התקבלה בקשה לשנות שם משפחה של קטין לזו של משפחת האומנה שלו

משפחת האומנה של הילד בן ה-6 ביקשה מביהמ"ש לאשר לו לשאת את שמה ובקשתה התנגדה חרף התנגדות היועמ"שית: "שיקוף המציאות של חייו"
גילי סיוון-כהן |
מתחיל דרך חדשה. צילום אילוסטרציה: envato

בימים האחרונים ניתן פסק הדין המסמן צעד משמעותי בחייו של ילד בן 6 ומשפחת האומנה בה גדל מאז שנולד עם בעיות בריאותיות רבות, שמאפשר לו להמשיך את דרכו תחת שם המשפחה של המשפחה אשר גדל בה ואוהבת אותו, כאשר השופטת רותם קודלר עיאש, קיבלה את בקשת משפחת האומנה שהילד יישא את שם משפחתה זאת למרות התנגדות היועמ"שית.

"הגיעה העת באמצעות מעשה פשוט של שינוי שם משפחת הקטין, לאפשר להורי האומנה לשלוט בהיקף האתגרים הרגשיים שכעת מונח לפתחם להתמודד עמם ביחס לבנם אותו הם מגדלים מאז לידתו במסירות ובאהבה", כתבה השופטת בהחלטתה.

מדובר בילד בן 6 שגדל במשפחת אומנה מאז לידתו. אמו הביולוגית נפטרה ולא היה לו קשר עם אביו. מהלך חייו התאפיין בקשיים רבים, כאשר הוא נולד עם תסמונת אלכוהול עוברי, צהבת ובעיות בריאות נוספות. למרות הקשיים הבריאותיים, משפחת האומנה העניקה לו טיפול מסור ומסייעת לו להתגבר על הבעיות הבריאותיות. האפוטרופא לדין של הילד, טענה כי שינוי שם המשפחה הוא לטובתו, שירגיש חלק בלתי נפרד ממשפחת האומנה. עוד צויין כי החלו לעלות אצל הקטין שאלות של זהות, נוכח התקדמות התפתחותית אצל הילד ועל מנת להקל עליו, מבקשים לשנות את שם משפחתו, כך שיקבל את שם משפחת האומנה.

חלק מהותי מהזהות

נציגי היועצת המשפטית לממשלה, הביעו התנגדות לשינוי שם המשפחה בשלב הראשון. "שם המשפחה הוא חלק מהותי מזהותו של הקטין" ויש לבחון את השלכות הבקשה באופן מעמיק נאמר על ידם זאת על ידי תסקיר מסודר על ידי גורמי הרווחה. ב"כ היועמ"ש טענה גם כי המדינה אינה יכולה להסכים ליצירתו של מצג שגוי בעניין שמו של הקטין, אלא שהשופטת קודלר עיאש ציינה כי כלל לא מדובר במצג, שינוי שם משפחתו של הילד הוא מציאות חייו, הוא לא מצג, הוא המציאות המתקיימת בפועל יום יום, שעה שעה מאז לידתו.

כאמור, השופטת רותם קודלר עיאש, קיבלה את הבקשה לשינוי שם המשפחה והורתה כי יש מקום להסדיר הרישום במרשם האוכלוסין תוך הותרת שם משפחתו הביולוגי של הילד כשם שני, ולאחר שהוא יגדל וייחשף לסיפור חייו, יוכל להחליט האם להותיר את שם משפחת אמו הביולוגית או להסיר אותו, על פי שיקול דעתו.

"שינוי שם משפחתו של הקטין הוא למעשה שיקוף המציאות האמיתית של חייו, תוך שאם בית המשפט לא היה נענה לבקשה, היה מותיר מצג שווא כלפי הקטין, כאשר שם המשפחה הרשום כשם משפחתו במרשם האוכלוסין, מהווה זיקה לחיים שנשללו ממנו עקב נטישת אמו הביולוגית, לאחר שבא לעולם", כתבה השופטת בהחלטתה.

עוד הוסיפה השופטת: "סיפור חייו של הקטין, בחיים עצמם, הוא סיפור חייו במשפחת האומנה ולא בכדי מבקשים הם באמצעות האפוטרופוס לדין כי הוא יישא את שם משפחתו. אין מדובר בטעות סופר. בית המשפט סבור שהבקשה היא איננה בקשה לכך שהקטין יישא את שם משפחת האומנה, אלא עסקינן בבקשה להסדיר רישום שם משפחתו של הקטין כשם משפחתו היחידה המגדלת אותו באהבה מאז בא לעולם".

___________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת רותם קודלר-עיאש

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות