רבע מהעומדים לדין בישראל מוכרים לרשויות הרווחה

הסטטיסטיקה קובעת את מה שכולם יודעים ולא אומרים – אחוז גדול מאלה שעומדים לדין פלילי מוכרים לרשויות הרווחה, כך עולה מסקר הלמ"ס לשנת 2017, שמלמד כי אחד מכל ארבעה שעמדו לדין פלילי בשנת 2017, היו מוכרים לרשויות הרווחה של המדינה.
אייל חן |
פשיעה ועוני

בשנת 2017, 28.4 אלף תושבי ישראל עמדו לדין במשפטים פליליים, מהם כאמור מעל 27 אחוזים היו רשומים במחלקות לשירותים חברתיים במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. עוד רבע מהעומדים לדין היו בעלי נזקקות מוגדרות דהיינו בעלי תפקוד לקוי של הורים או של ילדים, התמכרות ועבריינות וכמובן עוני, קשיי הכנסה ותעסוקה.

דווקא בהרשעות לא נמצאו הבדלים משמעותיים באחוז הרשומים במחלקות לשירותים חברתיים, בין אלו שהורשעו בדין כרבע מהם לבין אלו שלא הורשעו בדין כ-30 אחוזים. למרות זאת כשבוחנים את תושבי ישראל העומדים לדין לפי סוג העבירה העיקרית שבה הואשמו, אפשר לראות שהאחוז הגבוה ביותר של הרשומים במחלקות לשירותים חברתיים היה בקרב אלו שהואשמו בעבירות כלפי גופו של אדם כשליש מהם, בעבירות רכוש שליש נוסף ובעבירות רישוי עמדו רק 14.3 לדין, בעבירות כלכליות 16 אחוזים וחמישית מהם עמדו לדין בעבירות מרמה.

אם פורטים את הנתונים של אותם נאשמים המוכרים לרשויות הרווחה עולה כי כשליש מהם נשים, שליש גברים ושליש ערבים. עוד עלה כי מבחינת אחוז הרשומים במחלקות לשירותים חברתיים לפי אשכול חברתי כלכלי של יישוב המגורים של תושבי ישראל העומדים לדין מראה כי האחוז הגבוה ביותר של הרשומים היה באשכול החברתי כלכלי הנמוך ביותר – 2-1.

בלמ"ס גם פילחו את סוגי העבירות לפי סוג העבירה החמורה ביותר ושם ניתן לראות הבדלים ניכרים בין רשומים בני 19-12 לבין רשומים בני 20 ומעלה במיוחד בעבירות רכוש כאשר 55.9% מבני ה-12-19 לבין כ-30 אחוזים לבני 20 ומעלה. גם בעבירות מין ההפרש זהה כאשר מחצית מהרשומים הם בני 12-19 לעומת כ-25 אחוזים ממבצעי עבירות המין הם בני 20 ומעלה.

בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הדגישו כי הנתונים התקבלו ממערכת מרשם פלילי חדש, מערכת שפותחה ומנוהלת במנהל טכנולוגיות של משטרת ישראל וייעודה של המערכת הוא ניהול המרשם הפלילי על פי העקרונות הקבועים בחוק, כולל כללי התיישנות ומחיקת מידע. במסגרת המרשם הפלילי מתועדים ומנוהלים עבירות פליליות, הכרעות בגין עבירות אלו והעונשים שנפסקו בגינן.

הנתונים של המערכת הזאת הוקבלו לקובץ נתוני יסוד של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. הקובץ כולל מידע על משפחות ועל פרטים הרשומים במחלקות לשירותים חברתיים. רשומות של משפחה כוללות את בעלי הנזקקות המוגדרת ואת בני משפחותיהם.

 

עו"ד גיא סרוסי

 

עו"ד גיא סרוסי מסר בתגובה לנתוני הדו"ח "כעו"ד שמתמחה בתחום חדלות הפירעון הרבה פעמים אני נתקל במקרים בהם אני מסייע לחייבים פרו בונו- ללא תשלום. אלה מקרים קשים בהם החייבים נקלעו לחדלות פירעון ולעיתים גם ביצעו עבירות פליליות. כשאדם עומד עם הגב אל הקיר, כושר השיפוט שלו מתערער. הרבה פעמים חייבים נוקטים מתוך אקט של חיפזון, לחץ או אבדן המחשבה צלולה במעשים עליהם הם מתחרטים רבות בהליך המשפטי. לאחרונה ייצג משרדנו חייב בתיק פשיטת רגל שהואשם גם באי דיווח למס הכנסה והצלחנו לסיים את התיק ללא מאסר ובהפטר. תיק לא פשוט בכלל שבא לפרקו לאחר שהצגנו טיעונים משפטיים מורכבים לזכותו של החייב"

 

עורך הדין בועז קניג

 

תגובת עוה"ד בועז קניג מומחה לפלילים אומר "לצערי הרב הנתונים בכתבה אינם מפתיעים אותי כלל. ישנם המון מחקרים בנושא אשר מעידים על קשר ישיר בין מעמד סוציו-אקונומי נמוך ובין פשיעה. אין לי כל ספק כי ככל שישקיעו משאבים בחינוך הדור הצעיר ובהשתלבותם של קבוצות אלה במעגל העבודה נתונים אלה ירדו משמעותית."

 

עו"ד טל פינק

 

עו"ד טל פינק מומחית לחדלות פירעון מסבירה "התוצאות שהתקבלו מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מוכיחות פעם נוספת את החובה שלנו כחברה לדאוג לאוכלוסיות המוחלשות יותר.תשומת לב, הכוונה, הדרכה וחינוך מגיל צעיר, בכל האוכלוסיות ועל אחת כמה וכמה באוכלוסיות המוחלשות, יסייע לצמצם את אחוז המעורבים בעבירות פליליות ויאפשר שילובם במסגרת חיים נורמטיבית ופרודקטיבית, השתלבות בעבודה, רווחה כלכלית ליציאה ממעגל העוני, יסייע לנו כחברה ויחסוך לקופת המדינה."

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות