המדריך למתגרשים: כך מחלקים את הרכוש המשותף בעת הליך גירושים

מערכת אוביטר |

נדמה כי ההחלטה להתגרש היא לפי רוב החלטה לא קלה לאף זוג באשר הוא. מעבר לשלל המטענים הרגשיים והנפשיים שמעורר הליך הגירושים אצל מרבית הזוגות שעוברים אותו, ישנם גם ההיבטים המשפטיים שעומדים על הפרק ועלולים להקשות ולהכביד על התהליך. אחת הסוגיות הכי נפיצות ומורכבות שהליך הגירושים שם על השולחן היא חלוקת הרכוש בין בני הזוג שנפרדים.

לרכוש משותף, שנצבר במהלך הנישואים תוך כדי עמל רב שהושקע ביחד, יש מן הסתם משמעות מיוחדת – ואופן החלוקה שלו בעת הגירושים יכול להשפיע בצורה מכרעת על המשך החיים של כל אחד מבני הזוג המתגרשים. לכן, הרשות המחוקקת בישראל קבעה במפורש הלכות ופסקות המסדירות את הליך חלוקת הרכוש והנכסים בין זוגות מתגרשים.

כדי שתבינו טוב יותר מה הן אותן הלכות קבועות ואיך הן משפיעות הלכה למעשה על האופן שבו מתחלק הרכוש בזמן הליך הגירושים – עורך דין גירושין מנוסה יעשה לכם סדר.

הלכת השיתוף: למתגרשים שהתחתנו לפני 1974 ולידועים בציבור שרוצים להיפרד

ראשית, על מנת להבין מה אומר החוק בכל הנוגע להלכות חלוקת רכוש בעת גירושים, יש להכיר בעובדה שהוא מבדיל למעשה בין סוגי זוגות מתגרשים שונים – לפי הזמן בו הם התחתנו וכן לפי הסטטוס החוקי שלהם. על זוגות המעוניינים להתגרש ומועד חתונתם הרשמי התקיים לפני התאריך ה-1.1.1974, חלה הלכה הנקראת "הלכת השיתוף". הלכה זאת חלה גם על זוגות לא נשואים המעוניינים להיפרד ומוכרים לפי חוק כידועים בציבור, כשבמקרה שלהם לא משנה באיזו שנה החלו לחיות בסטטוס זה (וכן – ההלכה חלה גם על זוגות של ידועים בציבור מאותו המין בבואם להיפרד).

הלכת השיתוף קובעת שזוג שניהל משק בית משותף תחת קורת גג אחת וקיים אורח חיים זוגי תקין (ולא משנה מה היה טיבו) שכלל גם מאמצים כלכליים משותפים – רכושם יתחלק בין שני בני הזוג באופן שווה, 50%-50% במדויק. יש לדעת כי הלכה זו תופסת בנוגע לכלל הרכוש והנכסים שנצברו על ידי בני הזוג במהלך שנות הנישואים או הזוגיות שלהם, כולל גם כאלו שרשומים על שם רק אחד מבני הזוג.

בעניין זה, חשוב להבין שאם צד אחד מבקש לשלול את הזכות להלכת השיתוף מן הצד השני – בחלק מהנכסים או אף בכולם – עליו להוכיח שההתנהלות בזוגיות עצמה הייתה תוך כדי הפרדה רכושית ברורה, קרי שכוונת הזוג הייתה מלכתחילה שהרכוש או הנכסים המדוברים אכן לא יחשבו כמשותפים לשניהם.

חוק יחסי ממון: נכון לכל זוג שהתחתן לאחר שנת 1974

לעומת זוגות שנישאו לפני 1.1.1974 ולבני זוג החיים יחד כידועים בציבור, הכפופים כאמור להלכת השיתוף בבואם להתגרש – כל שאר הזוגות במדינה שנישאו כחוק לאחר 1.1.74, כפופים בבואם להליך גירושים להלכה אחרת הנקראת "חוק יחסי ממון". חוק זה קובע כי הרכוש המשותף שנצבר במהלך חייהם המשותפים של בני הזוג, יועמד לחלוקה שוויונית ביניהם בעת הפרידה – במסגרת הסכם הקרוי הסדר איזון משאבים.

ראשית נאמר כי לפי חוק יחסי ממון, הסדר איזון המשאבים קובע למעשה כי כל הנכסים והרכוש של בני הזוג שנצברו במהלך תקופת הנישואים, יחולקו בעת הגירושים שווה בשווה בין בני הזוג – ולא משנה מי מבינם רשום כבעלים עליו. אם כך, המשמעות היא שכל אחד מבני הזוג מקבל מחצית מהשווי של כלל הרכוש.

במקרים מסוימים, החוק מקנה לערכאה המשפטית את הסמכות לחרוג מעקרון החלוקה השווה ולהסתמך על עקרון הנקרא "צדק חלוקתי" – אך אלו מקרים מצומצמים יחסית התלויים בנסיבות מיוחדות לגירושים כמו אלימות במשפחה, סירוב למתן גט ועוד מספר עילות הקבועות בחוק.

עם זאת, דעו כי ישנם גם מה שנקרא "נכסים חיצוניים" שיכולים להיות מוחרגים מכל הסדר איזון באשר הוא. הכוונה היא לנכסים שאם הם קיימים בידי אחד מבני הזוג, החוק קובע כי הם יישארו מחוץ להסדר ולפיכך שוויהם לא יחולק בין שני בני הזוג המתרגשים, אלא יישאר רק בידי בן הזוג שקיבל את אותו נכס או רכוש במקור. יש מספר סוגי נכסים שיכולים להיות מוחרגים מהסדר האיזון, והם כוללים גם את כל מה שהוסכם מראש על ידי בני הזוג שלא ייכלל בו.

אבל רגע, אתם בטח שואלים עכשיו, איך בכלל ניתן לקבוע מראש שנכס מסוים לא ייכלל בהסדר איזון, עוד טרם שיודעים שהולכים להליך גירושים? התשובה כאן היא אחת: הסכם ממון, וכעת נסביר לכם את מה שאתם צריכים לדעת עליו.

הסכם ממון: הדרך שלכם לבחור את אופן החלוקה בגירושים

אמנם החוק בכל הנוגע לחלוקת רכוש בעת גירושים קובע את 2 ההלכות הבסיסיות שהזכרנו עד כה, אך יחד עם זאת הוא גם מתיר להתנות את החלוקה על ידי הסדר שנערך מראש בין שני בני הזוג ונקרא הסכם ממון. זהו הסכם שיכולים לערוך בני הזוג לפני חתונתם, אך גם לאחריה – בזמן שהיחסים עדיין טובים וטרם עלו על שרטון המוביל לגירושים. גם לבני זוג שלא נישאו, אבל חיים יחד כידועים בציבור ומקיימים משק בית משותף, יש את הזכות לחתום על הסכם ממון.

במסגרת הסכם ממון יכול כל זוג לקבוע את חלוקת הרכוש בין הצדדים בעת פרידה לפי ראות עיניו, וניתן גם להפריד בהסכמה מראש חלק מהרכוש או אפילו את כולו. הסכם ממון מאפשר לבני הזוג לעשות תיאום ציפיות ולהגיע להסכמות משותפות על דרך חלוקת הרכוש אם וכאשר יגיעו לגירושים או פרידה, זאת בזמן שמערכת היחסים עדיין תקינה ומתפקדת.

כדאי לדעת שהסכם ממון הוא הכלי היחיד שמאפשר לכל זוג להסדיר את חלוקת הרכוש בעצמו, בצורה הנראית בעיניו כטובה ביותר לשני הצדדים, ולא לפי מה ש"החוק היבש" קובע. לאחר אישורו של הסכם ממון על ידי בית משפט לענייני משפחה או על ידי בית דין, הוא גובר על כל הסכמה אחרת בלתי חתומה שהייתה בין הצדדים, כמו גם על כל הלכה חוקית אחרת הקיימת בנושא.

סיכום: כך תתגרשו נכון ותשמרו על זכויות הרכוש שלכם

גירושים הם אינם גזרת גורל עבור אף זוג, אך אם החלטתם ללכת להליך הזה כפי שעושים זוגות רבים, כדאי שתדעו את זכויותיכם באופן כללי ובפרט במה שקשור לחלוקת הרכוש ביניכם. בעת הנישואים או לפניהם, כמו גם אם אתם חיים ביחד כידועים בציבור, יש ברשותכם את האפשרות לערוך הסכם ממון – ולדעת מראש מה יהיה לכם בידיים במקרה שתחליטו להפריד כוחות.

אם תבחרו שלא לעשות כך, בעת הגירושים תהיו כפופים להלכות חלוקת הרכוש הקבועות בחוק: "הלכת השיתוף" אם התחתנתם לפני שנת 1974 או אם חייתם כידועים בציבור, ו"חוק יחסי ממון" אם התחתנתם משנת 1974 ואילך. כל עוד אתם נשואים וזוגיותכם טובה – עשו מה שנראה לכם לנכון, אך אם וכאשר תגיעו להליך גירושים – דעו וזכרו כי האפשרויות שציינו למעלה הן אלו העומדות בפניכם כל מה שקשור לחלוקת רכושכם.

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות