נדחתה תביעת פיצוי על ביטול טיסה עקב מלחמת "חרבות ברזל"

חברת הנופש קווי חופשה נתבעה לפצות בעקבות ביטול טיסה לברצלונה במהלך דצמבר 2023 אך נדחתה בביהמ"ש. השופט: "נסיבות מיוחדות של מלחמה"
נעמה כהן |
אילוסטרציה: envato

שאלה שעולה בימים האלה לא מעט, האם מגיע פיצוי למי שטיסתו בוטלה בשל המצב הביטחוני, הגיע לפתחו של בית המשפט לתביעות קטנות בתל אביב. השופט אביים ברקאי דחה את תביעתה של נוסעת, אשר תבעה פיצוי בסך 13,954 שקלים מחברת קווי חופשה בע"מ. התביעה הוגשה בעקבות ביטול טיסה של חברת התעופה הזרה Blue Bird Airways במהלך מלחמת "חרבות ברזל".

"אין מדובר במצב בו דווקא מארגנת חופשות, כמו הנתבעת, היתה יכולה להביא שלום לאזור", כתב השופט בפסק הדין.

התובעת, רכשה ארבעה כרטיסי טיסה הלוך ושוב מישראל לברצלונה עבור משפחתה, עם מועדי טיסה לחודש דצמבר האחרון, למרות פריצת מלחמת "חרבות ברזל" ב-7 באוקטובר 2023, נציגי קווי חופשה אישרו את קיום הטיסה ב-29 בנובמבר 2023, אך לבסוף הודיעו על ביטולה ב-1 בדצמבר 2023. התובעת טענה כי נאלצה לרכוש כרטיסי טיסה חלופיים בחברת אל על במחיר גבוה יותר, ולפיכך דרשה פיצוי בהתאם לחוק שירותי תעופה.

"אין מקום חיוב בפיצוי"

מנגד, חברת קווי חופשה הודתה כי היא מארגנת הטיסה וכי הטיסה בוטלה בשל הנסיבות הביטחוניות הקשות ששררו במדינת ישראל באותה תקופה. החברה טענה כי היא פטורה מתשלום פיצוי נזיקי בהתאם לסעיף 6(ה)(1) לחוק שירותי תעופה, המעניק הגנה במקרה של ביטול טיסה עקב "נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתו".

השופט אביים ברקאי שדחה את תביעת הפיצוי הנזיקי, תוך שהוא מציין כי קווי חופשה פעלה במסגרת החוק כאשר ביטלה את הטיסה בשל הנסיבות המיוחדות של מלחמת "חרבות ברזל". השופט הדגיש את החשיבות שבהבחנה בין עילה חוזית לעילה נזיקית, וציין כי בעוד שהתובעת זכאית להשבת עלות כרטיסי הטיסה ששולמו, אין מקום לחייב את החברה בפיצוי הנזיקי הנדרש.

בפסק דינו ציין השופט: "החל מיום 7/10/2023, מדינת ישראל הותקפה כמעט לכל אורכה ורוחבה… במצב כזה בו נאבקים כל כוחות הביטחון בישראל ונלחמים באויב, אין להלין על הנתבעת שלא עשתה ככל שביכולתה על מנת למנוע את ביטול הטיסות", כתב השופט והוסיף: "אין מדובר במצב בו דווקא מארגנת חופשות, כמו הנתבעת, היתה יכולה להביא שלום לאזור ולמנוע באחת את כל המתואר לעיל, על מנת שלא יבוטלו הטיסות להן רכשו התובעת ומשפחתה כרטיסי טיסה".

בסיכומו של דבר, בית המשפט קיבל את טענות קווי חופשה ודחה את התביעה לפיצוי נוסף מעבר להשבת עלות כרטיסי הטיסה.

________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט אביים ברקאי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות