האם שוטר כיבה מצלמת גוף כדי שלא תתעד שימוש בכוח כלפי עצור?

ביה"ד המשמעתי הרשיע שוטר בהתרשלות במילוי תפקידו ובהתנהגות לא הולמת, לאחר שהתברר כי פעל בכוח נגד עצור. הוא נידון לנזיפה ולהורדה זמנית בדרגתו
רונן לוי |
עו"ד יוני ג'ורנו
שוטר, ארכיון.

לא פעם שוטרים סופגים קללות מאזרחים במהלך טיפול באירועים, אולם הם צריכים לדעת לפעול מהראש ולא מהבטן. סייר בתחנת יפו, שלא ידע להבליג הפעיל טייזר על אדם שדיבר אליו לא יפה ובמקרה אחר שהוא נקלע לעימות עם עצור בתחנת המשטרה, השוטר כיבה את מצלמת הגוף שלו על מנת שלא יתועד המשך השימוש בכוח כלפי המתלונן שפונה לבית החולים. באחרונה הוא הורשע בעבירות התרשלות במילוי התפקיד וכן בעבירת התנהגות שאינה הולמת. בית הדין הסתפק בנזיפה חמורה והורדה בדגה אחת למשך חודש.

על פי כתב האישום, בעקבות דווח על הקמת רעש, הגיע הנאשם יחד עם מתנדבת לבית קפה הממוקם ברחוב לוינסקי בתל אביב. בנסיבות אלו, פגשו את הבעלים אשר היה נתון תחת השפעת אלכוהול, ובין הנאשם למתלונן התנהל שיח בסיומו המתלונן מסר את כתובתו לשוטר על מנת שישלח לו את הדו"ח לביתו ובסיום אמר לשוטר: "תן את הדו"ח וטוס לי מהפנים". השוטר שנעלב הודיע לו על עיכובו ובהמשך על מעצרו וכאשר זה מעט התנגד השוטר השתמש בטייזר, מבלי שהזהיר את המתלונן ולאחר מכן אזק את המתלונן והובילו לתחנה.

על פי אישום נוסף נגד אותו שוטר, אזרח נעצר בחשד לאיומים על גרושתו והובא על ידי השוטר לתחנת משטרת יפו. כאשר בתחנת המשטרה ביקש השוטר מהמתלונן שיתלווה אליו לשירותים לצורך ביצוע חיפוש והמתלונן בתגובה הפשיל את מכנסיו, התנגד לליוויו בכוח תוך שהפנה גידופים ואיומים כלפי השוטר. קצין תורן ששמע את שקרה ניגש לסייע לשוטר, תפס בזרועו של המתלונן והפיל אותו לרצפה ובשלב זה כיבה השוטר את מצלמת הגוף שלו על מנת שהמצלמה לא תתעד את המשך השימוש בכוח כלפי המתלונן. בעקבות השימוש בכוח כלפי המתלונן, הוזמן לתחנה אמבולנס ופינה אותו לקבלת טיפול רפואי.

"ניסה לטשטש את מעשיו"

התביעה ציינה כי מטרת השוטר בכיבוי המצלמה נועדה להסתיר את אופן השימוש בכוח מצד הקצין כלפי העצור. "משטרת ישראל נותנת אמון במשרתיה והצפייה שימלאו אחר ההוראות המחייבות. הנאשם במעשיו סיכל את היכולת לבחון את התנהלות הקצין והשימוש בכוח שהפעיל כלפי המתלונן", נאמר על ידי התובע. באשר לשימוש בטייזר ציין התובע כי ההוראה מחייבת אזהרה טרם השימוש שמטרתה להרתיע ואולי אף לייתר את השימוש וייתכן ואם היה פועל השוטר על פי הנהלים היה נחסך השימוש באמצעי והייתה נמנעת הפגיעה בחשוד.

בית הדין ציין באשר לשימוש בטייזר כי לשוטר סל כלים ובהם אמצעים שעלולים להיות פוגעניים ביותר, חלקם טומנים בחובם השלכות פוטנציאליות ארוכות טווח ועל שוטרי המשטרה לנהג באמצעים אלה בזהירות רבה בשום שכל ובהתאם לנהלים ולפקודות בלבד ובאשר לכיבוי המצלמת גוף, על מנת שלא יתועד שימוש בכוח כלפי המתלונן ובפועל המצלמה פעלה והשוטר כיבה אותה ביודעין ובית הדין הדגיש כי הפסקת מצלמה באופן יזום, מדליקה נורה אדומה ומעוררת תהיות באשר להתנהלות של מי שבחר לעשות כן.

"הפסקת פעילות המצלמה מלמדת כי כאשר טובתו האישית של השוטר, ובמקרה זה יש לדייק, טובת הקצין המעורב וניסיונו של הנאשם לטשטש את מעשיו, מתנגשת אל מול חובותיו כשוטר, הוא בוחר, למרבה הצער באפשרות המוטעית", נכתב בגזר הדין.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות