוג נשים נותרו הם כבעבר מסרבים בכל תוקף להכניס ולצרף נשים ראויות ככל שיהיו .
לפני מספר שנים נראה היה כי חלה איזה שהיא הפנמה בכל מה שקשור לשילוב נשים ואף הוקמה מועצת החכמות שתפקידה היתה ליעץ למפלגת שס בכל הקשור בענייני נשים. בדיעבד הסתבר כי מועצת החכמות הייתה סוג של פיקציה אשר נועדה לייצר מסך עשן באשר לכוונות האמיתיות של המפלגה בכל הקשור לשילוב נשים ברשימה.

משהסלים השיח בעניין והמפלגות החרדיות נדרשו ליתן תשובות מדוע לא תשולבנה נשים ברשימותיהם טענו ראשי המפלגות החרדיות כי נשים חרדיות לא מעוניינות להיות חברות כנסת לאחר שטענה זו התפוגגה עם הודעתן של מספר לא מבוטל של נשים חרדיות אשר הצהירו קבל עם ועולם כי ברצונן לשמש כחברות כנסת ולהיות שליחות ציבור נאמנות באו ראשי המפלגות וטענו כי רוח ההלכה אינה נוחה מכך. לשאלה הלכתית זו תשובות רבות יש רבנים הסבורים כי תפקידה של האישה להיות בביתה לגדל את ילדיה ואף סבורים כי נשיאה בתפקידים ציבוריים אינה עולה בקנה אחד עם המצופה מבת ישראל קדושה לעניין צניעות. מאידך יש רבנים אחרים שסבורים כי אין מניעה הלכתית והדברים מקבלים משנה תוקף נוכח העובדה שמרבית הנשים החרדיות נדרשות לצאת ולפרנס את בעליהם השוקדים על תלמודם .

ואף הוסיפו והבהירו כי הדברים אינם עומדים בסתירה לדברי הרמב"ם שום תשים עליך מלך. מלך ולא מלכה שכן עסקינן בתפקיד ציבורי וח"כ משמש כשליח ציבור אשר כל תפקידו לשרת את הציבור ולא למלוך עליו. אך מאמר זה אינו מאמר הלכתי ונראה כי בכל הקשור להלכה ישנם צדדים לכאן ולכאן וכל אחד ינהג על פי מנהג רבותיו. כך שנראה שהפערים קיימים בעניין הם פערים השקפתיים.

כיום אנו עדים למציאות בה נשים חרדיות מתמודדות ואף במפלגות אחרות הרחוקות מלהיות חרדיות. הדוגמה הבולטת ביותר היא חברת הכנסת עומר ינקלביץ ' אשר משתמשת בכישוריה וכוחותיה האלקטורליים כדי להביא מצביעים אשר יתנו את קולם למפלגת כחול לבן ואני שואלת לא חבל ??? בנסיבות הקימות לא ניתן להתעלם כי יש צורך אמיתי בשילוב נשים חרדיות בכנסת הצורך שעולה מן השטח אינו מפחית מעבודתם המסורה של חברי הכנסת החרדים אשר דואגים לעולם התורה ולאינטרסים של לומדי התורה אך ללומדי התורה יש גם נשים שגם להם צריך לדאוג כאשר אין ספק כי נושאים רבים אשר אף הם ברומו של עולם כגון בריאות האישה החרדית תעסוקת נשים חרדיות יציאת נשים חרדיות לאקדמיה שוויון בשכר ועוד ימולאו בצורה טובה יותר ע"י נשים

עו"ד פנינה יחזקאל

עו"ד פנינה יחזקאל כחלון, מובילה מהלכים חברתיים חשובים ואף לוקחת חלק בוועדות חשובות בכנסת. עו"ד יחזקאל כחלון, בת העדה החרדית, מכירה את ערכי היהדות ופועלת על פיהם תוך הבנה והכרה בחיים המודרנים ובמציאות הקיימת כיום.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות