ההשלכות של גידול סם בבית

פיצוח פרשה 420, המכונה "פרשת טלגראס" העניקה למשטרת ישראל גישה לפרטיהם של מאות אלפי משתמשי קנאביס בישראל, ויצרה תגובת שרשרת מצערת בה החשש מחשיפה אצל צרכני קנאביס הוביל אותם לניסיונות גידול בבית.
עו"ד מעיין חיימוביץ' |

בין אם מדובר בחשש מהתרועעות עם גורמים עבריינים ובין אם עניין המחירים המאמירים, צרכני קנאביס רבים בוחרים לגדל בביתם עציצי קנאביס ומניחים שמדובר בעבירה פעוטה, אלא שבישראל, מוגשים כתבי אישום רבים בגין גידול סם בבית ואלו מתבססים על ממצאים שנתפסו על ידי המשטרה בביתו של החשוד.

זה יכול להיות שכן או מכר שעבר בסביבה, זה יכול להיות גם שוטר עם חוש ריח מפותח, אבל הדפיקה הנוראית הזו בדלת כששני שוטרים לובשי כחולים נכנסים למרחב הפרטי שלכם בגלל "עציץ של גראס" היא חוויה טראומתית לכל הדעות.

סקר רשמי של הרשות למלחמה בסמים מהשנה שעברה מעיד על זינוק אדיר של אזרחי ישראל בצריכת קנאביס – עלייה של 400% מהסקר האחרון והיישר למקומות הראשונים בעולם.

33% בגילאי 26-40 עישנו קנאביס בשנה האחרונה. 27% בגילאי 18-65 ו-41% בקרב צעירים 18-25

גידול קנאביס בגינה על פי החוק היבש הוא עבירה פלילית, והחוק אפילו קובע עונש מאסר למי שעובר על העבירה הזאת. באופן יבש העונש המקסימאלי על עבירת גידול סמים יכול להגיע לעד 20 שנות מאסר בפועל, דבר שממחיש את הסיכון הגדול הטמון בהחלטה לגדל קנאביס באופן עצמאי.

סעיף 6 לפקודת הסמים המסוכנים, תשל"ג, אוסר על ייצור סם ובכללו, גידול או הפקה של סם והעונש הנקבע בגין עבירה זו הוא חמור ביותר – עד 20 שנות מאסר.
"לא יגדל אדם סם מסוכן, לא ייצר אותו, לא יפיק אותו, לא יכין אותו ולא ימצה אותו מחומר אחר, אלא ברשיון מאת המנהל. העובר על הוראות סעיף זה, דינו – מאסר עשרים שנים או קנס פי עשרים וחמישה מן הקנס האמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, התשל"ז-1977."

 

 אין בחוק התייחסות לנסיבות כגון, האם גידול הסם לצורך שימוש עצמי או לצרכי מסחר? מה כמות הסם שנתפס? מספר העציצים? משקל הסם? האם מדובר בעציצים בוגרים עם תפרחת אם שתילים קטנים דווקא בגלל אותו חוסר, בתי המשפט נאלצים להתמודד בעצמם עם השאלות. התוצאה הינה פסיקה שונה ומגוונת בין בתי המשפט השונים, כשהמחנה המשותף הוא היעדר אחידות בענישה.

 

עו"ד מעיין חיימוביץ

 

ההנחיה שבוטלה

בחודש נובמבר 2017 יצאה הנחיה חדשה לתובעים בכל הנוגע לגידול סמים ולאבחנה בין מקרים, הנחייה זו היוותה בזמנו מתווה לאופן הגשת כתבי אישום הנחייה זו הייתה מעוגנת בשלל קריטריוניםשלאורם נבחן כל מקרה ומקרה וסייע להכריע איזו עבירה היה נכון לייחס למגדל:

  1. מספר השתילים – ככל שמספר השתילים גדול יותר, כך קיימת אינדיקציה שגידול הצמח נעשה למטרות מסחר
  2. התכנון שקדם לביצוע – ככל שנערך תכנון לצורך ביצוע העבירה, כמו שכירת מבנה ייעודי ורכישת אמצעים ייעודיים לגידול
  3. היקף האמצעים לביצוע העבירה – ככל שנעשה שימוש באמצעים רבים יותר כמו דשנים, כלים מיוחדים, טפטפות, מערכות השקיה ומנורות
  4. נסיבות חיצוניות לביצוע העבירה – תשתית ראייתית התומכת בכך שהחשוד גידל מריחואנה לצורכי מסחר
  5. עבר פלילי רלוונטי – ישמש נתון אך לא כזה שמשקלו רב בהכרעה בנוגע לעבירה
  6. חומר מודיעיני – ישמש נתון מסייע, שמשקלו אינו רב
  7. משקל הסם – ישמש נתון מסייע. ככל שמשקל הסם רב יותר, כך תגדל הנטייה לייחס עבירה של גידול סם מסוכן.

ביום 1 אפריל 2019 בעת כניסתו לתוקף של חוק הקנאביס בוטלה ההנחיה.חוק הקנאביס זכה לכינוי זה למרות שהוא למעשה רק "הוראת שעה" שתוקפה 3 שנים בלבד, בסעיף 1 לפקודה נמנה הקנאביס כאחד מסוגי הסמים האסורים לשימוש בישראל וכן על פי הפקודה אדם העושה פעולה אסורה הקשורה בקנאביס יחשב כעובר עבירה פלילית.

העונש על גידול סם יכול להגיע עד 20 שנות מאסר, בעוד שהעונש על שימוש עצמי יגיע לכל היותר עד 3 שנות מאסר.מדובר בעבירות שונות לחלוטין מבחינת החומרה המיוחסת לכל אחת מהן, דבר אשר משליך באופן ישיר על סיום ההליך המשפטי נגד הנאשם.

 

 

 

פנייה לעורכת הדין חיימוביץ

 

עו״ד מעיין חיימוביץ עוסקת במשפט הפלילי | ניתן להתייעץ עם עו"ד חיימוביץ בנוגע לכתבה באמצעות וואסאפ

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות