התמרור לא היה חד משמעי בית המשפט זיכה את הנהג

האם השבת מתחילה עם כניסת השבת או ביום שישי בחצות? השופטת זיכתה נהג שנכנס ביום שישי בערב לדרך בה הוצב תמרור המורה על כביש סגור לשני הכיוונים
מעיין לביא |

שופטת בית משפט התעבורה בירושלים, שרית זוכוביצקי אורי, זיכתה נהג שנכנס ביום שישי בערב לדרך בה הוצב תמרור המורה על כביש סגור לשני הכיוונים, מאחר ועל התמרור הנוסף נכתב שבתות וחגים, דבר שעל פי בית המשפט אינו ברור דיו מתי מתחילה השבת.

לפני מספר שנים, נכנס נהג, עם רכבו מכיוון הרובע היהודי, לכיוון בתי מחסה בירושלים, כאשר משני צדי הכביש הוצב תמרור האוסר על כניסה למקום בשבתות ובחגים. שוטר שעמד במקום עצר את הנהג ונתן לו דו"ח תנועה. הנהג ניגש עם הדו"ח לבית המשפט וטען כי על התמרור הנוסף מצוין שבתות וחגים ולכן העובדה שנסע ביום שישי בשעה שמונה בערב, עדיין לא נכנס יום השבת לתוקפו.

השופטת זוכוביצקי אורי, כתבה בהכרעת הדין, כי עבירת אי ציות לתמרור, הינה עבירת אחריות קפידה. והנטל המוטל על רשות התמרור בניסוח תמרורים. לדברי השופטת, סעיף 22(ב) לחוק העונשין הקובע כי: "לא יישא אדם באחריות לפי סעיף זה אם נהג ללא מחשבה פלילית וללא רשלנות ועשה כל שניתן למנוע את העבירה. הטוען טענה כאמור – עליו הראיה". דהיינו, על אף שקיימת חזקה לאשמתו, רשאי נאשם לערער אחר הנחה מקדמית זו, ותהיה לו הגנה טובה אם יעלה בידו להראות כי לא הייתה לו מחשבה פלילית ואף לא רשלנות עת ביצע המעשה, וכן כי עשה כל שלאל ידו כדי למנעו.

בהחלטת בית המשפט נכתב כי המונח "שבת" לא הוגדר בחקיקה, ולכן יש להכריע בסוגיה על-פי פרשנות המבוססת על הדין ופסיקה. פרשנות המילה "שבת" לפי מסורת ישראל המקום בו הוצב התמרור הינו בעיר העתיקה בירושלים הנמצא בסמוך לכותל המערבי אליו מגיעים רבים להתפלל בערב שישי, ביום שבת ובמועדי ישראל. תכלית סבירה לסגירת הדרך לתנועת כלי רכב בשבתות ובחגים הינה לשם התחשבות ברגשות הדת של המתפללים וכן לשם שמירה על שלום הציבור והבטחת שלומם של הולכי הרגל הרבים באזור במועדים אלה.

אולם על פי בית המשפט פרשנות המילה "שבת" הינה גם כיום השביעי בשבוע, בסעיף 3 לחוק הפרשנות, מוגדר המונח "יום": "תקופה מחצות הלילה עד חצות הלילה שלאחריו". בתמרור נשוא המחלוקת כתוב "שבת" ולא "יום שבת". בהנחה שהכוונה הייתה ליום שבת המתחיל מחצות הלילה של יום שישי ועד חצות הלילה של יום שבת, חל האיסור על כניסת רכב לדרך גם במוצאי השבת.

"נוכח מאפייניה של העבירה המיוחסת לנאשם, ראוי כי הרשות שהציבה את התמרור תנסח את הוראותיו באופן שאינו משתמע לשתי פנים כך שלא יעלה ספק בקרב ציבור הנהגים בקיום הוראותיו", כתבה השופטת זוכוביצקי אורי בהחלטתה והוסיפה: "המסר המצוין בתמרור דנן אינו ברור דיו, דבר המעורר ספק באשר לאשמתו של נאשם בגין עבירה של אי ציות לתמרור בהתאם לסעיף 22(א) לתקנות התעבורה. סבורני כי במקרה דנן ישנה אפשרות שאינה בלתי סבירה להבין את המסר על התמרור לפיה לא קיימת הגבלה לכניסה לדרך בה הוצב ביום שישי, במיוחד כאשר מדובר ברכב החולף על פני התמרור ומשכך מחייב קליטה מהירה ומיידית של המסר".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות