זכות חרטה בעסקאות צרכניות – כך תבטלו עסקה באופן חד צדדי ומכל סיבה

קניתם משהו ואחרי יומיים התחרטתם ורציתם להחזיר את המוצר, אבל לא מצאתם את הקבלה? והחנות, מצידה, לא אפשרה לכם לבטל את העסקה? יתכן מאוד שהחנות עוברת על החוק. רוצים לדעת לבטל עסקה בלי קשר להטעיה או פגם במוצר –  פשוט כי התחרטתם? קבלו מדריך:
עו"ד ריבי טל ישינסקי |
עו"ד ריבי טל ישינסקי

 

  1. תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה) מאפשרות לכם לבטל עסקאות מסוימות באופן חד צדדי ומכל סיבה. כמה קבוצות של מוצרים ושירותים נכללים בתקנות, הנה טעימה:

א.     ריהוט, מכשירים אלקטרוניים, שעונים – תוכלו לבטל תוך 14 יום מקבלת המוצר. מוצרי חשמל – חיברתם לחשמל? איבדתם זכאות לבטל דרך התקנות.

ב.      בגדים ונעלים – יש לכם יומיים לבטל (לא כולל ימי מנוחה), מבלי להסיר את הטיקט כמובן.

ג.       שירותים מסוימים של נסיעה ונופש, חוגים, וקורסים למעט פסיכומטרי – יש לכם 14 יום לבטל, ועד 7 ימים לפני שמתחיל השירות.

ד.      שירותי קוסמטיקה מסוימים, שירותי אינטרנט, כבלים ולוויין – בעיקרון, תוכלו לבטל תוך 14 יום מביצוע העסקה.

ה.     רכב שנרכש מיבואן – ניתן לבטל תוך 14 יום, בתנאי שהרכב לא נרשם על שמכם עדיין.

ו.       תכשיט שעלה עד 3,000 שקלים – יש יומיים לבטל (לא כולל ימי מנוחה).

https://www.facebook.com/Mishmishpaty/videos/331497727772729/

 

זאת הייתה רשימה חלקית, הפירוט המלא נמצא בתקנות.

  1. כאן חשוב להבהיר נקודה: לרוב, יש בחנויות מדיניות החזרת מוצרים; נניח, כשרשום על הקבלה שניתן להחזיר או להחליף את המוצר בתוך 14 ימים ממועד הקנייה. אז למה, בעצם, צריך את התקנות? התשובה: התקנות הן אלו שקובעות; אם מדיניות החנות לא מאפשרת לכם להחזיר אבל לפי התקנות מותר לכם להחזיר – אז אתם תהיו זכאים להחזיר. ואם לפי התקנות אתם לא זכאים להחזיר את המוצר (נניח, אם חלף הזמן שנקבע), אבל מדיניות החנות כן מאפשרת זאת – אז יתכן שגם אז, תוכלו להחזיר.

למשל, לפי התקנות – כדי לבטל עסקה אתם צריכים להציג חשבונית או קבלה או "הוכחה אחרת" לביצוע העסקה. זאת, לעומת מדיניות החנות שלרוב לא תאפשר לכם לבטל ללא הצגת קבלה. בשורה התחתונה: התקנות באות לקראתכם, והן אלו שקובעות.

  1. בחיים אין מתנות חינם – וגם כאן, חייבים להתקיים מספר תנאי סף כדי לבטל עסקה דרך התקנות:

א.     המחיר ששילמתם על המוצר או השירות הוא יותר מ 50 שקלים. כלומר, זה לא עובד על מסטיק או גופיה ב 20 שקלים.

ב.      כדי לבטל תצטרכו, מן הסתם, להחזיר את המוצר – מבלי שהשתמשתם בו. אם פתחתם את האריזה – אבל לא השתמשתם – בדרך כלל זה גם יהיה בסדר.

ג.       בדומה לסיטואציות דומות, יש דמי ביטול. 5% מהמחיר הכולל של העסקה או 100 שקלים – הנמוך מבין השניים.

ד.      תקנות הביטול לא חלות על מוצרים מסוימים, כמו אוכל, תרופות, ריהוט שהורכב בבית שלכם או מוצרים שיוצרו במיוחד לפי הזמנה שלכם.

  1. ביטלתי את העסקה לפי התקנות – מתי אקבל את הכסף בחזרה? התמורה תוחזר במעמד ביטול העסקה, ולכל היותר עד 7 ימי עסקים מהביטול.
  2. ניסיתם לבטל עסקה שעומדת בתנאי התקנות, ואמרו לכם "לא"? אתם יכולים לפנות לרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן. ניתן גם להגיש תביעה בבית המשפט לתביעות קטנות, שבמסגרתה תוכלו לבקש גם את ההחזר הכספי וגם פיצוי במקרה של נזקים ממשיים, אם נגרמו לכם כאלה, בעקבות סירוב החנות לבטל את העסקה.

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות