ייפוי כח מתמשך – המסמך שייתן לכם שקט נפשי.

מתוך ההכרה כי במהלך חייו של אדם, עלולות לצוץ מחלות, או פגיעות אחרות בתפקוד, תוקן חוק האפוטרופסות כך שייתן  מענה לאותם האנשים הזקוקים לניהול וטיפול עתידי של ענייניהם היומיומיים וזאת בנוסף לתכנון עתידי אשר רצוי שייעשה גם הוא לאחר מותם.
עו"ד רן רוט |
יפוי כח מתמשך

פחד נפוץ בקרב רבים הוא חוסר היכולת לקבל החלטות אם חלילה יגיעו לחוסר כשירות משפטית. ייפוי כוח מתמשך מגיע לפתור סוגיה זו בדיוק ומאפשר לאדם לחתום על ייפוי כוח עוד בטרם נכנס לחוסר כשירות משפטית. הדבר נכון לגבי בני-אדם החוששים למצבם הרפואי ונכון גם לאנשים המעוניינים למנות את מי שישלטו בעסקיהם במקרה של חוסר כשירות זמנית או חוסר כשירות לצמיתות.

ייפוי הכוח המתמשך יכול להיות מלא או חלקי, בסמכות מיופה כוח אחד בלבד או באמצעות מספר מיופיי כוח. כלומר, מי שממנה מיופה כוח יכול להחליט שהמינוי יחול רק על אספקט אחד מסוים של החיים, כך לדוגמא למנות מיופה כוח רק על סוגיית הבריאות או רק על סוגיית הכספים. כמו כן יכול מייפה הכוח למנות מספר מיופים, שיקבלו את ההחלטות ביחד או לחוד, בכלל הנושאים או בחלקם.

מיופה הכוח יכול להיות כל אזרח מגיל 18 ואילך בתנאי שלא חלים עליו התנאים הבאים:

  1. אדם המספק לאדם הממנה מקום מגורים בתשלום (למעט קרוב משפחה).
  2. מטפל רפואי, סוציאלי, סיעודי או שיקומי בתשלום של האדם הממנה (למעט קרוב משפחה).
  3. מי שכבר מונה כמיופה כוח לשלושה אנשים שאינם בני משפחתו.
  4. אדם שמונה לו אפוטרופוס, או שייפוי כוח מתמשך שהוא ערך נכנס לתוקף (כלומר מישהו אחר מקבל את ההחלטות בשמו בענייני מסוימים).
  5. עורך הדין שהחתים על ייפוי הכוח המתמשך או בעל מקצוע שהחתים על ייפו כוח מתמשך רפואי (רופא, פסיכולוג, אח או עובד סוציאלי).
  6. במידה וייפוי הכוח הינו בתחום הכלכלי, לא יכול להתמנות מי שהוכרז עליו "לקוח מוגבל חמור" על ידי בנק ישראל וכן מי פושט רגל בטרם ניתן לו היפטר.

כמובן שעל מנת למנות מיופה כוח, צריך המיופה להסכים למינויו, אחרת לא ניתן לחייבו.

חשוב לשים לב שישנן פעולות המצריכות הסמכה מפורשת בייפוי כוח, אחרת לא ניתן יהיה לבצע אותן, כך לדוגמא: בקשה לטיפול פסיכיאטרי, ביצוע פעולות במוצרים פנסיונים (החלפת מסלול פנסיוני, החלפת גוף פנסיוני) וכן פעולות נוספות. כמובן שישנן פעולות שגם ייפוי כוח מתמשך אינו מאפשר, כך לדוגמא, מתן גט, המרת דת, הצבעה בבחירות, מסירת ילד לאימוץ, עריכת צוואה ועוד.

בנוסף לכך ישנן פעולות אותן יכול לבצע מיופה הכוח רק בסמכות בית המשפט, כך לדוגמא, מתן תרומה מעבר לסכום המקסימלי המצוין בייפוי הכוח או מתן תרומה העולה על מאה אלף שקלים, השכרה שחוק הגנת הדייר חל עליה, עסקה במקרקעין, למעט השכרה של נכס לתקופה שאינה עולה על חמש שנים, שהוראות חוק הגנת הדייר לא חלות עליה, העברה, שעבוד, חלוקה או חיסול של יחידה משקית בחקלאות, בתעשייה, במלאכה או במסחר, או של דירה וכן פעולות נוספות.

 

 

לסיכום: החתימה על ייפוי כוח מתמשך יכולה להוות פתרון טוב למי שחושש מקבלת החלטות שאינן יהיו לשביעות רצונו, או חושש שמה כל מה שבנה ירד לטמיון. כאמור ניתן למנות מספר מיופי כוח, דבר שמאפשר לפצל את קבלת ההחלטות ולתת לכל אחד ממיופי הכוח לקבל את ההחלטות הנכונות לפי כישוריו. את החתימה על ייפוי הכוח צריך לבצע באמצעות עורך דין העוסק בתחום ואשר עבר הכשרת "ייפוי כוח מתמשך".

 

 

עו”ד רן רוט

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות