בלי הדובון והעוזי כולם ראו עד כמה שהוא דרוזי

קצין צה"ל דרוזי תובע דיבה ממעסיקתו, עיריית ת"א, בטענה כי הוא סובל מהתעמרות במשך שנים על רקע מוצאו: "קראו לי 'שהיד', 'ערבוש' ו'כפאר'"
רונן לוי |
עיריית תל אביב. צילום: פלאש 90

קצין צה"ל דרוזי, עובד מצטיין בעירית תל אביב, הגיש לבית המשפט תביעת לשון הרע על סך חצי מיליון שקלים. מהתביעה עולה שמתעמרים בו במשך שנים וגם פנייה לראש העירייה רון חולדאי לא זכתה למענה.

על פי התביעה, התובע הינו עובד עיריית תל אביב-יפו בתפקיד ״פקח עירוני״ מזה 6 שנים וב-7.10 הוא נקרא למילואים, לטענתו במהלך שנות מילוי תפקידו, חווה אין ספור אמירות גזעניות מצד שותפיו לעבודה, התנכלויות מצד מנהליו ועמיתיו לעבודה וזאת עקב מוצאו כבחור "ערבי". אמירות אלו כללו כינויי גנאי מצד עמיתיו לעבודה כגון: "שהיד", "כפאר", "ערבוש", "הגעת עד לכאן בשביל לדפוק יהודים…" ועוד. ביום שהתובע קיבל ״קביעות״ בעירייה, פנה אליו חברו לעבודה ורמז כי התובע קיבל קביעות בשביל ״לדפוק יהודים״.

לטענת העובד, הוא חווה גם ממנהלו התבטאויות גזעניות וכינויי גנאי לא פעם משך כל שירותו וכך גם מסגנו שבחר לא פעם להתנכל לתובע עקב מוצאו ודתו. כך לדוגמא, בחר להעניש אותו בכך ששיבץ אותו, בכוונה, במשמרות בהן התפוקה פחותה והשכר נמוך יותר משמעותית. כאשר הוא קיבל אות הצטיינות על עבודתו בשטח, מסר לו המנהל כי במקום טקס מכובד, הענקת תעודת מצטיין אל מול שאר עובדי המחלקה וחלוקת שי, עליו להיות בחופש ביום זה, להגיע עם בגדים אזרחיים לקבלת השי ותו לא.

"… אני מתיר לך להגיע ללא מדים תקבל את התו זה מכובד ותלך, כך אמר לו וכאשר התובע הגיע לקבלת השי והתעודה, ללא מדים. בדיעבד, הסתבר לתובע כי מדובר במעמד מכובד, נאמר לו עת נכנס לקבלת התעודה, "יש כאן אנשים שלא מכבדים מגיעים בלי מדים וחבל אנחנו מכבדים אתכם" ועל המעטפה היה כתוב "שהיד".

באירוע אחר, כאשר הגיע לעבודתו, אחד המפקחים אמר לו "שהיד הנה אתה הגעת …אולי תארגן לי דרוזית כולם ישמעו את הצרחות שלה אל תדאג תסמוך עליי", כאשר הוא התלונן עליו נאמר לו "הוא צוחק עמך אל תיפגע". והמפקח המשיך לכנות אותו שהיד. ביום שלאחר העברת חוק הלאום בכנסת, עת הגיע התובע לעבודה, מצא לתדהמתו תמונה, שהושארה בשבילו ב מסופון" הפקחים, של יאסר ערפאת, כאשר עמיתיו צחקו ותהו "לאן הוא ובני משפחתו יגורשו", גם הפעם המנהלים טענו: ""הם בסך הכל התבדחו".

"חילקת ממתקים על הפיגוע?"

גם שביצע את עבודתו ומסר 'דרישה' לילדה כבת 10 שיצאה מבית עקב הנוהל בעירייה תוך שמנהל המשמרת שלו ואמא של הילדה ראו וצפו, מנהל המשמרת נזף בו לאחר מכן ואמר לו: "זה לא בסדר שבחור ערבי שנראה כמו ערבי שמדבר עם מבטא עומד מתחקר ילדה", לאחר פטירת אביו של עמיתו לעבודה הוא הגיע ללויה וביחד עם חברו לעבודה, אף הוא ממוצא ערבי, הרימו את הנפטר וקברו אותו. כאשר העובד חזר לעבודה לאחר השבעה מנהל האזור שאל את העובד: "תגיד לא התבאסת ששני ערבים הרימו את אבא שלך". כאשר העובד עבר ליחידה אחרת ודיבר באחד הימים בטלפון עם אימו בערבית הגזענות בעיריה המשיכה והוא קיבל אין ספור הערות מעמיתיו עקב השפה. כך: "אל תדבר בשפת הכפארית כאן. בפעם אחרת שהתרחש פיגוע בשכונת תלפיות בירושלים, נשאל התובע על ידי עמיתו לעבודה: "תגיד חילקת ממתקים על הפיגוע".

העובד המשיך לפנות למנהליו הישירים והעקיפים כאחד, מספר פעמים ובהם חזר והתלונן כי מרגיש שמכפישים אותו, מקניטים, משפילים והופכים אותו למושא ללעג רק בגלל מוצאו וכאשר אלה לא התייחסו פנה בחודש אוגוסט האחרון לראש העירייה רון חולדאי, תוך שהוא מפרט את רוב התרחשויות הדברים, אך עד להגשת התביעה גם ראש העיר חולדאי לא התייחס לפנייתו. "הנתבעת, לקחה חלק גלוי ולא לקחה אחריות על הכפשות התובע והאמירות הקשות והבזויות למיניהן, האדם הסביר, עלול להבין מאמירות אלו, כי מדובר כביכול בטרוריסט, מחבל וכי צריך להימנע מלהתקרב אליו (לשון המעטה) שעה שהתובע הינו חייל מילואים הנמצא בגזרת המלחמה החל מה 7.10.2023", נכתב בתביעה.

עיריית ת"א: "טרם קיבלנו את התביעה"

מעיריית תל אביב יפו נמסר בתגובה: העירייה טרם קיבלה לידה את כתב התביעה. ולכשיתקבל, יבחן והעירייה תגיב בבית המשפט כנדרש.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות