4 מיליון שקלים פיצויים לכדורגלן שתוקל בפראות במהלך משחק כדורגל בליגת העל

בית המשפט הורה לנתבעים לשלם לדהן ארבעה מיליון שקלים בשל אותו תיקול עוצמתי שגרם לדהן פגיעה קשה בברך, שהובילה לסיום הקריירה שלו בגיל 24.
רונן לוי |
עונש קל לאוהד בית"ר שתקף קבוצה מתחרה
אילוסטרציה

שופטת בית משפט המחוזי ת"א, ארנה לוי, קיבלה את תביעתם של שחקן הכדורגל רפי דהן ושל המוסד לביטוח לאומי, כנגד רובן ראיוס, מכבי חיפה והמבטחת שלהם בגין הנזק שראיוס, שחקן ספרדי ששיחק באותה עת במכבי חיפה, גרם לדהן, שחקן בני יהודה, לפני כשש שנים במהלך משחק כדורגל של ליגת העל.

השופטת לוי, דחתה את טענת הנתבעים כי מדובר היה בתיקול רגיל ושגרתי שמהווה חלק אינטגרלי בכל משחק כדורגל וכן דחה את טענתם כי כעניין שבמדיניות על בתי המשפט לא לדון בתביעות נזיקין בגין פגיעות גוף שנגרמות במהלך משחקי ספורט. השופטת קבעה כי אכן הכלל הוא שבתי המשפט לא יתערבו בפגיעות גוף שמתרחשות במהלך משחקי ספורט, אך הוסיפה כי מדובר במקרה חריג.

בית המשפט ניתח את הראיות והסתמך בין היתר על חוות דעתו ועדותו של שופט המשחק אשר העיד כי ראיוס התכוון לפגוע בדהן ולא להשתלט על הכדור, על ניתוח אירועי המשחק לפני הפגיעה שהעידו על כעסו ותסכולו של ראיוס שהלך וגבר במהלך המשחק ועל ניתוח אופן התיקול האלים. בית המשפט בחן את הגישות הנהוגות בעולם במקרים דומים וקבע כי הגישה הנכונה היא כי לא בכל מקרה של שיקול דעת שגוי ומוטעה תוטל אחריות, וגם לא בכל פגיעה בכוונה, אך קיימים מקרים חריגים בהם יש להטיל אחריות.

בסיכומו של דבר השופטת לוי קבע כי: "הצטברות הראיות במקרה זה מביאה למסקנה כי מדובר בפעולה חריגה שנעשתה על ידי ראיוס באופן מכוון, או לכל הפחות מתוך מודעות מלאה לסיכון החריג שיצר ואדישות מוחלטת מצדו לתוצאה הצפויה, ולא בשגגה אגב השתלטות על הכדור. נקבע שאף על פי הגישה המקלה ביותר כלפי ראיוס יש להטיל עליו אחריות" כתבה השופטת לוי והדגישה כי הטלת אחריות במקרים חריגים, כמו המקרה הזה, כפי שמקובל בכל העולם, כאשר קיימת חריגה בוטה ומודעת מכללי המשחק ובהם מדובר בפגיעה חמורה בשחקן יריב, נדרשת משיקולי מדיניות לצורך שמירה על שלמות גופם של שחקנים במהלך פעילויות ספורט וכדי לשדר מסר של העדר סובלנות כלפי פעולות אלימות וחריגות שאינן חלק טבעי ממהלך משחק כדורגל.

על פי החלטת השופטת, לאחר ששמעה ראיות לעניין השכר אותו יכול היה דהן להשתכר לולא הפגיעה, העמידה את סכום הפיצויים הכולל בגין נזקיו לעבר ולעתיד על סכום של כ- 4 מיליון שקלים כאשר המוסד לביטוח לאומי ששילם וישלם לדהן גמלאות כנפגע עבודה יקבל 75% מהסכום והיתרה תועבר לדהן.

עו"ד אלי דסה

 

עו"ד אלי דסה מומחה לנזיקין מסביר "רבים חושבים שפסק הדין שניתן בעניין שחקן הכדורגל רפי דהן אשר נפגע משחקן מכבי חיפה ריוס יגרום לשחקנים רבים אחרים להגיש תביעות בגין פציעות דומות, אלא שדווקא פסק הדין קובע בבירור כי המקרה הינו יוצא דופן וחריג ולא כל פגיעה תזכה בפיצוי. השופטת ארנה לוי מציינת בפסק דינה כי במשחק כדורגל תיתכן פגיעות בלהט המשחק או כתוצאה מאיחור ופספוס הכדור אך "לא הכל מותר", והמגרש אינו מהווה זירה לחיסול חשבונות או כר לפריקת תסכול וכעס על שחקן אחר. השופטת לוי קובעת כי מדובר באירוע חריג ביותר, חריגה מודעת מכללי המשחק ולא משחק נוקשה או פספוס של כדור." לסיכום אומר עו"ד דסה "מעניין יהיה לראות את גישתו של בית המשפט העליון על ערעור שקרוב לודאי יוגש על ידי מכבי חיפה."

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות