החוק שיאפשר לאדם יוכל לקבל החלטות בעצמו בעזרת תומך

קבלת החלטות נתמכת היא הסדר משפטי המאפשר לביהמ"ש למנות תומך בקבלת החלטות לאדם בגיר שמסוגל לקבל החלטות על ענייניו בעצמו אך נדרשת לו תמיכה
גילי סיוון-כהן |
אילוסטרציה envato

נחתמו תקנות בנוגע לקבלת החלטות נתמכת כחלופה לאפוטרופסות: במקרים המתאימים, אדם יוכל לקבל החלטות בעצמו, בעזרת תומך.

קבלת החלטות נתמכת היא הסדר משפטי המאפשר לבית המשפט למנות תומך בקבלת החלטות לאדם בגיר שמסוגל לקבל החלטות על ענייניו בעצמו אך נדרשת לו תמיכה לשם כך. השירות נחוץ לאנשים שמסוגלים לקבל החלטות בעצמם אולם נדרשים לסיוע מאחר שהם מוגבלים ביכולתם לטפל בענייניהם. התקנות קובעות את האופן שבו יפעל תומך בקבלת החלטות. תפקיד התומך לסייע לאדם לקבל מידע, להבין ולעבד את המידע ולהכיר את החלופות האפשריות והשלכותיהן, לסייע לו במימוש החלטותיו ומיצוי זכויותיו.

לשם כך, למשל, התומך רשאי לפנות לגורם שלישי על מנת לקבל מידע בשמו של האדם, לסייע לו בביטוי רצונותיו והחלטותיו ולבצע פעולות למימוש החלטותיו בהיקף ובדרך שקובעות התקנות. ואולם, תומך בקבלת החלטות לא יקבל החלטות בשמו של האדם. תקנות אלה נועדו להסדיר את השירות המיוחד של קבלת החלטות נתמכת.

שמירה על כבוד האדם

התקנות החדשות מבטאות את ההכרה ביכולתם של אנשים עם מוגבלות לדאוג לענייניהם. הן כוללות הסדר מקיף הכולל סיווג של התומכים, תנאים למינוי תומך, פירוט נוסף לגבי תפקידו וסמכויותיו של התומך והוראות לגבי הליך המינוי.

התקנות שנחתמו היום הן חלק ממגמה כוללת ששמה דגש על כבודם ועל זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות, על שמירת האוטונומיה שלהם במידת האפשר, כיבוד רצונם ושיתופם בהחלטות הנוגעות אליהם, מבלי לגרוע ממחויבותה של החברה להגן עליהם ולשמור על ענייניהם כשנדרש, והכל ברוח אמנת האו"ם בדבר זכויות אנשים עם מוגבלות שמדינת ישראל אשררה בשנת 2012.

שתי החלופות המשמעותיות למוסד האפוטרופסות שנקבעו בתיקון מס' 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות השמות דגש על רצונו של האדם והאוטונומיה שלו, הן ייפוי כוח מתמשך, שהוא כלי לתכנון משפטי עתידי, וקבלת החלטות נתמכת.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות