האם תאונת עבודה בזמן חל"ת תיחשב כפגיעה בעבודה?

ביה"ד האזורי לעבודה הכיר בעובד כנפגע עבודה, אף ששהה בחל"ת. הסיבה: התאונה התרחשה בעת שהיה בדרכו לפגישה עם מעסיקו
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

בית הדין לעבודה הורה לביטוח הלאומי, להכיר כתאונת עבודה, בתאונת דרכים שאירעה לעובד בזמן שהיה בחל"ת ונפגע בה קשה. הסיבה, העובד שהיה בדרך לפגישה עם מעסיקו לסיכום חזרתו לעבודה. בית הדין גם הורה לביטוח הלאומי לשלם לעובד 5,000 שקלים הוצאות משפט ושכ"ט עו"ד.

על פי התביעה שהוגשה נגד הביטוח הלאומי, התובע נפגע בתאונת דרכים קשה מאוד כאשר היה בדרכו למקום עבודתו לצורך פגישה עם מעסיקו. במועד אירוע התאונה היה התובע בחופשה ללא תשלום בעקבות מגפת הקורונה. הימצאותו של התובע בחל"ת נכפתה עליו והתובע עשה ככל שביכולתו לשוב אל מקום עבודתו. טרם אירוע התאונה הוסכם בין הצדדים על שובו של התובע לעבודה בחל"ת ונותר להם להחליט יחד על תנאי עבודתו.

כאשר הגיש תביעה לביטוח הלאומי נענה בשלילה ובתביעה לבית הדין ציין כי ביום התאונה כאשר לא הגיע לפגישה עם מעסיקו קיבל הודעה בווטסאפ מהמעסיק השואל אותו "טוב אתה פה?". התאונה התרחשה כחצי שעה קודם לכן ולכן זה ציפה לו במקום העבודה. לטענת התובע תכתובת זו מהווה ראייה המלמדת כי ביום התאונה היה התובע צפוי להיפגש עם מעסיקו. אלמלא היה התובע בדרכו למקום עבודתו ברור כי לא היה נפגע בתאונה. התובע הדגיש כי מקום בו הוכחה טענתו כי היה בדרכו אל מעסיקו לשם דיון בתנאי השתכרותו לאחר שנקרא לשוב לעבודתו על ידי מעסיקו, אין מקום לספק שיש להכיר בתאונה כתאונת עבודה.

תוך כדי עבודה

הביטוח הלאומי טען מנגד כי לתובע לא אירעה פגיעה בעבודה או תוך כדי ועקב עבודתו ולכן הוא לא הצליח להרים את נטל ההוכחה החל עליו, להוכיח כי הפגיעה שארעה לו עולה בגדר תאונת עבודה כאמור בחוק ובפסיקה ולא הוכח קיום יחסי עובד מעביד במועד האירוע הנטען ולכן התבקש בית הדין לדחות את התביעה.

אולם בית הדין בסיכומו של דבר קיבל את התביעה וציין בהחלטתו כי ארע לעובד אירוע תאונתי תוך כדי עבודתו ועקב עבודתו. "אנו סבורים, כי פגיעתו של התובע התרחשה כשהיה בדרכו לפגישת עבודה שעתידה הייתה להתרחש במתחם "הבורסה" ברמת גן, עקב ולצורך עבודתו וחזרתו מחל"ת, בכדי להסדיר ולהחליט יחד על תנאי העסקתו של התובע".

עוד נכתב: "לפיכך, יש זיקה ברורה בין נסיעתו של התובע למתחם "הבורסה" ברמת גן לבין עבודתו ולפיכך יש להכיר בתאונה כתאונת עבודה", נכתב בהחלטה: "כידוע, סטטוס של עובד בחל"ת הוא כי יחסי העבודה מושעים אך לא מתנתקים והקשר החוזי נשמר. דיווח המעסיק על התובע כעובד בחל"ת ומכאן שלא נותקו יחסי העבודה בין הצדדים גם במועד קרות האירוע התאונתי".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות