נדחה הסדר טיעון עם תוקף חרדים – "בעלי חזות חרדית אינם אסקופה נדרסת"

ביהמ"ש דחה את ההסדר, אליו הגיעו נציגי המשטרה עם בא כוח הנאשם, ראני יאסין, 23, שהורשע בתקיפת חרדים ובחבלה במזיד לרכב: "צריך הרתעה משמעותית"
דניאל בן חמו |
צעירים חרדים, ארכיון (למצולמים אין קשר לנאמר בידיעה). צילום: פלאש 90

בית משפט דחה הסדר טיעון מקל, אליו הגיע המשטרה עם צעיר בן 23 בשם עומר ראני יאסין, שהורשע בתום משפט בעבירות תקיפה של חרדים וחבלה במזיד לרכב. השופט ביאלין אלעזר, ביסס את החלטתו על חומרת העבירה והצורך בהרתעה משמעותית וגזרה על התוקף 23 חודשי מאסר, קנס 2,000 שקלים ופיצוי לבני הזוג שהותקפו בסך 5,000 שקלים.

על פי האמור בכתב האישום בו הורשע הנאשם, הוא ישב ביחד עם אחרים על ספסל בסמוך לכיכר "גן עדן" בשכונת בית חנינא בירושלים. לאחר שעברו כלי רכב רבים, הגיעו למקום בנסיעה ברכב בני זוג כאשר במושב האחורי של הרכב ישבו שלושת ילדיהם, בגילאי שלוש, שנתיים ושנה. הנאשם, הבחין במתלונן שהינו בעל חזות חרדית, ניגש לעברו ובעט בחוזקה בחלון דלת הרכב. או אז, בשל עוצמת הבעיטה, התנפץ החלון על פניו של המתלונן.

כתוצאה מכך, המתלונן איבד את הכרתו לזמן מה, נפגע בצווארו ובידו השמאלית. "ואז שמעתי קול חבטה מאד חזק אז בלמתי ואז הרגשתי זכוכיות עפות". תיארה האישה את רגעי האימה כך: "האצתי את הרכב וראיתי שבעלי, שישב לצידי הטה את הראש קדימה והצידה אז אחורה וקראתי לו הוא לא ענה לי" וכן "ממש דפקתי על בעלי אמרתי לו "תענה לי" ואז הוא התעורר ואמר שכואב לו הצוואר".

הנאשם כפר בעבירות והכחיש כל קשר לאירוע המתואר בכתב האישום אולם השופט ביאלין אלעזר הרשיע אותו וקבע שהנאשם פעל מתוך כעס ורצון לפגוע באנשים עם חזות חרדית שהיו ברכב. לאחר ההרשעה, למרבה ההפתעה המשטרה הסכימה על הסדר טיעון מקל ביותר לתוקף בו הצדדים הסכימו על עונש מאסר של שנה בנוסף לפיצוי כספי למתלוננים בסך של 3,000 שקלים והתחייבות הנאשם להימנע מעבירות נוספות. הסנגור טען כי הנאשם, שהיה קטין בעת ביצוע העבירה, עבר תהליך שיקום משמעותי, ויש להתחשב בכך.

"את השנאה יש למגר"

השופט, שהופתע מהסדר הטיעון, ציין בגזר הדין כי אומנם כלל נקוט שהסדרי טיעון יש לכבד. סטייה מהסדר טיעון שהוצג על ידי הצדדים ייעשה אך במקרים חריגים וכאשר הסדר הטיעון חורג ממתחם הסבירות באופן קיצוני. זה הכלל ועל פיו יש לנהוג. אולם, לטעמו, הסדר הטיעון במקרה זה, הן לנוכח העיתוי בו הושג והוצג והן לגופו, אינו משקף נכונה את חומרת המעשה והעושה ועל כן, הגיע לכלל מסקנה שבמקרה זה אין לכבד את הסכמת הצדדים ויש לדחות ההסדר.

"התביעה לא ערכה איזון ראוי בין ההקלה שניתנה לנאשם במקרה זה לבין התועלת הציבורית הגלומה בעריכת ההסדר, אם בכלל קיימת תועלת ציבורית בעריכת הסדר שכזה, באשר לנאשם שהורשע לאחר שמיעת ראיות עד תום", כתב השופט ביאלין אלעזר בהחלטתו.

עוד הוסיף: "בעלי חזות חרדית אינם אסקופה נדרסת. הפוגע ברכב נוסע כאשר הוא בתנועה, בין בידוי חפץ ובין בבעיטה ברגלו, מתוך שנאה לנוסעי הרכב צריך לדעת שיש לכך מחיר. במהותן העבירות בהן הורשע הנאשם מבטאות שנאת רחוב לאנשים או ציבורים בעלי חזות מסוימת, הפעם לבעלי חזות חרדית. שנאה כזו יכול שתהיה מתוך תפיסה חברתית מעוותת או מתוך מניע אחר. כך או כך, אין לה מקום בחברתנו. את השנאה הזו יש למגר. חברה מתוקנת איננה יכולה להשלים עם תופעות ומעשים מסוג זה".

__________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט אלעזר ביאלין

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות