גרר אותה מהאסלה: התקיפה המזעזעת של הקשישה

קשיש המתגורר בדיור מוגן נכנס לחדרה של הקשישה, גרר אותה מהאסלה בעודה עושה את צרכיה, תחב לה את שלט הטלוויזיה לפה ואיים עליה: "זה היום האחרון שאת חיה בעולם הזה" • כל זאת רק כי הקשישה קיבלה זימון להעיד בהליך פלילי אחר שהתנהל כנגדו • הקשיש התחרט וביקש את סליחתה, אך השופט שלח אותו לעשרה חודשי מאסר
איתמר יזרעאלי |
"לא רוצה שיקבל עונש חזק". אילוסטרציה shutterstock
תקיפת קשישים. למצולמת אין קשר לנאמר בידיעה

בית המשפט המחוזי בחיפה גזר לאחרונה את דינו של קשיש בן 69 המתגורר בדיור מוגן, שתקף קשישה אחרת בת 81, המתגוררת גם היא במקום. הרקע לאירוע הוא הזמנתה של הקשישה להעיד במסגרת תיק פלילי אחר המתנהל כנגד הקשיש.
מספר ימים לאחר שזומנה לתת עדות נכנס הקשיש לדירתה, כאשר באותה עת עשתה את צרכיה בחדר השירותים. הקשיש פתח את דלת השירותים אחז בשערות ראשה וגרר אותה בכוח ממושב האסלה, בעוד תחתוניה מופשלים, לעבר סלון הדירה. הקשיש הושיב אותה על הספה, הכה אותה בלסת וחנק אותה. בתגובה צעקה הקשישה ונאבקה, אך הוא לקח את שלט הטלוויזיה ותחב אותו לתוך פיה, בעודו מקלל אותה ומאיים עלה ברוסית: "זונה", "שרמוטה", "זה היום האחרון שאת חיה בעולם הזה", "אני אזיין אותך בפה", "אני אהרוג אותך אם את תבואי להעיד נגדי במשפט". מאבטחי המקום, אשר שמעו את צעקותיה הגיעו לדירה והפרידו בין השניים.
תסקיר שירות המבחן קבע כי הקשיש יליד אוקראינה, פרוד, עלה לבדו לארץ לפני כעשור. עוד צוין כי הוא אב לבן אך כי הקשר ביניהם "רופף". לדבריו סיים 12 שנות לימוד, שירת בצבא ועבד כמכונאי במסגרות שונות. מאז עלייתו ארצה התקשה להשתלב במסגרת כלשהי ואף היה דר רחוב במשך שנה. יש לציין כי הקשיש כבר הורשע בעבר בעבירה של תקיפת זקן.

הקשיש טען שלא פעל באופן אלים כלפי הקשישה, הכחיש הפעלת אלימות מצדו וציין כי הוא שוקל להגיש תלונה כלפי הקשיש. שירות המבחן התרשם כי מדובר באדם "בודד ותלוש" ללא מערכות תמיכה משמעותיות בחייו. עוד עלה, כי הוא התקשה לענות לשאלות קצינת המבחן באופן קוהרנטי, תשובותיו היו לעיתים לא ברורות והעידו על חוסר הבנה ממשית של מצבו. לאור זאת המליץ שירות המבחן להטיל עליו עונש מאסר על תנאי.

הקשישה שהותקפה על ידו העידה במהלך המשפט וציינה שהיא אינה בקו הבריאות, אך למרות מעשיו של הקשיש היא אינה רוצה, "שיקבל עונש חזק". כל רצונה הוא שלא יחזור על מעשיו. בתגובה לשאלת בית המשט פנה הקשיש וביקש את סליחתה של הקשישה.

בטיעונים לעונש, ציין עוה"ד מטעם המדינה, אדם סרי, את הערכים החברתיים שנפגעו במקרה – זכותם של קשישים לשלמות גופם, זכותם של עדים להגנה על שלומם;  ותקינות ההליך המשפטי. הוא הוסיף כי התקיפה הייתה בעלת אופי משפיל, שהרי הנאשם גרר את המתלוננת כשהיא מצויה בחדר השירותים. יתרה מכך, התקיפה בוצעה בביתה, האמור להיות "מבצרה". לאור זאת עתר בא כוח המדינה לעונש מאסר מרתיע

עורך דינו של הקשיש, בוריס שרמן, עמד על כך שבהתאם לתיקון 113, אחד מהנתונים שבית-המשפט לוקח בחשבון לצורך קביעת המתחם, הוא גילו של הנאשם. הסנגור הציג מספר פסקי דין  שבמסגרתם בוצעה תקיפת קשיש על ידי אדם שאינו קשיש. לעניין זה צוין, כי במקרים אלו  נקבעו  מתחמי ענישה נמוכים משמעותית מאלו שביקשה המדינה.

הסנגור ציין גם את נסיבותיו האישיות המיוחדות של הקשיש, שקרוב לגיל 70. הוא הוסיף כי הקשישה העידה כי מצבה הבריאותי אינו תקין, אך אישרה כי נותר כפי שהיה לפני האירוע. הסניגור ביקש כי בית המשפט יקבל את המלצת שירות המבחן ויקבע עונש מאסר מותנה.

"באורח נס לא הסתיים בפגיעות חמורות יותר"

הקשיש ביקש גם הוא לדבר במסגרת הטיעונים לעונש וציין כי לא שלט במעשיו ושעד היום אינו מצליח להבין כיצד עשה זאת. הוא הוסיף גם כי הוא מתחרט, מצטער ומבקש סליחה.

השופט אביו לוי ציין כי התנהגות הקשיש היא חמורה ומתאפיינת באלמנטים משפילים משמעותיים. "אך באורח נס התנהגות זו לא הסתיימה בפגיעות חמורות יותר בגופה של המתלוננת. שימוש באלימות ראוי לכל גינוי; כאשר הדבר נעשה כלפי קשישה בת 81, אשר באופן טבעי יכולותיה הגופניות והנפשיות להגן על עצמה מוגבלות- על אחת כמה וכמה עת שהיא יושבת על אסלה בשירותי דירתה – הרי שפעולה זו מצדיקה תגובה עונשית הולמת ומרתיעה".

השופט התייחס גם לכך שמעשיו של הקשיש היו מתוכננים, במטרה להניע אותה שלא למסור עדות. עוד הוסיף השופט כי הנזק שאמור היה להיגרם מהעבירות עלול היה להיות רב יותר מזה שאירע בפועל, וכי אילו ניסיון ההדחה בעדות של הקשיש היה צולח, יכולה הייתה להיגרם פגיעה בהליך השיפוטי.
גילו המבוגר של הנאשם לא עשה רושם על השופט, שקבע כי לא הוצגו לו ראיות כלשהן המעידות על פגיעה קוגנטיבית ממנה הוא סובל. לאור זאת, העמיד השופט את מתחם הענישה בין 10 לבין 24 חודשי מאסר בפועל. לעניין הנסיבות שאינן קשורות בביצוע העבירה ציין השופט כי לא צפויים להיגרם לנאשם נזקים תעסוקתיים, וכי הוא לקח בחשבון את נסיבות חייו הקשות, וזקף לטובתו את הודאתו ואת מאמציו לתיקון תוצאות העבירה.
לאור כל זאת קבע כי הקשיש ירצה 10 חודשי מאסר בפועל, זאת בנוסף ל-12 חודשי מאסר על תנאי למשך 3 שנים לבל יעבור עבירת אלימות מסוג פשע, 6 חודשי מאסר על תנאי למשך 3 שנים לבל יעבור עבירת אלימות מסוג עוון, וכן 6 חודשי מאסר על תנאי למשך 3 שנים לבל יעבור עבירה נוספת מהעבירות בהן הורשע. בנוסף לכך פסק כי הקשיש ישלם פיצוי בסך 10,000 ש"ח לקשישה.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות