פסק דין תקדימי: קרקאות חקלאיות בכפר טרומן יושבו לקק"ל

בני זוג שקנו מרשות מקרקעי ישראל חלקות חקלאיות, בכפר טרומן ועשו בהם שימוש יאלצו להחזיר את החלקות למדינה, כך קבע בית המשפט המחוזי מרכז
מעיין לביא |

בפסק דין תקדימי נקבע בעקבות תביעת רשות מקרקעי ישראל לביטול חוזה ולהשבת שתי הנחלות ששימשו בין היתר לחניון "טסים" – חניון לטווח ארוך לבאי שדה התעופה נתב"ג.

פסק דין של השופטת דפנה בלטמן קדראי, דן בשאלה מה דינו של חבר מושב, שעשה במשך שנים ארוכות שימוש מסחרי אסור בהיקף נרחב מאוד בקרקע חקלאית, שבבעלות המדינה, תוך ניצול המחיר הנמוך שנקבע עבור שימוש בקרקע זו, לטובת הפקת רווחים אישיים כתוצאה מהפרת הדין.

עמדת המדינה, אותה קיבלה השופטת קדראי, היא שבני הזוג יצחק ועמליה קלקודה, עשו במקרקעין שימושים חורגים באופן קיצוני, הפרו את מטרת ההסכם ואת זכותם להחזיק במקרקעין ובנסיבות אלו קמה לרשות מקרקעי ישראל הזכות לקבל בחזרה את אותו החלק שבקשר אליו נעשתה ההפרה ללא כל חובה לשלם למושב או למי מחבריו פיצוי.

בנוסף התקבלה הטענה לפיה שימוש חורג יש לגזור בהתאם לשימוש המבוצע בפועל כולל רכיב הרווח היזמי, בפרט בהינתן התנהלות בני הזוג. "הנתבעים "צפצפו" על הוראות החוק, על החלטות בית המשפט, על החלטות מקרקעי ישראל ועל הוראות הסכם המשבצת. בכך, הפרו הנתבעים הפרה יסודית, קשה ומתמשכת את הוראות הסכם המשבצת ואת מטרת החכירה העומדת ביסודו", כתבה השופטת בלטמן קדראי בהחלטתה והוסיפה: "אשר על כן, מצופה מרשות מקרקעי ישראל, להציב גבולות נאותים ולנקוט במדיניות ברורה בכל הקשור בשימוש לא חקלאי בקרקעות שהוחכרו בתנאים מיטבים מתוך הנחה שישמשו לצרכי חקלאות בלבד; ובמקרים שבהם עושים ברי הרשות במקרקעין ציבוריים ככל העולה על דעתם, ונהנים מכך מנהג בעלים, מצופה כי רמ"י כנאמן הציבור וכמייצגו ינקוט בצעדים משפטיים הולמים כנגדם ויפעל לקבל את הקרקע בחזרה. כך נעשה בתיק זה – וכדין".

כאמור, בית המשפט קבע כי בני הזוג קלקודה, ישיבו את הנחלות לידי רשות מקרקעי ישראל כשהן ריקות ופנויות מכל מבנים בלתי חוקיים ובהתאם להסכם פשרה שהושג עם מושב כפר טרומן. בנוסף, חויבו בני הזוג קלקודה בתשלום דמי שימוש ראויים, לפי שיעור תשואה שיעמוד על 6% לשנה משווי המקרקעין, כך שישולמו על ידי 7 מיליון שקלים בצירוף הפרשי הצמדה וריבית והם חויבו ב-100 אלף שקלים בגין הוצאות המשפט.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות