1,358 עורכי דין הוסמכו ללשכה בטקס חגיגי

הטקס התקיים בבנייני האומה בירושלים במעמד נשיאת העליון אסתר חיות ויו"ר לשכת עורכי הדין אפי נווה • "ברוכים הבאים, יגעתם ומצאתם תאמינו", בירך יו"ר הלשכה • וגם: מי הבכיר בלשכה שתקף בחריפות את המכללות?
איתמר יזרעאלי |
רובם מגיעים מהמכללות. עורכי הדין שהוסמכו הערב. צילום: יוסי זמיר דוברות לשכת עורכי הדין
רובם מגיעים מהמכללות. עורכי הדין שהוסמכו הערב. צילום: יוסי זמיר דוברות לשכת עורכי הדין

1,358 עורכי דין שעברו בהצלחה את בחינות ההסכמה, הצטרפו הערב ללשכת עורכי הדין בטקס חגיגי בבנייני האומה בירושלים. הטקס נערך בנוכחותכם של יו"ר לשכת עורכי הדין, אפי נווה ונשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, שעבורה מדובר בטקס ההסמכה הראשון בו היא משתתפת כנשיאת העליון.
רובם של עורכי הדין החדשים, 841 במספר, ישתלבו במחוז תל אביב, 170 בירושלים, 154 בחיפה, 128 בבאר שבע ו-65 במחוז צפון. מבחינת מוסדות הלימוד, 264 עורכי דין מגיעים מהקריה האקדמית אונו, 158 מהמכללה למנהל, 115 מאוניברסיטת תל אביב, 113 מהאוניברסיטה העברית, 102 ממכללת שערי משפט, 96 מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים, 95 מהמרכז הבינתחומי ומספר זהה גם מאוניברסיטת בר אילן, 89 ממכללת נתניה, 65 מהמרכז האקדמי כרמל, 57 מאוניברסיטת חיפה, 50 ממכללת ספיר, 29 מהמרכז האקדמי פרס ו-11 מהקריה האקדמית צפת.
חלקו הראשון והעיקרי של הערב היה הטקס המרכזי בהנחייתו של העיתונאי אטילה שומפלבי. ראשון הנואמים היה יו"ר ועדת ההתמחויות בלשכת עורכי הדין, שבחר לתקוף את המכללות. "הלשכה תמשיך לדרוש שלשרותיה יתקבלו אך ורק בעלי הידע וההכשרה הטובים ביותר. הלשכה איננה הכתובת לטענות לגבי אחוז הנכשלים בבחינות ההסמכה. הכתובת היא המוסדות האקדמיים, או לפחות לחלקם, שבמקום לדאוג לרמה המקצועית של הסטודנטים, דואגים בעיקר לשכר הלימוד המנופח אותו הם גובים".
"יש למחוק את הטיעון הדמגוגי שבו משתמשות המכללות כאילו הן פותחות את שעריהן לסטודנטים מהפריפריה והקבוצות המוחלשות בחברה. מכללה המבקשת לדאוג לאוכלוסיות המוחלשות, צריכה בכל מקרה לשמור על רמת הלימודים, ואם זו באמת מטרתה, אז מדוע לגבות מהם שכר לימוד אסטרונומי? רק היום שמענו שמרצים ובעלי תפקידים באחת מהן מרוויחים יותר ממיליון שקל בשנה ועוד מקבלים רכבים".
יו"ר הוועדה התכוון לפרסום מהיום ב"דה מרקר" לפיו בכירי הפרופסורים בקריה האקדמית אונו, ביניהם זוהר גושן וירון זליכה, משתכרים בסכומי עתק של 1.25 מיליון ש"ח ו-1.1 מיליון ש"ח בהתאמה.
לאחר מכן עלה לנאום יו"ר הלשכה, עו"ד אפי נווה, שדיבר על "הפיל שנמצא בחדר", כשהוא מתייחס לאחוזי המעבר הנמוכים במבחני הלשכה. לאחר מכן בירך, "ברוכים הבאים ללשכת עורכי הדין של מדינת ישראל. יגעתם ומצאתם תאמינו". נווה התייחס לאחד הבוגרים שהוסמך הערב, אליחי בן ישי, אח של רות פוגל ז"ל, שנרצחה בפיגוע באיתמר לפני כשבע שנים יחד עם בעלה ושלושת ילדיהם. "אליחי היקר, היום כאן מוסמך בראש מורם כעורך דין, ואני בטוח שזכרה של אחותך רות ז"ל ובני משפחתה ששילמו בחייהם את מחיר המציאות הכואבת שבה אנו חיים, נצור בלבך. הצלחתך היא ניצחון החיים".

"כולנו משפחה אחת". יו"ר הלשכה אפי נווה. צילום: יוסי זמיר דוברות לשכת עורכי הדין
"כולנו משפחה אחת". יו"ר הלשכה אפי נווה. צילום: יוסי זמיר דוברות לשכת עורכי הדין

נווה המשיך בנאום תוך שהוא מתייחס לקשיים שעברו עורכי הדין הצעירים בדרך לרגע הנכסף. "אני יודע כמה קשה זה היה, אני יודע כמה ימים ולילות לא ישנתם, אני יודע איזה מחיר אישי שילמתם על מנת להגיע למעמד המכובד הזה. אני יודע שחלקכם כעס ואולי עדיין כועס על לשכת עורכי הדין ועליי באופן אישי. אמרתי מאז שנבחרתי ואני אומר גם עכשיו, אנחנו רוצים להשביח את המקצוע, לוודא שהציבור יקבל שירות מקצועי ואמין מעורכי דין שהוכשרו כראוי. אתם אלה היושבים כאן אתם הטובים ביותר, העילית של הסטודנטים למשפטים".
נווה גם התייחס לקושי הרב בבחינות האחרונות ולשינוי במבנה הבחינה כבר מהמועד הקרוב. "אני יודע שהבחינה שעברתם אינה קלה. היא כוללת בנוסף לדין הפרוצדורלי גם דין מהותי. גם הוועדה הבוחנת מודעת לזה. ממש לפני שבועיים, בישיבה מיוחדת אצל שרת המשפטים, הוחלט שלקראת המועד הבא תינתן תוספת זמן משמעותית לכל פרק, תצומצם רשימת החיקוקים. כמו כן הוחלט על ביטול "גזירת השליש", החל מהמועד הבא. לאחרונה אף עלתה הצעה שהבחינה תחולק לשתי בחינות, אחת לדין המהותי ואחת לדין הפרוצדורלי. שרת המשפטים הביעה נכונות לשקול את ההצעה בחיוב". נווה השתעשע מעט והוסיף: "עכשיו יהיו כאלה שיגידו שלא טוב לפצל".
"מרגע זה כולנו משפחה אחת", סיכם נווה, "איננו מתנגדים להרחיב את המשפחה, לי יש שישה ילדים. אנחנו רק רוצים שלמשפחת עורכי הדין יצטרפו אלה הראויים לכך".
הנשיאה חיות. צילום: יוסי זמיר דוברות לשכת עורכי הדין
"ציון דרך חשוב". הנשיאה חיות. צילום: יוסי זמיר דוברות לשכת עורכי הדין

בהמשך עלתה לנאום נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות. "אני שמחה מאוד להשתתף בטקס ההסמכה שלכם. אתם מצטרפים היום לשירות המקצוע, לאחר שנים לא מעטות שהשקעתם בלימוד ובהקניית דעת במוסדות האקדמיים השונים, הפרוסים ממכללת ספיר בדרום ועד צפת בצפון. היום הזה שבו אתם עוטים לראשונה את הגלימה, הוא ציון דרך חשוב".
"אנו כמדינה יהודית ודמוקרטית מחויבים לאפשר לכל מי שחפץ בכך ללמוד, להשכיל ולהרחיב דעת. אבל חשוב לזכור שמקצוע עריכת הדין אינו נשען על ידע בלבד. עורך דין טוב איננו רק מי שבקיא במשפט. בצאתכם לדרך חשוב שתזכרו, כמי שעוסקים במשפט, יש לכם יכולת להשפיע על דמותה של החברה בישראל ולחזק את שלטון החוק. אנו השופטים רואים בעורכי הדין קציני בית המשפט, ואני מצפים מכם להקפיד בהתנהלות המכבדת את מקצוע עריכת הדין".
בהמשך נאמו גם נציג ההורים ונציגת עורכי הדין החדשים, כשברקע הנעימה את הערב הזמרת רוני דלומי עם מיטב שיריה.
לאחר מכן החל חלקו השני של הערב, כאשר עורכי הדין החדשים התחלקו לאולמות השונים על פי המחוזות, שם קיבלו את תעודת ההסמכה הנכספת.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות