כל מה שצריך לדעת על צוואות

כאשר נכנסים שיקולים נוספים למשוואה, כמו ילדים מנישואין ראשונים, זוגיות פרק ב', רצון לנשל את אחד הילדים, הוספה של יורשים אחרים או חלוקה ספציפית של הרכוש – עריכת צוואה הינה מחויבת המציאות.
עו"ד אורי נחמני |
צוואות וירושות

דני ורותי, זוג נשוי ואוהב בשנות השלושים לחייהם הורים לשני ילדים, אשר התגוררו בדירת שלושה חדרים ותכננו לעבור לדירת ארבעה חדרים בשל כוונתם להרחיב את המשפחה. למרבה הצער דני נהרג בתאונת דרכים.

למרות שאין כל ספק כי הוא מעוניין שכל רכושו יעבור לאישתו וילדיו, אישתו לא תוכל למכור את הדירה הנוכחית ולא לקנות את הדירה החדשה. בגלל שדני לא השאיר צוואה, רכושו נרשם על פי דין על שם אישתו ועל שם הילדים. מאחר והילדים קטינים לא ניתן לבצע כל פעולה ברכושם ללא הליך יקר בבית המשפט וכלל לא בטוח אם בית המשפט יאשר את המכירה.

מקרה מצער זה הינו רק דוגמא אחת לחשיבות עריכת הצוואה, ללא קשר לגיל או מצב המשפחתי.

הצוואה צריכה להיות ערוכה כדין ובאופן בהיר על מנת למנוע מחלוקות או התנגדויות בעתיד, דבר שיביא להקטנת הרכוש שעובר ליורשים ומריבות קשות בינהם. לפעמים ניתן להוסיף גם הוראות כלליות לצוואה על מנת להנחות את היורשים, או להסביר את אופן החלוקה. יש אף המוסיפים מילים אחרונות ליורשיהם או מנצלים את האפשרות להתנצל על מעשים שעשו.

צוואה מגלמת את רצונו של המנוח, במסגרת הצוואה המצווה יכול להחליט, בחייו כיצד יחולק רכושו. רק עריכת צוואה כדין, ללא מקום לפרשנויות תביא להגשמת רצון עורך הצוואה ומניעת הסכסוכים בין היורשים.

לא רק במקרים של מחלוקות יש לערוך צוואה, גם כאשר רוצים לייחד נכס מסויים לאחד היורשים כמו תכשיט שעובר מדור לדור מאם לבת או אוסף כזה או אחר – יש לפרט זאת בצוואה ועדיין לשמור על חלוקה שוויונית.

חשיבות נוספת לעריכת צוואה הינה פירוט מלא של הנכסים, שכן לא תמיד בקיאים היורשים בהיקף הזכויות שיש למוריש, בין אם זה נדל"ן, זכויות בבנקים או כספים שחייבים להם אנשים פרטיים.

ישנן מספר דרכים חוקיות לערוך צוואה כשרה וקבילה, אך הדרך המומלצת ביותר הינה עריכת צוואה בעדים בפני עורך דין, אשר ישמע את רצון המצווה ויציג בפניו את החלופות שיכולות לקרות ואת האופן הנכון בו יש לבטא את רצונו.

צוואה היא מחייבת ואין להסתפק בעריכת מכתב אישי או מסמך אלא צוואה רשמית וחוקית. מסמכים משפטיים אחרים כמו קביעת מוטבים בזכויות סוציאליות או הסכם ממון, לא מספיקים כדי לבטא באופן חוקי את רצונכם ואינם יכולים להוות תחליף לצוואה.

 

 

אף פעם לא מוקדם מידי לערוך צוואה, וכלל לא משנה המצב שלכם, חייב לערוך צוואה על מנת להגדיר מה רצונכם, להגדיר את זהות היורשים ואת אופן החלוקה בינהם ויפה שעה אחת קודם.

צוואה אינה מוגבלת בזמן ואינה מתיישנת, אך ניתן לשנות אותה בכל עת ולערוך צוואה חדשה במקרה של שינוי נסיבות או שינוי בנכסים.

 

 

 

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות