הברחת נכסים בגירושין

בהקשר של גירושין, המונח "הברחת נכסים" מתייחס למעשה מכוון של בן זוג אחד המסתיר או מעביר נכסים כדי להימנע מחלוקתם במהלך הסדר הגירושין.

הברחת נכסים יכולה לכלול העברת כספים לחשבונות של בני משפחה או העברת בעלות על נכסים לקרובי משפחה.

הבנת האופן והסיבה להתרחשותה של הברחת נכסים היא קריטית, במיוחד לאור ההשלכות שיש לה על חלוקה הוגנת של נכסי בני הזוג.

מאמר זה צולל לתוך הניואנסים של הברחת נכסים, ההשלכות המשפטיות שלה, והצעדים שניתן לנקוט אם יש חשד שבן הזוג עוסק בפעילויות כאלה.

מהי הברחת נכסים בגירושין?

הברחת נכסים בגירושין מתייחסת למעשה מכוון של הסתרה או העברת נכסים כדי למנוע את הכללתם בחלוקת הרכוש במהלך הסכם גירושין. פעולה זו יכולה לכלול העברת כספים לחשבונות בנק תחת שמות אחרים, העברת בעלות על נדל"ן או חפצי ערך לבני משפחה, או אפילו יצירת התחייבויות פיקטיביות בעסק כדי להפחית את ערכו.

בישראל, חוק יחסי ממון קובע כי כל הרכוש שנצבר במהלך הנישואין, ולעיתים אף לפני כן, יחולק שווה בשווה בין בני הזוג. עם זאת, אנשים מסוימים, בציפייה לגירושין, עשויים לנקוט בצעדים להסתרת נכסים זמן רב לפני ההודעה הרשמית על כוונתם להתגרש. לדברי עו"ד ענבר לב, מומחית בדיני משפחה וירושה, הברחת נכסים לפני נקיטת כל הליך גירושין רשמי, כגון הגשת טופס גישור, עשויה להצליח לעיתים קרובות מכיוון שקשה יותר לאתר ולהוכיח את הכוונה מאחורי פעולות אלו.

לדוגמה, אם בן זוג מעביר סכומי כסף גדולים לחשבון של קרוב משפחה או רושם מחדש נכס על שם אחיו חודשים לפני הליכי הגירושין, יהיה קשה יותר לתבוע בחזרה את הנכסים הללו. תזמון הפעולות הללו הוא קריטי; ככל שהן קרובות יותר למועד הפרידה הרשמי, כך גדל הסיכוי שבית המשפט יבחן אותן ואף יבטל אותן.

ההשלכות המשפטיות של הברחת נכסים

הברחת נכסים בהליך גירושין כרוכה בהשלכות משפטיות חמורות. חוק יחסי ממון בישראל קובע כי כל הרכוש שנצבר במהלך הנישואין יחולק שווה בשווה בין בני הזוג. כאשר בן זוג אחד מעביר נכסים לבני משפחה או לאחרים כדי להסתירם מחלוקה זו, הדבר נחשב לפעילות הונאה.

עו"ד ענבר לב, מומחית בדיני משפחה וירושה, מסבירה כי עיתוי ההעברות הללו הוא קריטי. אם נכסים מוברחים קרוב למועד הקרע הרשמי, כגון לאחר הגשת בקשה ליישוב סכסוך או הודעת גירושין, סביר להניח כי בית המשפט יבטל את הפעולות הללו. בית המשפט בוחן העברות שבוצעו תוך מספר חודשים לפני הקרע כדי לקבוע האם הן נועדו למנוע מבן הזוג האחר את חלקו החוקי.

לדוגמה, העברת כספים לחשבון הבנק של הורה או רישום מחדש של נכס על שם אח יכולים להיחשב כניסיונות להתחמק מחלוקה הוגנת. בית המשפט יבדוק האם פעולות אלו היו מתנות לגיטימיות או חלק מרכוש משותף. אם ייקבע כי מדובר בחלק מהרכוש המשותף וכי הן נעשו ללא ידיעתו או הסכמתו של בן הזוג האחר, בית המשפט רשאי לבטל את ההעברות ולהחשיבן כהברחת נכסים.

לפיכך, הבנת המסגרת המשפטית ועיתוי העברת הנכסים חיונית לטיפול יעיל בהברחת נכסים.

הוכחת הברחת נכסים

הוכחת הברחת נכסים בהליך גירושין יכולה להיות מאתגרת, אך היא חיונית להבטחת חלוקת רכוש הוגנת. לדברי עו"ד ענבר לב, שיטה מרכזית היא לבחון בקפידה את הפעילות הפיננסית שקדמה לגירושין. בתי המשפט מתמקדים בדרך כלל בתקופה שקדמה באופן מיידי למועד הקרע, לרוב מספר חודשים אחורנית. העברות או שינויים משמעותיים בבעלות על נכסים בתקופה זו מהווים "דגלים אדומים".

כדי לבסס תביעה, ניתן להשתמש בדפי חשבון בנק, רישומי עסקאות ורישומי נכסים. לדוגמה, משיכות או העברות כספים בלתי מוסברות לבני משפחה ללא סיבות ברורות יכולות להעיד על הברחה. באופן דומה, שינויים פתאומיים בהתחייבויות עסקיות או הערכת חסר של עסק עשויים להצביע על ניסיונות להסתיר את המצב הפיננסי האמיתי.

היבט קריטי נוסף הוא הדגמת חוסר עקביות בין ההכנסה המוצהרת לאורח החיים. אם בן זוג מדווח על הכנסה מינימלית אך מקיים אורח חיים יקר, פער זה יכול לתמוך בטענות להכנסה לא מדווחת, או "שחורה". תיעוד הוצאות גבוהות, כגון טיולים יוקרתיים או רכישות משמעותיות, יכול לספק ראיות.

היעזרות בחוקרים כלכליים פרטיים יכולה גם היא להיות מועילה. לאנשי מקצוע אלה יש את המומחיות לאתר נכסים מוסתרים ולחשוף תמרונים פיננסיים מורכבים.

צעדים לנקיטה במקרה של חשד

אם בן זוג חושד בהברחת נכסים במהלך הליכי גירושין, פעולה מהירה היא קריטית. הצעד הראשון הוא הטלת עיקולים על המקומות בהם נחשד שהנכסים מוסתרים. פעולה זו יכולה למנוע העברה או הברחה נוספת של הנכסים. בנוסף, יש להגיש תביעת רכוש הטוענת באופן ספציפי להברחת נכסים.

תביעה זו צריכה לפרט היכן הועברו הנכסים ואת הבסיס לחשד להברחה.

שכירת חוקר כלכלי פרטי יכולה להיות מועילה במקרים אלו. אנשי מקצוע אלו יכולים לסייע באיתור נכסים מוסתרים ולספק ראיות התומכות בטענה. מעקב צמוד אחר הפעילות הפיננסית של בן הזוג ואיסוף כל עסקה או העברה חשודה יכולים לחזק את התיק. לבסוף, התייעצות עם מומחה משפטי המתמחה בדיני משפחה וירושה תבטיח שכל הפעולות הננקטות תואמות את החוק ותגדיר את הסיכויים להשבת הנכסים המוברחים.

הברחת נכסים בגירושין כוללת העברת כספים או רכוש במטרה להימנע מחלוקתם במהלך הסכם הגירושין. נוהג זה עלול לסבך את חלוקת הנכסים, במיוחד אם הוא נעשה לפני תחילת הליכי הגירושין הרשמיים. קיימים אמצעים משפטיים נגד הברחת נכסים, כגון הטלת עיקולים והגשת תביעות רכוש. הוכחת הברחת נכסים כרוכה לעיתים קרובות בהצבעה על סתירות בין ההכנסה המוצהרת להוצאות בפועל. חשוב שבני זוג יפעלו במהירות אם הם חושדים בהברחת נכסים כדי להבטיח חלוקה הוגנת של הנכסים. הבנת צעדים אלה מסייעת להגן על האינטרסים הפיננסיים של כל אחד מבני הזוג במהלך גירושין.

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות