ביהמ"ש המחוזי בי-ם אישר את המתווה להילולת מירון

השופט דחה את כלל העתירות שהוגשו נגד המתווה וקבע כי אינו מתערב במדיניות הממשלה: "הטענות לפגיעה בבטיחות או בביטחון תלושות"
גילי סיוון-כהן |
עבודות במתחם קבר הרשב"י בהר מירון, אתמול. צילום: דויד כהן, פלאש 90

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, ארנון דראל, דחה את העתירות שהוגשו נגד מתווה משרד ירושלים ומסורת ישראל באשר לאופן בו תופק הילולת מירון בשנת התשפ"ד – הסכם עם יועץ הפקה מיוחד, מפיק על, להפקת ההילולה.

בהתאם למתווה של משרד ירושלים ומסורת ישראל ההתקשרות עם מפיקי המתחמים השונים בהילולת מירון תתבצע באמצעות מכרזים פומביים, כשבנוסף לכך יתקשר המשרד בפטור ממכרז עם יועץ הפקה שיעניק ייעוץ וליווי במספר עניינים וכן ינהל את הפקת ההילולה אך לא ייתן שירותי הפקה בעצמו. זאת בשונה מהפקת הילולת תשפ"ג, אז התקשר המשרד בפטור ממכרז, עם עזריאלי הפקות בע"מ (שגם הפיקה את הילולת תשפ"ב לאחר שזכתה במכרז סגור של המרכז הארצי למקומות קדושים), והיא הייתה הגורם שהפיק את כל ההילולה בתשפ"ג והיא זו שהתקשרה עם נותני שירותים וקבלני משנה וכו'.

בעתירה של עזריאלי הפקות בע"מ לגבי מתווה משרד ירושלים ומסורת ישראל לשנת תשפ"ד נטען, בין היתר, כי המתווה יוצר סכנה לשלום הציבור, אינו סביר, וההחלטה לגביו ניתנה ללא תשתית עובדתית ומקצועית מבוססת. עוד טענה עזריאלי הפקות בע"מ, ובעניין זה טענה גם העותרת כפיים שיווק וקידום מכירות בע"מ בעתירה הנוספת, כי ההחלטה להתקשר עם יועץ הפקה שעניינה בעבודה הדורשת יחסי אמון מיוחדים, אינה סבירה בנסיבות העניין, וכי התפקיד האמור לא דורש יחסי אמון מיוחדים והיה צורך לפרסם לגביו מכרז פומבי, וכמו כן אופן פעולת המשרד בפנייה לקבלת ארבע הצעות מגורמים עליהם קיבל המלצות מעובדי מדינה ואותם לכאורה לא הכיר ואין לו יחסי אמון איתם, אינה סבירה ויש לבטלה ולחילופין לתת לעותרות להשתתף בתהליך זה.

ייעול הקופה הציבורית

המדינה, טענה כי משרד ירושלים ומסורת ישראל הציג מתווה הפקה המשופר לשנת תשפ"ד ושינה את אופן ההתקשרות עם המפיקים, כך שמרבית ההתקשרויות יהיו במכרזים פומביים. עם זאת המשרד שמר על העיקרון של גורם אחד המנהל את כל הפקת ההילולה, עקרון אשר עולה ממסקנות הביניים של ועדת החקירה הממלכתית ונדרש בין היתר גם על ידי משטרת ישראל. עמדה זו התבססה הן על נימוק מקצועי, בדבר הצורך בכך שלכל מתחם יהיה את המפיק שלו אך עדיין יהיה גורם אחד שיתכלל את הכל וגם יוכל להסיט או לנווט עומסים וכד' בין המתחמים, והן על נימוק כלכלי בכך שהמתווה המשופר יוביל לחיסכון בהוצאות המדינה אל מול שנה שעברה, לגביה ציינו גורמי הבקרה כי המחירים שהמדינה שילמה היו גבוהים ממחירי השוק.

המדובר בהחלטה מבוססת של הגורמים המוסמכים לכך, שנשענת על תשתית עובדתית ומקצועית ונתמכה על ידי גורמי הבקרה להילולת תשפ"ג וכן על עמדת משטרת ישראל. כמו כן, הובהר כי לאור מורכבות, רגישות וייחודיות ההילולה, שהינה האירוע האזרחי הגדול בישראל, היה הכרחי לוודא כי המשרד יתקשר עם גורם שניתן לבסס איתו יחסי אמון, עניין אשר לא ניתן היה להבטיחו באמצעות מכרז פומבי. בכך הובהרה ההצדקה העניינית להתקשרות באופן זה. באשר להליך בחירת יועץ ההפקה הובהר כי המשרד פנה לארבע גורמים רלוונטיים, נקבעו תנאי סף שנבחנו וכן התקיים הליך מסודר של בחירת ההצעה הזוכה.

השופט דראל שכאמור, דחה את העתירות תוך שחייב את עזריאלי הפקות בע"מ בהוצאות המדינה בסך 25 אלף שקלים וכן בהוצאות החברה הזוכה, בנדה הפקות בע"מ בסכום דומה. בנוסף חייב בית המשפט את העותרת כפיים שיווק וקידום מכירות בע"מ בהוצאות המדינה בסך של 15 אלף שקלים לטובת המדינה.

לא נפל פגם

"המדובר בהחלטת מדיניות מובהקת של המשרד ובאלה אין לבית המשפט סמכות להתערב, וכלים לבחון. עם זאת הוסיף בית המשפט והתייחס לגופו של המתווה: "על פני הדברים המדובר במהלך מוצדק עניינית ייערכו מספר רב של מכרזים שיאפשרו תחרות הוגנת ופתוחה על מכלול הרכיבים של הפקת ההילולה. וכן תוגשמנה אחת ממטרותיו המרכזיות של המכרז הציבורי – ייעול הניצול של כספי הציבור".

בית המשפט גם דחה את הטענה כי יש כאן שינוי מהותי מהמתווה של שנה שעברה ומן העיקרון של גורם אחד אשר ינהל את כל ההפקה: "בהיבט זה מקובלת עלי עמדת המשרד, שהשינוי לעומת המתווה הקודם אינו מהותי, שכן ממילא עזריאלי לא הפיקה לבדה את ההילולה אלא הסתייעה באחרים למעשה, מה שנשתנה המתווה שגובש הוא דרך ההתקשרות עם אותם גורמים – התקשרות ישירה על עזריאלי או מכרזים פומביים, ומכאן ועד הטענות לפגיעה בבטיחות או בביטחון, המרחק רב".

כתב השופט דראל בפסק הדין והבהיר כי מקובלת עליו עמדת המשרד כי קיימת הצדקה ראויה להתקשרות ללא מכרז עם יועץ ההפקה בשל הצורך ביחסי אמון מיוחדים והעובדה שהוא ישמש כידו הארוכה של המשרד בעניינים שונים, וכי לא נפל פגם בהליך קבלת ההצעות ובחירת הזוכה בתפקיד זה אשר מצדיק התערבות של בית המשפט בהחלטה.

______________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט ארנון דראל

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות