מהן ההשלכות המשפטיות של נישואין פתוחים?

מערכת אוביטר |
אילוסטרציה envato

נישואין פתוחים הם דרך מסוימת בה בני זוג נשואים בוחרים לנהל בית משותף, ילדים וחיים משותפים יחדיו ובמקביל לכך, לנהל קשרים רומנטיים נוספים מחוץ לחיי הנישואין, תוך הסכמה משותפת, שהדבר לא ייחשב כבגידה.

אז אם ההחלטה משותפת על מה יש לדון? מה הבעייתיות המשפטית להחלטה זו? האם עורך דין גירושין מוצא את עצמו מוביל סכסוכי משפחה גם כשהנישואין פתוחים ובהסכמה? המאמר ידון בכך.

מה ההבדל בין נישואין פתוחים לבגידה?

בגידה היא ביסודה שקר, מעשה אינטימי שמתקיים בין אחד מבני הזוג לאדם אחר בניגוד לידיעת הבן זוג השני, כלומר בגידה מתקיימת בסתר.

נישואין פתוחים הוא מצב בו בני הזוג בוחרים בהחלטה משותפת ומודעות מלאה לחיות חייהם בצורה מסוימת, תוך ניהול קשרים רומנטיים מחוץ לחיי הנישואין.

מהן הסיבות המרכזיות לנישואין פתוחים?

  • אחד הצדדים מחבב אדם אחר אבל לא רוצה לסיים את מערכת היחסים הקיימת.
  • לחץ או כפייה מצד בן הזוג המבקש נישואין פתוחים.
  • אחד מבני הזוג מבין שהוא לא מסוגל למלא צרכיו של הצד השני.
  • הצורך באתגר – אנשים רבים מרגישים שמערכת היחסים שלהם לא מספקת אותם וזקוקים לתחושת קנאה או ריגוש.
  • מרחק – כאשר בני הזוג חיים בנפרד או מנהלים חיים בנפרד מהבן זוג השני דווקא אז הם מתקרבים יותר מבחינה אישית.

האם קיימת בעיה משפטית בהחלטה לנישואין פתוחים?

על פי ההלכה היהודית, העבירה החמורה ביותר היא כאשר אשת איש מנהלת יחסים אינטימיים עם אחר, גם אם הדבר מוסכם על ידי הצדדים.

על פי ההלכה, לאשה אסור בשום אופן או מקרה לקיים יחסים אינטימיים עם גבר אחר, גם במקרה בו בעלה מסכים לכך. אישה שנהגה כך אף אם באופן חד פעמי, תוגדר כאישה "שזנתה תחת בעלה", דבר המקים לגבר עילה מיידית לגירושין.

יותר מכך, על פי ההלכה, הבעל מחויב להתגרש מאותה אישה אף אם הוא לא רוצה בכך, גם לבעל אסור לקיים יחסי מין עם אישה אחרת, עם זאת אין כל סנקציה משפטית כנגד כך.

המשמעות הלכתית היא, כי למרות ששני הצדדים מתנהגים באותו אופן תוך החלטה משותפת התנהלות שכזאת עלולה לפגוע באופן קשה בזכויותיה של האישה בעת הליך גירושין.

בהלכה היהודית אין שוויון בתחום הזה, גבר שמנהל יחסים אינטימיים עם אישה אחרת לא ייפגע מכך, לעומת אישה שעבורה מעשה זה ייחשב כבגידה לכל דבר ובזמן התדיינות משפטית הגבר יכול להשתמש בטענה זו.

מה ההשלכות המשפטיות על נישואין פתוחים?

כפי שהוסבר לעיל, התוצאה מנישואין פתוחים משפיעה רק על האישה ומחייבת בגט והפסד מזונות.

באשר לרכוש או משמורת אין השלכות משפטיות ולכן בעניינים משפטיים אלה מומלץ להיעזר בעורך דין גירושין שיגן על זכויותיך, בעיקר אם את אישה.

למה בעצם ההלכה היהודית בנישואין פתוחים חשובה?

במקרים בהם, בני זוג מעוניינים להתגרש סביר להניח שייאלצו לעשות זאת על ידי הליך גירושין בבית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה המושתתים על ההלכה היהודית.

בסיכומו של דבר, ההלכה היהודית אוסרת על קיום נישואים פתוחים ומתייחסת אליהם בחומרה רבה ובאופן בלתי שוויוני, מחמירה עם האישה ומותירה אותה עם גט וללא מזונות.

לכן, במקרה בו ניהלתם נישואין פתוחים וכעת רצונכם להתגרש סביר להניח כי גם אם ניהלתם חיים ליברלים וחילוניים לחלוטין, כשתגיעו לגירושין תתנהלו על פי ההלכה.

אם אתם מנהלים נישואין פתוחים, תתכננו צעדכם בצורה מושכלת בכדי לא לפגוע בזכויותיה של האישה, מומלץ לערוך הסכם מראש למקרה של גירושין.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות