בין חוֹבָה לְאי-ציות: ניווט סירוב ועריקה בצה"ל

צה"ל ידוע במשמעת הקפדנית שלו ובערך הרב שמעניקה החברה הישראלית לשירות הצבאי. עם זאת, תקינותו של הצבא ניצבת בפני אתגרים מבית, בעיקר בכל הנוגע לתפקיד התצפיתניות. בעקבות כשל מבצעי משמעותי ב-7 באוקטובר, חל שינוי ניכר בקרב מגויסים חדשים, ובמיוחד בקרב נשים, אשר כעת מביעות חוסר רצון לשרת בתפקיד זה. התפתחות זו, הנתמכת לעתים קרובות בדאגה הורית, מדגישה משבר אמון הולך ומעמיק בין הממסד הצבאי לבין המתגייסים הפוטנציאליים. מאמר זה מתעמק במורכבות הנושא, תוך בחינת ההיבטים המשפטיים, האתיים והחברתיים העומדים בבסיס הסירוב לשרת ועריקות בצה"ל.
חיילי צה"ל אילוסטרציה

ההיסוס של מגויסים חדשים לשרת כתצפיתנים הביא למשבר אמון בתוך צה"ל. משבר זה נובע לא רק מכשל המבצעי של 7 באוקטובר, אלא גם מבעיות ארוכות שנים הקשורות לתנאים ולהכרה בתצפיתנים בתוך הצבא.

תצפיתנים, המוצבים לעתים קרובות בעמדות מבודדות וברמת סיכון גבוהה, התמודדו לאורך ההיסטוריה עם תנאי עבודה מאתגרים, ללא הכרה או תמיכה הולמת מצד ההיררכיה הצבאית. פער זה תרם לתפיסה של התפקיד ככפוי טובה וחסר הערכה, מה שתורם להיסוס הנוכחי בקרב מגויסים פוטנציאליים.

בתגובה למשבר האמון הגובר, יזם צה"ל מאמצים לשיפור תנאי השירות והתמריצים לשרת כתצפיתנים. מאמצים אלה כוללים הבטחות לשיפור תנאי השירות, שיפור תנאי המגורים והעבודה והכרה רבה יותר בתפקיד הקריטי שממלאים התצפיתנים ביעילותו המבצעית של הצבא. הנהגת הצבא גם ניהלה דיאלוג עם מגויסים ובני משפחותיהם, בניסיון לטפל בחששותיהם ולבנות מחדש את האמון בצבא כמקום שירות בטוח ומתגמל.

למרות צעדים אלה, הדרך לפתרון המשבר עוד ארוכה. בניית אמון מחדש דורשת לא רק שיפורים חומריים, אלא גם שינוי תרבותי בתוך הצבא כדי להעריך ולתמוך באמת באנשים בתפקידים קריטיים אלה.

נקודות מבט משפטיות על סירוב ועריקה

לתופעת הסירוב לשרת, במיוחד בתפקיד תצפיתן, ולנושא הרחב יותר של עריקה בצה"ל, השלכות משפטיות משמעותיות. עו"ד אילן כץ, מומחה למשפט צבאי, שופך אור על ההבחנות בין פעולות אלו והשלכותיהן על פי הדין הצבאי. כץ מסביר כי סירוב לשרת כתצפיתן, המכונה לעיתים קרובות "סירוב סלקטיבי", הוא מצב בו מגויסים מוכנים לשרת בצה"ל בכל תפקיד למעט כתצפיתנים. צורה זו של סירוב, אף שאינה שווה ערך ישירות לעריקה, מעלה שאלות משפטיות ומוסריות מורכבות.

עריקה, לעומת זאת, מוגדרת במסגרת שתי מסגרות משפטיות עיקריות: היעדרות משירות, עבירה קלה יותר הנוגעת לחייל שנעדר ללא רשות, ועבירת העריקה החמורה יותר, הנחשבת כאשר מאמינים שחייל אינו מתכוון לחזור לשירות. ההשלכות של פעולות אלו הן חמורות, לרבות מאסר פוטנציאלי ותיעוד פלילי אזרחי מתמשך עבור אלה שנידונו ליותר משלושה חודשי מאסר.

כץ מדגיש את חומרתן המוגברת של עבירות אלו בעתות מלחמה, ומציין מגמה לכיוון עונשים מחמירים יותר הן בהליכים משמעתיים והן בהליכים בבתי דין צבאיים. נקודת מבט משפטית זו מדגישה את חומרתם של סירוב ועריקה, ומדגישה את הצורך בחשיבה מעמיקה ובדיאלוג סביב נושאים אלו בתוך צה"ל.

ההשלכות של עריקה

עריקה מצה"ל נושאת עמה השלכות חמורות וארוכות טווח, כפי שמתאר מומחה המשפט הצבאי, עו"ד אילן כץ. חייל שנמצא אשם בעריקה מתמודד לא רק עם השלכות משפטיות מיידיות, לרבות מאסר, אלא גם עם השלכות חברתיות ומקצועיות ארוכות טווח. רישום פלילי, הנובע מעונשים של למעלה משלושה חודשים, עלול לפגוע בעתידו של אדם, להוות מכשול בפני הזדמנויות תעסוקה ולגרור סטיגמה חברתית. יתר על כן, עבירות חוזרות של עריקה מובילות לעונשים חמורים יותר, המשקפים את החומרה שבה צבא רואה בהפרה זו של חובת שירות.

בנוסף לעונשים משפטיים, עריקים נאלצים לעיתים קרובות להתמודד עם הליכים צבאיים פנימיים, העלולים להוביל לשחרורם מהשירות מסיבות כגון בריאות הנפש (פרופיל 21) או חוסר התאמה מוצהר. בעוד שתוצאות אלו עשויות להסיר מהאדם את החובות הצבאיות המיידיות, הן נושאות עמן אתגרים והשלכות ייחודיים על עתידו של העריק בחברה הישראלית.

היסוסם של מתגייסים חדשים בצה"ל לשרת כתצפיתנים, במיוחד בעקבות כישלון המבצע ב-7 באוקטובר, מעלה לדיון משבר אמון בתוך הצבא. סוגיה זו, בנוסף לבעיית העריקות הרחבה יותר, מציבה אתגרים משפטיים, אתיים וחברתיים משמעותיים. המאמצים של צה"ל לטפל בדאגות אלו באמצעות שיפור תנאים והטבות טרם הצליחו להשיב את האמון במלואו. התובנות המשפטיות, כפי שהציג עורך הדין אילן כץ, מדגישות את המורכבות והחומרה של סירוב ונטישה, תוך הדגשת הצורך בגישה מקיפה לטיפול בבעיות אלה. בניית אמון מחדש בתוך הצבא דורשת לא רק שינויים מערכתיים, אלא גם שינוי תרבותי המעריך ותומך בכלל אנשי הצבא.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות