כיצד מוחקים רישום פלילי

נחשדת בביצוע עבירה בצעירותך ושחררו אותך לדרכך. אבל עד היום בביקורת רישיונות השוטרים מבצעים ברכבך חיפוש? נדרשת על ידי המעסיק לספק "תעודת יושר"? מרגישים שקיומו של הרישום הפלילי רודף אתכם?
אלון שראל |
קפוצ'ון
אילוסטרציה

נחשדת בביצוע עבירה בצעירותך ושחררו אותך לדרכך, אבל עד היום בביקורת רישיונות השוטרים מבצעים ברכבך חיפוש?

נדרשת על ידי המעסיק לספק "תעודת יושר"?

מרגישים שקיומו של הרישום הפלילי רודף אתכם?

כל אזרח עלול למצוא עצמו נחקר במהלך חייו בתחנת משטרה. חקירה משטרתית משאירה רישום פלילי שעלול לפגוע בסיכוייכם להתקבל לעבודות, לקבל ויזה למדינות כמו ארצות הברית, להוציא רישיון לנשק, לעבור סיווגים ביטחוניים למשרות ציבוריות ועוד.ביקשנו מעוה"ד סיון חורש, העוסקת בפלילים, לעשות מעט סדר בנושא ולפניכם, כמה עובדות אודות הרישום הפלילי

זכות העיון

כל אדם רשאי לפנות לכל תחנת משטרה, ולקבל את תדפיסי המידע אודות הרישומים הפליליים, והתעבורתיים, המיוחסים לו. בנוסף, ניתן לשלוח בהתאם להוראות חוק, את פרטי המרשם הפלילי ישירות לנציגויות הזרות בישראל, לנציגויות הישראליות בחו"ל או לרשויות לאימוץ בין ארצי, בהתאם למידע שקיים.

בקשה לקבלת אישור משטרה (עבירות מין) על פי החוק למניעת העסקה של עברייני מין במוסדות מסוימים, התשס"א -2001 (להלן: החוק) ותיקוניו. בהתאם לחוק זה, מחויב כל מוסד כהגדרתו בחוק זה, בקבלת אישור ממשטרת ישראל. עבור כל גבר מעל גיל 18 המועסק על ידו.

ביטול רישום משטרתי של תיקים סגורים:
בהתאם לחוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, התשמ"א-1981 (להלן: החוק) ותקנות המרשם הפלילי ותקנת השבים (אמות מידה לביטול רישומי משטרה), התשס"ט- 2009 (להלן: התקנות), רשאי כל אדם לפנות למשטרה בבקשה לבטל רישומי תיקים סגורים, ובסמכות ראש האגף החקירות ומודיעין ו/או ראש מדור מידע פלילי, להורות על ביטול הרישומים הללו.

רישום משטרתי לעומת רישום פלילי:

הרישום הפלילי, הוא למעשה הרישום  בו נרשמים רק המקרים בהם הורשע אזרח בעבירה פלילית, להבדיל מהרישום המשטרתי – שבו מפורטים תיקי החקירה שנפתחו כנגד אזרח בעניין פלילי ונסגרו מכוח ארבעת העילות כדוגמת חוסר ראיות וחוסר עניין לתועלת הציבור.יודגש, כי הרישום משטרתי איננו בעל אותן ההשלכות כמו הרישום פלילי, אך יש לו השפעה על חיי האזרח הואיל ומי שתיקו נסגר מאחת העליות שפורטו לעיל, עדיין רישום זה יהיה חשוף בפני גופים המנויים בחוק להבדיל מתיק אשר נסגר מחוסר אשמה.

 

עוד-סיון-חורש-קרדיט-צילום-תומר-לשר.jpg

חשוב לדעת

עבירות שגוררות רישום פלילי כל הרשעה בעבירה פלילית על ידי בית משפט גוררת עמה רישום פלילי. גם כאשר בית משפט נמנע מלהרשיע אדם בעבירה, עדיין הדבר יופיע במרשם הפלילי.

חשוב לציין כי החוק אינו מבדיל בין עבירות פליליות שנתפסות כ"קלות" הן מבחינת הענישה והן מבחינה ציבורית. אולם, מכיוון שעסקינן בעבירות פליליות, הן עדיין גוררות רישום פלילי, בדומה לעבירות החמורות בספר החוקים, כדוגמת רצח ואונס.

עישון סמים קלים שהסתיים בהרשעה, עבירות בנייה, למשל סגירת מרפסת או הקמת מבנה עזר בלי אישור, גניבה, שהסתיימו בהרשעה בבית המשפט.

"מכיוון שהרשעה יכולה להוביל לרישום פלילי למשך תקופה ארוכה, ולא תמיד האדם מן הישוב מודע לכך, חשוב להתייעץ עם עורך דין פלילי על מנת להבין את ההשלכות כתוצאה מהכתמת הרישום הפלילי, מדגישה עו"ד סיון חורש.

מהצבא לאזרחות

ישנן גם עבירות שבוצעו בזמן השירות הצבאי והן גוררות עמן רישום פלילי לאזרחות. לאחרונה נחקק חוק בנוגע לרישום פלילי על עבירות צבאיות שמבדיל בין רישום פלילי מופחת לרישום פלילי רגיל ויוצר הבדל בין עבירות שונות לפי מידת חומרתן. הרישום המופחת איננו גורר איסור לעסוק במקצועות מסוימים ותקופת ההתיישנות שלו קצרה יותר. עבירות צבאיות גוררות לעיתים רישום פלילי ולכן, חשוב להתייעץ עם עורך דין כאשר מתמודדים עם המערכת הצבאית.

איך משיגים את הרישום שלכם?

כל אזרח רשאי לבקש ולקבל את גיליון ההרשעות שלו הנמצא ברשות המשטרה. כל שצריך לעשות על מנת להשיג את הגיליון הוא, לגשת לכל אחת מתחנות המשטרה הפזורות בארץ.בנוסף, הרישום פתוח למשטרה, לבית המשפט ומדינות זרות, במקרה שאדם מבקש להגר אליהן, רשאיות לראות את הרישום הפלילי. מכאן, שהרישום יכול למנוע קבלת ויזה.

 

התיישנות הרישום הפלילי ישנה "תקופת התיישנות", שלאחריה מתחילה תקופה נוספת המכונה "תקופת המחיקה".

בתום שתי התקופות, אם האדם לא עבר עבירות נוספות, ימחק הרישום הפלילי. תקופת ההתיישנות מתחילה מיום פסק דין, ואורכה משתנה בהתאם לפרמטרים הקבועים בחוק. כאשר הכלל הוא כי עברו הפלילי של אדם מתיישן בחלוף שבע שנים, ונמחק בחלוף 10 שנים. כמו כן, במקרים חריגים תקופות ההתיישנות והמחיקה יהיו משולבות יחדיו ויגיעו עד חמש שנים, כך למשל אם בית המשפט נמנע מלהרשיע אדם.

 

 

חנינה מנשיא המדינה

ניתן להגיש בקשה לחנינה מנשיא המדינה. הנשיא מוסמך לקצר הן תקופת ההתיישנות, והן את תקופת המחיקה, ואף במקרים מסוימים להורות כליל על מחיקת הרישום הפלילי.שיטת העבודה היא כי הבקשות נבדקות בתחילה על ידי מחלקת חנינות במשרד המשפטים, ואף עליהן לקבל את אישור שר המשפטים, בטרם יועברו לנשיא.

למרות שכל אדם, וכל עורך דין פלילי יכולים להגיש בקשת חנינה, החנינה לא ניתנת בקלות, ועל מנת להגדיל משמעותית את הסיכוי שהבקשה תיענה בחיוב, יש להגיש אותה באמצעות עורך דין פלילי מנוסה ומיומן בתחום.

אדם שנקלע לסיטואציה פלילית, עלול להילחץ ולעשות טעויות אף בשלב החקירה המשטרתית. לכן, רצוי להתייעץ בשלב מוקדם ככל האפשר עם עורך דין פלילי, שיוכל לכלכל ביחד עמכם את צעדכם, דבר שיכול בסופו של יום להשפיע גם על רישומכם הפלילי.

 

ניתן להתייעץ עם עו"ד סיון חורש באמצעות ווטסאפ בלחיצה על האייקון

ליצירת קשר עם עו"ד חורש באמצעות וואטסאפ
שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות