חמשת הדברים שחייב לכלול הסכם עם משקיע באפליקציה או סטארט אפ

גיוס הון וחתימה על הסכמי השקעה הם צעדים חיוניים בתחום הסטארט אפ. עסקאות אלו יכולות ללבוש צורות שונות, אולם המשותף הוא הצורך בעריכת הסכם בין היזם למשקיע. מטבע הדברים, כל הסכם צריך להיות מותאם לצרכים הייחודיים של המיזם, אולם ניתן להצביע על חמש סוגיות עיקריות אשר חייבות להופיע בכל הסכם עם משקיע ועל כך נדבר במאמר זה.
עו"ד יריב קדם |
גיוס השקעה לסטארט אפ

לפני הסכם ההשקעה – מסמך העקרונות (Term Sheet )
טרם נצלול לתוך נבכי הסכם ההשקעה ונבחן את ההיבטים החשובים שבו, עלינו להזכיר תחילה את מסמך העקרונות. הצעד הראשון בכל עסקה הוא הבעת נכונות מצד הצדדים לבצעה ובסמוך, לכך, עריכת החוזה. במקרה של השקעה באפליקציה או בסטארט אפ, נהוג להתקשר תחילה במסמך עקרונות, המעגן בכתב את ההסכמות בעל פה בין אשר גיבשו הצדדים.

מסמך העקרונות אמנם אינו מחייב, אולם יחד עם זאת, הוא חיוני מאוד משהוא משרטט את העקרונות המרכזיים של העסקה ובכך מקל על הצדדים במהלך המשא ומתן על הסכם ההשקעה הסופי. עתה נפנה לסקור את חמשת הנושאים אשר חייבים להופיע בהסכם השקעה.

סוג ההתקשרות
השקעת כספים באפליקציה או בחברת סטארט אפ יכולה ללבוש צורות שונות, כגון השקעה כספית או הלוואה המירה למניות. על הצדדים לבחור במבנה העסקה המתאים להם ולהגדירו באופן ברור ומפורט בהסכם, תוך ציון כל הפרטים הרלוונטיים. כך למשל, כאשר מדובר על השקעה, יש לקבוע בהסכם את מספר המניות אשר יקבל המשקיע בתמורה לכספו ואת שווין. כמו כן, כאשר זו צורת ההתקשרות הנבחרת, חשוב מאוד להתייחס גם לסוגיה של דילול מניות הן מצד בעלי המניות הקיימים והן מצד המשקיע, בשל השקעות עתידיות. בהקשר זה ניתן ליצור בהסכמת הצדדים, זכות מצרנות- (Pre-Emptive) אשר תשמר למשקיע את הזכות להצטרף לכל סבב גיוס עתידי נוסף של החברה כך שאחזקתו לא תדולל באופן אוטומטי במקרה שכזה.

כאשר מבנה העסקה הוא הסכם הלוואה המירה, על ההסכם להתייחס לגובה ההלוואה ולתנאיה. תהיה צורת ההתקשרות אשר תהיה, חשוב מאוד כי כל פרטיה יופיעו בחוזה באופן ברור, אשר לא יותיר מקום למחלוקות פרשניות.

זכויות שונות למשקיע
חלק ניכר מן המשקיעים מבקשים להגן על השקעתם על ידי מתן זכויות שונות, אשר יגדילו את יכולת ההשפעה שלהם על הנעשה בחברה. כך למשל, מתן זכות סירוב ראשונה, הקובעת כי טרם מכירת מניות לצד ג', תהיה החברה מחויבת להציע אותן תחילה למשקיע. דוגמא נוספת היא מתן זכות וטו למשקיע בנושאים שונים כגון שינוי במבנה החברה, חלוקת דיבידנד, פיטורי עובדים וכיו"ב. למותר לציין כי המשקיע ינסה לכלול בסעיף זה כמה שיותר נושאים, בעוד שהיזם יבקש לשמור על שליטה מלאה ויש למצוא את שביל הביניים אשר ישביע את רצון שני הצדדים.

קניין רוחני
נושא חשוב נוסף אשר חייב להופיע בהסכם השקעה, הוא הסוגיה של זכויות בקניין רוחני. ללא הגנה משפטית מקיפה אשר תמנע שימוש מסחרי במוצר, החברה תאבד את הפוטנציאל הכלכלי שלה והמשקיע, את כספו. משכך, נהוג לכלול בהסכם פירוט של הפעולות שנעשו בהקשר זה על מנת להגן על הרעיון ו/או המוצר: רישום פטנט, החתמת העובדים והספקים על הסכם סודיות וכיו"ב.

הצהרות הצדדים
ההסכם חייב לכלול הצהרות של שני הצדדים, המבססות את ההתחייבויות שלהם זה כלפי זה. היזם מצהיר בין היתר על הון המניות ושמות בעלי המניות, שמות הדירקטורים בחברה, זכויות הקניין הרוחני של החברה באפליקציה או במוצר וכיו"ב. המשקיע מצהיר בין היתר כי קיבל את כל המידע הנדרש לצורך התקשרותו בעסקה וכי ההסכם אינו סותר הסכמים אחרים אשר הוא צד להם. לפרק של הצהרות הצדדים יש חשיבות רבה מאוד בהסכם השקעה, מן הטעם כי מידע לא נכון שניתן במסגרתו, יכול להוות עילה להפרת ההסכם ולתביעה כספית.

מנגנון יישוב סכסוכים
לבסוף, רצוי מאוד לכלול בהסכם השקעה מנגנון יישוב סכסוכים, אשר יאפשר לפתור מחלוקות בין הצדדים, במהירות וביעילות. מטבע הדברים, בכל מערכת יחסים עסקית, עלולות להתעורר אי הסכמות אולם קביעת מנגנון לטיפול בהן, יביא לסיומה של המחלוקת תוך זמן קצר, עם מינימום פגיעה בפעילות העסקית. ראשית, יש לקבוע מהו הדין החל על ההסכם וקביעה זו חשובה במיוחד כאשר מדובר במשקיע זר. רצוי כמובן לקבוע כי החוק הישראלי יחול על ההסכם וכי הסמכות לדון בסכסוכים הנוגעים לו תהיה של בית משפט בארץ. כמו כן, ניתן לקבוע כי טרם הגשת תביעה, יהיו הצדדים מחויבים לפנות למגשר או לחילופין, להליך של בוררות, אשר יחליף פנייה לבית המשפט

 

עו"ד יריב קדם

 

עו"ד קדם בעל ניסיון של יותר מעשרים שנה בייעוץ ובליווי חברות, עסקים בינלאומיים וסטרטאפים, בעל נסיון משפטי רב בעולם הטכנולוגיה והקניין הרוחני, וכן בעל ניסיון עסקי בפיתוח סטרטאפים לאפליקציות באמצעות חממה עסקית-טכנולוגית בשם אפפלאב.מספק ייעוץ אסטרטגי לסטרטאפים בתחומים שונים החל משלב הרעיון ומלווה חברות ועסקים בפעילות היום יומית מול לקוחות, ספקים, בעלי מניות, דירקטוריון, נושאי משרה, ועובדים, ובתהליכי חדשנות העסק לגיבוש יתרונות תחרותיים יציבים.

 

ניתן להתייעץ עם עו"ד קדם לגבי הכתבה באמצעות וואטסאפ

פניה לעורך הדין קדם
שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות