ליקויי בנייה לאחר רכישת בית חדש

לאחר רכישת בית חדש, אחד התרחישים שאיש לא מאחל לעצמו הוא מציאת ליקויי בנייה. מהן הזכויות שלכם במקרה והתגלו ליקויי בנייה בבית שרכשתם? כיצד כדאי לכם להתנהל?
עו"ד טליה שחר שותפה ב "משרד עו”ד שחר כהן ושות’ |
בנייה בית שיפוץ

ליקויי בנייה מוגדרים על פי החוק כאי התאמה בין ההתחייבות של הקבלן אל הקונה לבין המצב בפועל. אי התאמה זו יכולה להתבטא בצורה של ליקויים הנדסיים שמפריעים למגורים בדירה, מהווים מטרד או סכנה בטיחותית, או בנתונים הסוטים מהמובטח במפרט או בתקני הבנייה.

בין הליקויים הנפוצים ניתן למצוא בעיות בתשתית החשמל, בצנרת ובאיטום, בעיות ביציבות המבנה, תקרות נמוכות מדי, מסדרונות צרים מדי ועוד. ליקויים אלו עלולים לגרום לנזק במבנה, להוריד את ערך הדירה ואף לסכן את הדיירים.

מה אומר החוק?

מבחינת החוק, לכל ליקוי בנייה יש תקופת אחריות בעלת משך מוגדר, המתחילה ביום העברת הבעלות על הדירה לקונה. אם התגלה ליקוי בנייה במשך תקופת האחריות המוגדרת לגביו, החוק מגדיר את האחריות על הליקוי כשייכת לקבלן, אלא אם כן הוא יוכיח שהליקוי נוצר מפגיעה או נזק עקב שימוש הקונה בנכס לאחר הרכישה.

מה ניתן לעשות אם התגלה ליקוי בניה?

גילוי של ליקויי בנייה מסמן את תחילתו של תהליך מול הקבלן, תהליך שעשוי להיות ממושך ולא פשוט, ולעמוד מול התנערויות והתנגדויות מצידו של הקבלן. ליווי של עו"ד המתמחה בנושא ליקויי הבנייה יאפשר תהליך פשוט יותר והשגה יעילה יותר של פתרונות לבעיות.
חשוב לציין, כי ליווי של עו"ד כבר לאורך תהליך הרכישה עשוי לפשט דברים כבר מראש, ולהכניס כבר להסכם הרכישה סעיפים שימנעו הרבה אי נעימות אם אכן יתגלו ליקויי בנייה או בעיות אחרות בהמשך הדרך.

אם התגלו ליקויי בנייה בבית החדש שרכשתם, החוק מעניק לקבלן אפשרות לתקן אותם כראוי מבלי לערב את רשויות החוק. לכאורה, הדבר הראשון שעליכם לעשות הוא לפנות אל הקבלן ולהתריע על הבעיה שנמצאה. אבל כיוון שקבלנים רבים נוטים להתעלם או להתחמק, רצוי שהצעד הראשון שלכם יהיה פנייה למהנדס בניין לבדיקת ליקויי הבנייה בדירה.

לאחר בדיקת מהנדס הבניין, תהיה בידכם חוות דעת של מומחה, המעידה על היקף ליקוי הבנייה שגיליתם ואולי אף על קיומם של ליקויים נוספים. מצוידים בחוות דעת זו, הצעד השני שלכם צריך להיות שליחת הודעה לקבלן המבקשת ממנו לתקן את הליקוי. במידה והקבלן לא ידאג לעשות זאת בזמן סביר, ניתן לשלוח מכתב התראה מעורך הדין שלכם ובהמשך, אם הקבלן עדיין מתנער מאחריותו, להגיש תביעה לבית המשפט.
התביעה שלכם תוכל לכלול בקשת פיצוי על הוצאות התיקון, עלות חוות הדעת של המומחה, ירידה בערך הדירה (אם קיימת, אותה תצטרכו להוכיח באמצעות חוות דעת מקצועית נוספת, הפעם של שמאי מקרקעין), אובדן ימי עבודה, עוגמת נפש ואת הוצאות המשפט ושכר הטרחה של עורך הדין.

על מנת להיות מוכנים ככל האפשר, ניתן להזמין מהנדס לתת חוות דעת עוד לפני הכניסה לדירה, על מנת לשמש בעתיד, אם יהיה בכך צורך, עדות לכך שאותם ליקויים הקיימים בדירה היו בה עוד לפני שאתם נכנסתם. עורך דין שילווה אתכם לאורך תהליך הרכישה יוכל להבטיח שכל המידע הנחוץ על הצעדים בהם כדאי לנקוט ועל האפשרויות העומדות לרשותכם יגיעו אליכם בזמן, ולא בדיעבד.

עו"ד טליה שחר

עו"ד טליה שחר מייסדת ושותפה במשרד עורכי דין שחר כהן ושות'. עוסקת בתחום נדל"ן ומסחר, דיני מקרקעין, דיני חוזים, פשיטת רגל וליווי עסקי משפטי.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות